Żydowska sztuka znad Wisły podbija świat

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe
Studio projektowe Mi Polin tworzy pierwsze w powojennej Polsce judaika. W ciągu kilku lat niewielka firma z Warszawy stała się rozpoznawalną marką na całym świecie – od Australii do Stanów Zjednoczonych.

Siedmioramienne świeczniki, czyli menory, biżuteria z motywami religijnymi, a także odlewy mezuz w brązie oraz mezuzy na zamówienie trafiają do odbiorców na całym świecie. Mała firma z siedzibą w Warszawie od 2015 r. z powodzeniem sprzedaje autorskie judaika na globalnym rynku – od Stanów Zjednoczonych po Australię. – Nazwa naszej firmy po hebrajsku oznacza „Z Polski” i podkreśla polsko-żydowską tożsamość studia. Działalność firmy nawiązuje do bogatej, przedwojennej tradycji produkcji żydowskiej sztuki religijnej i rytualnej w Polsce. Wówczas istniało u nas 30 zakładów tworzących judaika – podkreśla Aleksander Prugar, fotograf, dizajner i przedsiębiorca, założyciel Mi Polin. Przed wojną w Polsce mieszkało ponad 3,5 mln Żydów, większość judaików produkowano na ziemiach polskich, skąd trafiały do diaspory żydowskiej w całej Europie.

Powrót do korzeni

Główna projektantka i założycielka Mi Polin – Helena Czernek, absolwentka wzornictwa na Akademii Sztuk Pięknych, należy w tej chwili do najbardziej utalentowanych twórców żydowskiego dizajnu na świecie.

O własnych korzeniach żydowskich wiedziała zawsze, lecz temat pochodzenia zaczęła zgłębiać na studiach. Na rok wyjechała do Jerozolimy. Dobrze poznała współczesny Izrael. Pierwszym projektem związanym ze sztuką żydowską była wykonana przez nią menokia, czyli ceramiczna lampa oliwna łącząca w sobie trzy tradycyjne świeczniki żydowskie. – Zbliżało się święto chanuka i zdecydowałam się na...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 9/2020 (60)

Więcej możesz przeczytać w 9/2020 (60) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECAMY