Pandemia szansą dla młodych matek? Praca zdalna receptą na sukces [RAPORT]

młoda mama, macierzyństwo
Fot. Pixabay.com
Sieć Przedsiębiorczych Kobiet przeprowadziła badanie dotyczące sytuacji kobiet na rynku pracy. Wynika z niego, że pandemia w ogromnym stopniu wpłynęła negatywnie na biznesy. Gdzie w takim razie, w tym trudnym dla przedsiębiorstw czasie, można upatrywać szansy dla młodych matek?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z raportu "Mama Warszawianka" wynika, że ponad 50 proc. młodych matek odczuwa utrudniony rozwój zawodowy przez to, że jest matką. Twórcy raportu przekonują, że zbyt częste wyjścia z domu bywają dla tej grupy niemożliwe nawet bez pandemii, dlatego praca online może być idealną możliwością łączenia pracy i opieki nad niemowlakiem.

Wraz z rozpoczęciem lockdownu w marcu 2020 r. pojawiły się na masową skalę różnego rodzaju szkolenia i kursy online, ale również w dużym stopniu zwiększyła się świadomość społeczeństwa na temat e-learningu. Korzystanie z tego typu rozwiązań stanowi ogromną szansę na rozwój, a dostęp do wiedzy jest coraz łatwiejszy. Szeroką gamę szkoleń oferował młodym mamom m.in. program “Mama Warszawianka”. Wciąż można korzystać z ofert szkoleniowych proponowanych przez Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości lub portal organizacji pozarządowych ngo. Trenerzy, firmy i agencje mocno zachęcają, by z nich skorzystać. Wiele oferowanych działań jest dostępnych za darmo.

Według raportu "Mama Warszawianka", przygotowanego przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, z narzędzi online, które pomagają rozwijać kompetencje, korzysta aż 68 proc. badanych kobiet. Ponadto aż 60 proc. warszawianek wierzy w swój rozwój zawodowy, a ponad połowa mam jest pewna lub bardzo pewna swoich kompetencji.

Jak czytamy w analizie badania, mamy poza swoją ambicją cechują się również wrażliwością. Są gotowe współdziałać i korzystać z niewyczerpanych pokładów energii. Mając to na uwadze, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet oraz twórczynie portalu www.mamopracuj.pl zorganizowały całkowicie odrębne, lecz bardzo zbliżone do siebie akcje. #WspieramyWsieci to społeczna inicjatywa, która inspiruje, aktywizuje do działania oraz wspiera lokalnych przedsiębiorców. #MamyKupująUMam to z kolei akcja, która działała podobnie, lecz wspierała wyłącznie mamowe biznesy.

- Pandemia jest niewątpliwie trudnym czasem dla wszystkich. Same musiałyśmy przemodelować swoją pracę i przejść na tryb zdalny. Zdając sobie sprawę z wyzwań, jakie postawił przed przedsiębiorczyniami w Polsce, najpierw zbadałyśmy sytuację, a następnie podjęłyśmy się realizacji kolejnych programów, które uznałyśmy za szczególnie potrzebne w tym czasie. Akcja #WspieramyWSieci czy projekt „Mama Warszawianka” pokazują, że potrafimy szybko reagować na potrzeby przedsiębiorczyń, dzieląc się wiedzą, doświadczeniem oraz budując relacje biznesowe - przekonuje Dorota Czekaj, prezes Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.

Urlop macierzyński

Dla wielu młodych matek okres urlopu macierzyńskiego jest punktem zwrotnym w karierze. Wiele z nich planuje wówczas swój dalszy rozwój zawodowy, opracowuje plan działania i podejmuje aktywności zbliżające je do obranego celu. Pandemia dodatkowo zwiększa motywację do zmian. Niektóre branże upadają, inne osiągają sukcesy. Zgodnie z przygotowanym przez Sieć Przedsiębiorczych Kobiet raportem „Moja firma w dobie pandemii COVID-19” branżami, które najbardziej ucierpiały są eventy, HoReCa, transport i logistyka, drobne usługi, handel (poza żywnością), reklama. W związku ze zmianą trybu życia i nakładanych coraz to nowych ograniczeniach wiele osób musiało pomyśleć o zmianie branży.

Dla młodych mam wygodnym rozwiązaniem jest m.in. założenie własnej firmy i praca zdalna. Taka aktywność pozwala łączyć życie rodzinne z zawodowym, a według raportu „Mama Warszawianka” aż 4 na 5 kobiet musi jednocześnie pracować i zajmować się rodziną. 

Agnieszka Bobrukiewicz - wywiad

O sytuacji kobiet w biznesie rozmawialiśmy z Agnieszką Bobrukiewicz, mentorką, dyrektorką marketingu w grupie UNIMOT. Wywiad możne przeczytać TUTAJ.

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ