W co powinny inwestować e-biznesy, by nie dać się kryzysowi?
Fast White CatInwazja Rosji na Ukrainę wpłynęła nie tylko na wzrost cen produktów i problemy logistyczne, ale także na spadek zainteresowania konsumentów zakupami w ogóle. Jak się jednak okazuje, pierwsza reakcja klientów w postaci wstrzemięźliwości zakupowej, była tymczasowa – od marca sytuacja powoli zaczęła wracać do wcześniej znanej normy, choć firmy skarżą się na utrudnione dostawy z Azji czy brak niektórych produktów i surowców. Klienci patrzą jednak gdzie indziej – na swoje konta bankowe. To, co dziś zauważalnie działa więc na korzyść eCommerce, to chęć oszczędzenia przy zakupach – cenami kierujemy się nie tylko my, Polacy, ale też mnóstwo goszczących u nas uchodźców z Ukrainy, którzy realizują zakupy żywności, farmaceutyków i kosmetyków online. Potwierdzeniem tego jest np. uruchomienie przez Allegro ukraińskiej wersji serwisu. Co za tym idzie, my, konsumenci, chętniej porównujemy ceny produktów, by wybrać tę najatrakcyjniejszą – a to właśnie zakupy online ułatwiają wynajdowanie i porównywanie różnych cen. Efekt dla eCommerce? E-biznesy szukają teraz nowych pomysłów i narzędzi wspierających sprzedaż oraz rozwój swoich platform, by odpowiedzieć na specyficzne oczekiwania konsumentów.
Inteligentne zakupy
Jeśli klienci coraz roztropniej podchodzą do decyzji zakupowych, warto wyjść im naprzeciw i ułatwić mądre zakupy. Jak? W tych okolicznościach szczególnie przydatną innowacją w eCommerce jest Sztuczna Inteligencja. Najlepsze w swojej klasie e-biznesy już teraz stosują AI i Machine Learning, aby uczynić zakupy łatwymi, szybkimi i intuicyjnymi we wszystkich punktach kontaktu. Działania sztucznej inteligencji oparte na uczeniu maszynowym stosuje już choćby eCommercowy gigant, jakim jest Amazon – uważa się, że działania AI przyczyniają się do 35 proc. wzrostu sprzedaży całkowitej Amazona. W ekipie Fast White Cat od jakiegoś czasu pracujemy nad szczególnym projektem, dofinansowanym przez NCBR, który w efekcie wpłynie na konwersję w e-sklepach naszych Partnerów biznesowych. Będziemy mogli dostarczać finalnemu konsumentowi bardziej przyjazny, dostosowany do jego zachowania w sklepie interfejs – mówi Adam Wasilewski, Architekt Integracji w Fast White Cat, Agencji Magento. By to zrobić, wcześniej poznamy zachowania tych użytkowników i na ich podstawie stworzymy stosowne grupy, które będą otrzymywały dedykowany interfejs użytkownika, czyli najbardziej dostosowany do ich zachowań wygląd e-sklepu.
W wyniku takich działań, ten sam sklep na pulpicie czy ekranie smartfona będzie zauważalnie różnił się w przypadku dwóch odrębnych konsumentów – wyszukiwarka może znajdować się w innym miejscu, ulubione filtry być wytłuszczone, a mniej wykorzystywane – ukryte. Dla kupującego AI to w tym przypadku same zalety – będzie mógł poruszać się po sklepie szybciej i nie marnować uwagi na elementy, którymi i tak nigdy by się nie zainteresował. No i wychodzić korzystniej na zakupach.
Czas na mobile
Ale dziś eCommerce byłby niczym bez… mCommerce. E-biznesy szukające usprawnień, narzędzi i wsparcia sprzedaży nie mogą pominąć tego obszaru, tym bardziej że rośnie niezwykle szybko i dynamicznie. Prędkość trendów w mCommerce jest niezwykła – codziennie coraz więcej mówi się o social shopping, zakupach w wirtualnej rzeczywistości, voice shoppingu, płatnościach mobilnych czy opcji „zamów i odbierz”. Wszystko to, by działało w e-sklepie, potrzebuje jednak czasochłonnej, często kosztownej aplikacji mobilnej. Ale jest też alternatywa – Progressive Web App. PWA jest aplikacją webową, która wykorzystuje nowoczesne technologie i wzorce projektowe, będąc przy tym szybką, bezpieczną, responsywną i zgodną ze wszystkimi przeglądarkami. „Aplikacja” stworzona w technologii PWA zapewnia lepszy user experience (szybsze działanie strony), możliwość uruchomienia trybu offline oraz bezpieczeństwo, które zapewnia rozdzielność backendu i frontendu oraz całość komunikacji prowadzonej w protokole SSL.
- Zalety tej technologii przekonałyby niejednego eCommerce Managera. Istnieje bowiem w PWA możliwość uzyskania efektu aplikacji mobilnej w pełni zgodnej z layoutem sklepu, bez utworzenia aplikacji mobilnej w klasycznym rozumieniu tego pojęcia. A do tego taniej, szybciej i efektywniej. Co więcej, ta technologia już dziś może pochwalić się silną społecznością na całym świecie, dbającą o dalszy jej rozwój – komentuje Elżbieta Pawełek-Lubera, Head of PM w Fast White Cat.
Wniosek? Przy wyraźnym spadku zainteresowania zakupami należy jeszcze mocniej doceniać konsumentów i dbać o ich lojalność – nowoczesne narzędzia eCommerce, takie jak AI czy PWA, pomogą nie tylko biznesom utrzymać się na powierzchni, ale także pozwolą klientom dokonywać rozsądnych decyzji zakupowych