Państwowa Inspekcja Pracy chce większych uprawnień. Chodzi o kontrolę pracy zdalnej

Jeszcze dziesięć lat temu nikt nie spodziewał się popularności pracy zdalnej. Państwowa Inspekcja Pracy chce chronić prawa pracowników home office oraz lepiej kontrolować osoby pracujące z domu.
Zdalna kontrola Państwowej Inspekcji Pracy
Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki w rozmowie z pulshr.pl, zapowiedział, że jego urząd chce większych uprawnień.
– Chciałbym, żebyśmy tak jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych podpisywali protokoły zdalnie, żebyśmy mogli też przeprowadzać część czynności kontrolnych bez konieczności fizycznej obecności inspektora – zapowiada.
Wspomniał przy tym, że koordynatorzy BHP prowadzą nadzór video, by monitorować bezpieczeństwo pracowników. Stanecki chciałby, aby PIP także miał takie narzędzia do nadzoru i kontroli.
Zagrożenia pracy zdalnej
Stanecki zwrócił też uwagę na rozwój pracy zdalnej. Jego zdaniem brak kontaktu z innymi może prowadzić do osamotnienia i depresji. GIP chce, aby pracodawcy uwzględniali zagrożenia psychospołeczne w ocenie ryzyka zawodowego. Jednocześnie wskazał, że niektóre zakłady rzeczywiście dbają o swoich pracowników, oferując im np. wsparcie prawne czy pakiety medyczne.
Coraz więcej firm oczekuje od zatrudnionych, że na co najmniej kilka dni w tygodniu wrócą do biur. Według danych GUS z drugiego kwartału 2024, 15,7 proc. Polaków wykonywało pracę zdalną “zwykle lub czasami”. Sporo firm oferuje możliwość pracy hybrydowej.
PIP planuje wzmożone kontrole w 2025 roku
Pod koniec stycznia 2025 roku Państwowa Inspekcja Pracy zapowiedziała rekordową liczbę 55 tys. kontroli. Inspektorzy szczególnie przyjrzą się firmom zatrudniającym na umowy cywilnoprawne - w szczególności sprawdzą, czy kontrakty B2B nie są stosowane zamiast umów o pracę. Pracodawcy mogą się spodziewać kontroli warunków wynagradzania oraz analizy ciągłości zatrudnienia (długotrwałe współprace na podstawie umowy cywilnoprawnej mogą budzić podejrzenia o obchodzenie przepisów).
Jeśli chodzi natomiast o pracę zdalną, PIP sprawdza, czy zostały określone zasady jej wykonywania - porozumienia, regulaminy i obowiązki informacyjne. Istotne jest także uwzględnienie w ocenia ryzyka zawodowego problematyki pracy zdalnej.