Jak Twoja firma może obniżyć rachunki za energię?
Jak opowiada Paweł Zwierz, współwłaściciel firmy, w ofercie Manufaktury można znaleźć cukiernice, mleczniki, talerze, kubki, dzbanki, wazy, sosjerki, tace, garnki, pojemniki, maselnice, jajeczniki, solniczki i pieprzniczki, serwetniki, miski, wazony czy ozdoby oraz dekoracje. Jednym słowem, jest wszystko czego dusza zapragnie. - Wszystko jest ręcznie wypalane oraz zdobione z charakterystyczną dla bolesławskiej ceramiki precyzją i misternymi zdobieniami wykonywanymi metodą stempelkową. Nasze produkty tworzymy z naturalnych glin kamionkowych. Piękne, kobaltowe odcienie oraz ludowe wzornictwo przyciągają spojrzenie i stanowią idealna dekorację każdego stołu – mówi właściciel.
Tradycja i nowoczesność
Manufaktura już od ponad 20 lat promuje bolesławiecką ceramikę na świecie i zalicza się do grona najważniejszych wytwórców bolesławieckiej ceramiki. Wyroby firmy były wielokrotnie wystawiane na najważniejszych targach dekoracji i wyposażenia wnętrz Ambiente we Frankfurcie. Swoją działalnością firma kontynuuje lokalną, wielowiekową tradycję regionu, bowiem bolesławieccy garncarze już od czasów Średniowiecza obficie czerpią z lokalnych pokładów gliny. Wierność tradycji idzie też w parze z nowoczesnością. By poprawić efektywność energetyczną w procesie produkcji i wypalania ceramiki właściciele zdecydowali się na zakup pieca i wymianę starego na nowy, zasilany gazem i energią elektryczną, dzięki czemu jest znacznie bardziej wydajny energetycznie. Dodatkowo zdecydowano się na budowę instalacji fotowoltaicznej.
- Podwyżki cen prądu dotykają nie tylko gospodarstwa jednorodzinne, ale głównej mierze przedsiębiorców, co w konsekwencji może mieć wpływ na podwyższanie cen za oferowane produkty. Dzięki tej inwestycji z jednej strony zmniejszyliśmy zużycie energii a jednocześnie zwiększyliśmy dodatkowo produkcję energii na potrzeby własne i już dziś widzimy wymierny efekt w postaci obniżonych rachunków. Z naszych kalkulacji wynika, że cała inwestycja zwróci nam się po siedmiu latach – przyznaje Paweł Zwierz.
Dzięki energooszczędnym sprzętom Manufaktura oszczędziła pieniądze, a przeznaczyć je może na dalsze inwestycje. Wymiana pieca i budowa instalacji fotowoltaicznej w fabryce naczyń kamionkowych Manufaktura nie byłaby jednak możliwa, gdyby nie pożyczka na efektywność energetyczną finansowana ze środków unijnych. Łącznie projekt dofinansowano kwotą w wysokości ponad 521 tys. złotych. - Pożyczka, z której skorzystaliśmy przeznaczona jest na przedsięwzięcia zwiększające efektywność energetyczną w sektorze MŚP. Dla przedsiębiorców chcących rozwijać swój biznes to bardzo atrakcyjna oferta, m.in. ze względu na niskie oprocentowanie – przyznaje Zwierz.
O pożyczkę na efektywność energetyczną mogą starać się mikro, mali i średni przedsiębiorcy, ale także grupy producentów rolnych czy przedsiębiorstwa, w których większość udziałów lub akcji należy do Jednostek Samorządu Terytorialnego. Finansowanie inwestycji poprawiających efektywność energetyczną może wynieść od 200 tys. zł. do nawet 3 milionów zł, a oprocentowanie w skali roku wynosi od 0,5 proc.
Jej celem jest wspieranie przedsięwzięć z zakresu: głębokiej modernizacji energetycznej obiektów, w tym m.in. wymiana lub modernizacja źródła energii mająca na celu zwiększenie efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie strat ciepła, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej; zastosowania technologii efektywnych w przedsiębiorstwach; wsparcie instalacji odzyskujących ciepło odpadowe. - W społeczeństwie mamy coraz większą świadomość naszego wpływu na środowisko i wiemy, że aby zadbać o dobre warunki życia przyszłych pokoleń, musimy działać już dziś. Jednym z wyzwań, które przed nami stoją jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych. Może w tym pomóc poprawa efektywności energetycznej budynków, w których mieszkamy i pracujemy. Dzięki pożyczkom unijnym, których udzielamy za pośrednictwem współpracujących z nami instytucji finansowych, takie inwestycje dużo łatwiej jest zrealizować – mówi Paweł Chorąży, Dyrektor Zarządzający Pionem Funduszy Europejskich w Banku Gospodarstwa Krajowego.
Ochrona klimatu
W obliczu coraz intensywniejszych wyzwań klimatycznych przedsiębiorcy z energochłonnych sektorów powinni już dziś zweryfikować i przyspieszyć dotychczasowe działania zmierzające do osiągnięcia efektywności energetycznej. Obecnie ponad 75 proc. emitowanych w Unii Europejskiej gazów cieplarnianych pochodzi z produkcji i wykorzystania energii. Europejski Zielony Ład - pakiet działań, które mają przekształcić Unię Europejską w nowoczesną i konkurencyjną gospodarkę, zakłada zwrot przemysłu energetycznego ku energii odnawialnej, czyli tych bazujących na naturalnych, ekologicznych i niewyczerpywalnych zasobach, m.in. fotowoltaice. Jednym z jego głównych celów jest osiągnięcie w 2050 r. zerowego poziomu emisji gazów cieplarnianych netto. Coraz większe znaczenie ma także świadomość konsumentów dotycząca działań ekologicznych. Już dziś wymagają oni od przedsiębiorstw realnych, a nie pozornych działań.
Paweł Zwierz, współwłaściciel Manufaktury z perspektywy czasu jest zadowolony z przeprowadzonej modernizacji w zakładzie, tym bardziej, że od zawsze jednym z głównych priorytetów jej rozwoju było unowocześnianie i wierność tradycji. Korzenie firmy sięgają 1992 roku, kiedy to została założona przez dwójkę przyjaciół. Dziś firmą zarządzają dzieci jej założycieli. - W firmie pracuje dziś ponad 220 osób. Przez wiele lat inwestowaliśmy w jej rozbudowę, polepszanie warunków pracowniczych czy łączenie hal produkcyjnych. Kiedy ma się duże potrzeby inwestycyjne i chce się inwestować w przyszłość różnego rodzaju, projekty unijne okazują się bardzo pomocne. Wsparcie inwestycyjne w przypadku zielonej transformacji dla wielu przedsiębiorców może okazać się niezbędne, by sprostać wymaganiom związanym z neutralnością klimatyczną. Cieszę się, że w naszym przypadku idziemy z duchem czasu – podsumowuje.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i chcesz zmniejszyć opłaty za energię w swojej firmie, dowiedz się więcej o pożyczce na efektywność energetyczną - zajrzyj na stronę bgk.pl
Niniejszy materiał ma charakter informacyjny i nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Skorzystanie z konkretnego produktu, instrumentu wsparcia uzależnione jest od spełnienia warunków w nim określonych.