A może jednak nie umarło
Tim Cook i Apple Vision Pro, fot. materiały prasowePoczątku tego tekstu należy szukać na majowym poznańskim kongresie Impact’23. Choć imprezę - jak większość wydarzeń okołogospodarczych i technologicznych – zdominowała w tym roku sztuczna inteligencja, w kuluarach zaskakująco dużo mówiło się także o metawersum. W studiu „My Company Polska” przeprowadziliśmy wiele wywiadów o wpływie nowych technologii na biznes i temat „wirtualnych światów” przewijał się w zasadzie w każdym z nich.
Jeszcze do niedawna nawet najwięksi technoentuzjaści marudzili, że boom związany z metawersum opadł, a zapowiadana rewolucja nie nadchodzi. Mark Zuckerberg (który ambitnymi planami dotyczącymi swoich biznesów dołożył pokaźną cegiełkę do dyskusji nad możliwościami metawersum) zaczął zwalniać działy w firmie Meta odpowiedzialne za rozwój właśnie wirtualnych światów, by w ich miejsce zatrudnić nowych specjalistów, tym razem od sztucznej inteligencji.
Rewolucja pożarła swoje dzieci?
Nowy rodzaj życia
W tym miejscu musi pojawić się pewna firma z Cupertino. Gigantyczny wpływ na rozpętanie ponownej dyskusji o metawersum miało tym razem właśnie Apple, które podczas specjalnego eventu zaprezentowało na początku czerwca własne gogle rozszerzonej rzeczywistości. Vision Pro – bo tak nazywa się urządzenie technologicznego giganta – mają być przystosowane zarówno do pracy, jak i codziennych aktywności. – Przedstawiamy jedno z naszych największych ogłoszeń w historii – rozpoczynał konferencję Tim Cook.
Gdzie tu rewolucja? Eksperci od nowych technologii już teraz piszą o „zupełnie nowym doświadczeniu”. Apple Vision Pro będziemy sterować dzięki własnemu ciału – urządzenie ma odczytywać np. ruchy naszych oczu (dane o ich pozycji przekazują kamery IR) i palców, a także rozpoznawać nasz głos. Dźwięk będzie słyszalny z głośników umieszczonych na boku paska (obok uszu), a osoby z zewnątrz zobaczą oczy osób korzystających z gogli, dzięki czemu np. nasi współpracownicy nie będą mieć poczucia, że przemieszczamy się po niedostępnej, wirtualnej przestrzeni. Z pewną dozą prawdopodobieństwa można założyć, że będzie możliwe wyjście w takich goglach na ruchliwą ulicę bez robienia sobie krzywdy.
Jednocześnie Apple zaprezentowało platformę deweloperską, która ułatwi tworzenie nowych rozwiązań i aplikacji, a Vision Pro towarzyszy trójwymiarowy interfejs. „Black Mirror” w praktyce. „Apple pokazało przyszłość. Piękną, ale też przerażającą. Apple otworzyło dziś wrota do przyszłości nie tyle computingu czy świata rozrywki, lecz w ogóle nowego rodzaju życia. Życia łączącego online z offline” – pisał na łamach Spider’s Web Przemysław Pająk.
Choć na zdjęciach i filmikach promocyjnych Apple Vision Pro prezentuje się fantastycznie, trudno dziś jednoznacznie ocenić, w jakim stopniu technologia się przyjmie. Malkontentów i krytyków już teraz nie brakuje (XXI w. i gogle VR na kablu? Kto to widział!), zapewne prędko nie dojdziemy do momentu, w którym cały świat będzie chodził w goglach wirtualnej rzeczywistości. Ale to dopiero początek nowej technologicznej drogi, na którą Apple – znane przecież z wielu przełomowych urządzeń – właśnie wkracza. Potrafię sobie wyobrazić, że za kilka lat gogle VR zastąpią smartfony czy komputery w pewnych podstawowych czynnościach.
Apple Vision Pro będzie dostępne w 2024 r., na razie wyłącznie w USA. Na początku raczej nie stanie się sprzedażowym hitem – wciąż wczesny etap technologii oraz wysoka cena (3499 dol. za podstawową konfigurację) zapewne odstraszą potencjalnych klientów.
Pusty świat
Oczywiście ani Mark Zuckerberg, ani tym bardziej Tim Cook nie wymyślili metawersum – w branży to pojęcie znane od dawna. To jednak twórca Facebooka – przepraszamy, Mety – sprawił, że o wirtualnych światach usłyszał cały glob.
Zwrot Zuckerberga...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 7/2023 (94) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.