Zalando stawia na technologie: wirtualna przymierzalnia i wyszukiwanie produktów z ChatGPT

zalando
Fot. materiały prasowe
Technologie zwiększają skalę popularności platform e-commerce. Zalando zamierza uruchomić wirtualne przymierzalnie, które mają ograniczyć liczbę zwrotów. "Algorytm staje się nowym sprzedawcą" - mówi Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Nikt nie lubi zwrotu towarów zakupionych w sklepach internetowych. Choć największe marki starają się, żeby było to maksymalnie wygodne, wciąż dla żadnej ze stron nie jest to przyjemne. Klient traci czas na wysyłkę – jest to jego zadanie domowe, którego marki tak naprawdę nie chcą mu dawać. W końcu nie dochodzi do zakupu i sklep nie zarabia.

Nic dziwnego, że marketplace już od dłuższego czasu pracuje nad rozwiązaniami, które mają ograniczyć procedurę zwrotów. Jest nim choćby popularne narzędzie doradztwa rozmiarowego. W skrócie na podstawie podanych przez konsumenta wymiarów ciała oraz preferencji dopasowania materiału do skóry (obcisłe/luźne) system oblicza, jaki rozmiar będzie najlepszy dla wybierającego towar internauty. Dodatkowo opiera swoje porady rozmiarowe o dane przekazane przez innych klientów o podobnych wymiarach i wadze. Jeśli tacy klienci o podobnych wymiarach w dużej liczbie zwracali towar ze względu na za mały rozmiar – system automatycznie zaproponuje rozmiar większy.

Przedsiębiorca Roku 2023. Jak dołączyć do najlepszych

Wirtualne Przymierzalnie

Zalando podczas spotkania z mediami zapowiadającego nową kampanię „Polskie marki na Zalando” zdradziło kilka informacji na temat rozwiązań technologicznych, które mają zmniejszyć liczbę zwrotów zakupionych ubrań. To oznacza, że klienci mieliby narzędzia pomagające w dobrze idealnego rozmiaru.

Jednym z nich ma być tzw. Virtual Fitting Room, czyli Wirtualna Przymierzalnia. Jak deklaruje Daniel Rogiński, General Manager CEE Zalando taka metoda pozwoli klientowi sprawdzić jak dany produkt będzie na nim wyglądać. Technologia ma umożliwić pewien rodzaj odzwierciedlenia ciała klienta w cyberprzymierzalni.  

– W ten sposób odbiorca naszej oferty podejrzy jak produkt może się prezentować na nim samym – gdzie materiał przylega, a gdzie jest bardziej luźny. To rozwiązanie wymaga od nas jeszcze trochę pracy, ale jesteśmy blisko wprowadzenia produktu na poziomie komercyjnym. Długo uczyliśmy się jego możliwości. Co ciekawe dużym wyzwaniem było samo nazewnictwa. Przykładem może być wyraz „obcisły”, który w modzie może mieć przecież wiele definicji, a dla każdego może ono oznaczać inny stopień przylegania materiału do ciała – mówi Daniel Rogiński.
 
Wirtualna Przymierzalnia, jak informuje Zalando jest teraz na etapie konsultacji z partnerami platformy, którzy „muszą zdefiniować cały cykl danych na temat ich produktów, by nakarmić nimi algorytmy”.

"Przeprowadziliśmy już trzy pilotaże tego rozwiązania; pierwszy, otwarty dla grupy wybranych klientów, został przeprowadzony we współpracy z marką Puma oraz naszą marką własną Anna Field" - czytamy w komunikacie przygotowanym przez Zalando dla My Company Polska. "Trzeci pilotaż miał miejsce całkiem niedawno, skupiał się na jeansach i był otwarty dla wszystkich naszych 51 milionów klientów. Jeansy to jeden z najtrudniejszych produktów przy wyborze odpowiedniego rozmiaru. Klienci Zalando mogli eksperymentować z naszą wirtualną przymierzalnią wybierając spośród różnych modeli spodni od różnych marek".

ChatGPT pomoże ci wybrać produkty

Inną nowinką ma być wykorzystanie technologii generatywnej AI czyli ChatGPT do łatwiejszego wyszukiwania produktów. Pilotażowy program asystenta mody Zalando opartego o ChatGPT - pozwoli klientom na poruszanie się po asortymencie Zalando z wykorzystaniem własnych pojęć i słów związanych z modą, co sprawi, że cały proces będzie łatwiejszy i bardziej naturalny

- Nasze analizy pokazują, że zapytania klientów wpisywane do naszej wyszukiwarki produktów mają coraz więcej znaków. Chcemy pójść za tym tropem i zaangażować generatywną AI do ułatwienia całego procesu – mówi Daniel Rogiński i wyjaśnia, że w takim wypadku klientka mogłaby wpisać w wyszukiwarkę pytanie: “W co mam się ubrać na letni festiwal muzyczny w Gdyni?” asystent mody Zalando będzie w stanie zrozumieć, że jest to wydarzenie nieformalne i jakiej pogody można się spodziewać w Gdyni z czasie festiwalu; na tej podstawie przedstawi uzasadnienie wyboru w formie pisemnej i zarekomenduje ubrania odpowiednie na taką okazję - kwituje Rogiński.

Rekomendacja w przyszłości może zostać połączona z informacjami o preferencjach klientów, takich jak ich ulubione marki, a także z produktami dostępnymi w ich rozmiarach, co zapewni jeszcze bardziej spersonalizowany dobór.

Zalando informuje, że dzięki uczeniu maszynowemu może przewidzieć, kiedy produkty mogą mieć większy lub mniejszy rozmiar oraz przeanalizować zakupy i zwroty klientów, aby przedstawić spersonalizowane zalecenia dotyczące rozmiaru.

Gdy produkt określonej marki zostanie oznaczony jako zbyt duży lub zbyt mały, algorytm przewiduje, czy nowe produkty tej samej marki mogą mieć podobnie problematyczną rozmiarówkę. "W przypadku sprzedaży produktów, przy których oferujemy porady rozmiarowe, wartość zwrotów jest o 10% niższa niż tych, gdzie to rozwiązanie nie jest oferowane" - informuje Zalando. 

Celem marki jest wyjście poza oparte na algorytmie doradztwo w zak­resie rozmiarów i wzmocnienie personalizacji: wkrótce dla klientów w Niemczech, Austrii i Szwajcarii (DACH) Zalando uruchomi funkcję pomiaru sylwetki, dzięki której klienci, wykonując tylko dwa zdjęcia, będą mogli otrzymywać reko­men­dacje oparte na swoich rzeczywistych wymiarach.

Algorytm staje się nowym sprzedawcą

Jak wiemy możliwości ChatGPT zależą od naszej wyobraźni. Zapytanie można będzie modyfikować zgodnie z uznaniem: czy mają to być buty na obcasie czy płaskie? A może powinny pasować do konkretnej sukienki, którą chcielibyśmy wskazać na stronie Zalando? Takie rozwiązania to kwestia czasu.  

Przedstawiciele Zalando mówią, że "algorytm staje się nowym sprzedawcą", co ma odniesienie do silnego wzrostu platform e-commerce. Choć technologia nie zastąpi szybko sprzedawców w sklepach, to w sieci powoli przejmuje jego rolę.

Ile hakerzy mają z psychologów? Wywiad z Maciejem Markiewiczem z Netguru

ZOBACZ RÓWNIEŻ