Krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany. Jakie masz prawa w restauracji?

Nadmorska restauracja
Nadmorska restauracja, fot. Pixabay.com
UOKiK opublikował raport po kontroli usług gastronomicznych w miejscowościach turystycznych w Polsce. Nieprawidłowości odnotowano w niemal połowie skontrolowanych lokali. Czego dotyczyły?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

UOKiK informuje, że w 2021 roku kontrolą objęto łącznie 360 placówek gastronomicznych (w tym 2 stacje paliw prowadzące działalność gastronomiczną i handel detaliczny), z czego w 178 z nich (49,4 proc.) odnotowano nieprawidłowości.

Nieprawidłowości dotyczyły przede wszystkim nierzetelnej obsługi konsumentów polegającej na:

- zaniżonej pojemności napojów alkoholowych, co skutkowało zapłatą wyższej ceny przez konsumenta,
- zaniżonej wadze oferowanych potraw,
- użyciu do przygotowania dania innego składnika, niż wymieniony w menu (ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli, ser „Fawita” w miejsce sera „Feta”, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, baranina zamiast jagnięciny, zamiast szynki parmeńskiej inne szynki surowo wędzone),
- doliczeniu do rachunku opakowania do produktu, którego konsument faktycznie nie otrzymał,
- różnicach na niekorzyść konsumenta między ceną uwidocznioną w jadłospisie, a pobraną w kasie.

W wielu lokalach nie przestrzegano przepisów o uwidocznianiu cen, w tym:

- w jadłospisach nie uwidoczniono ilości 6 289 potraw i napojów oferowanych do sprzedaży,
- przy 449 rodzajach potraw, wyrobów i towarów oferowanych do sprzedaży w opakowaniach jednostkowych (napoje bezalkoholowe, artykuły mleczarskie) nie uwidoczniono informacji cenowych,
- nie uwidocznienie cen jednostkowych 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz ilości potraw sprzedawanych na sztuki.

Ponadto 56 placówek stosowało nielegalizowane przyrządy pomiarowe, a w sześciu zakładach gastronomicznych nie uwidoczniono wymaganych informacji dotyczących zakazu palenia wyrobów tytoniowych.

Inspiracje: Własny biznes czy franczyza?

O nieprawidłowościach poinformowano inne organy, w tym właściwe urzędy skarbowe, urzędy miar, Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych.

Lokal gastronomiczny - prawa konsumentów

UOKiK przypomina o twoich prawach podczas wizyty w lokalu gastronomicznym:

- Cena na wywieszce, w cenniku lub karcie menu musi być zgodna z podaną na paragonie,
- Przed złożeniem zamówienia możesz poprosić o oszacownie ceny porcji,
- Sprzedawca powinien zważyć produkt ostateczny, czyli np. rybę po usmażeniu i na tej podstawie wyliczyć rachunek,
- O "usłudze serwisowej" musisz być poinformowany wcześniej,
- Złożone zamówienie to zawarcie umowy - np. jeśli pizza miała być z oliwkami, a ciężko się ich tam doszukać, to możesz ją reklamować,
- Gdy termin realizacji zamówienia nie został dotrzymany oznacza to, że lokal nie wywiązał się z umowy - możesz reklamować usługę i zażądać np. obniżenia rachunku za posiłek (reklamacji może podlegać również temperatura posiłku.

Wykaz podmiotów, u których stwierdzono nieprawidłowości można znaleźć na stronie UOKiK.  

ZOBACZ RÓWNIEŻ