W biznesie. Styczeń 2021

W biznesie. Styczeń 2021
Najnowsze informacje ze świata biznesu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2021 (64)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Najgłębszy basen na świecie gotowy

W Mszczonowie pod Warszawą zakończono prace nad budową najgłębszego basenu na świecie. Inspektorzy firmy Atlas zanurkowali na głębokość aż 45,7 m i dokonali ostatecznego sprawdzenia technicznego obiektu. Basen Deepspot ukończono w listopadzie. Będzie służył do nurkowania, zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów. 

---

CYTAT NUMERU:

To jest po prostu samobój. Nawet nie strzelanie sobie w stopę, ale tak naprawdę strzelanie sobie w głowę

Prof. Jerzy Hausner, ekonomista, były wicepremier, o postawie polskiego rządu wobec unijnego budżetu.

---

Sport to wydajność 

Aż 79 proc. aktywnych Polaków twierdzi, że uprawianie sportu poprawia ich efektywność w pracy – wynika z badania MultiSport Index 2020 przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie Benefit Systems. Ponad 73 proc. badanych chce uprawiać sport niezależnie od rozwoju pandemii. Z badań wynika jednak, że przez lockdown i inne ograniczenia Polacy ograniczyli ćwiczenia, głównie z powodu zamknięcia obiektów sportowych. – Polacy są spragnieni aktywności fizycznej, obserwowaliśmy to zwłaszcza po ponownym otwarciu obiektów sportowych w czerwcu – komentuje Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefit Systems, firmy będącej twórcą Programu MultiSport. I podkreśla, że z miesiąca na miesiąc systematycznie zwiększała się liczba osób powracających do treningów w obiektach sportowych. Jak wynika z badania, aż 94 proc. klientów klubów fitness czy siłowni czuje się w nich bezpiecznie. Wcześniejsze badanie MultiSport Index Pandemia zrealizowane podczas wiosennego lockdownu pokazało, że wśród osób, które ograniczyły aktywność fizyczną, 74 proc. odczuło pogorszenie samopoczucia, 65 proc. zauważyło negatywny wpływ zmniejszonej liczby treningów na zdrowie, a 61 proc. na sylwetkę.   

---

Polacy nie kupują książek

Sprzedaż prasy i książek spadła jesienią o 4–5 proc. – podał GUS. Więcej kupujemy natomiast mebli, sprzętu RTV, leków i wyrobów tytoniowych. Według dr Soni Buchholtz z SGH, ekspertki Lewiatana, to efekt pogorszenia nastrojów konsumentów w związku z trudną sytuacją epidemiczną oraz spodziewanymi negatywnymi skutkami gospodarczymi pandemii. – Polacy dostosowują się do pracy i nauki zdalnej czy indywidualnej mobilności, gromadzą zapasy żywności i leków. Ich skala jest jednak nieporównanie mniejsza niż ta obserwowana w marcu i kwietniu – twierdzi specjalistka. 

---

Płatność na oko

AquaPark Wrocław to pierwszy tego typu obiekt na świecie, który wprowadził płatności skanem tęczówki oka. To nie przypadek – tę unikatową technologię opracowali biznesmeni z Wrocławia.

Payeye to powstały w stolicy Dolnego Śląska fintech, czyli firma oferująca innowacje w dziedzinie finansów. Jego twórcy stworzyli biometryczne płatności poprzez skan siatkówki. To całkowicie bezpieczna metoda płatności, gdyż wśród miliardów ludzi na świecie nie ma dwóch osób o takim samym oku. Usługę wprowadzono niedawno, ale po kilku miesiącach można z niej korzystać już w kilkudziesięciu miejscach we Wrocławiu. Niedawno Krystian Kulczycki, szef Payeye, podczas kongresu FinTech & InsurTech otrzymał nagrodę menedżera roku.

---

Unia się kłóci o kasę

Społeczeństwa Austrii, Danii, Szwecji i Holandii, czyli tzw. oszczędnych krajów UE, są dość sceptyczne wobec idei stworzenia unijnego funduszu odbudowy po COVID-19. Państwa te tradycyjnie sprzeciwiają się zwiększaniu budżetu UE. Tym razem się obawiają, że państwa-beneficjenci (a więc m.in. Węgry i Polska) zmarnotrawią przekazane im pieniądze.Jak wynika z najnowszego sondażu zleconego przez Europejską Radę Spraw Zagranicznych, ponad 40 proc. ankietowanych obawia się o wpływy swojej ojczyzny w ramach bloku, przy czym prawie połowa obywateli Finlandii (48 proc.) oraz znacząca część respondentów w Szwecji, Holandii, Austrii i Danii uznały, że pozycja ich kraju w UE spadła w okresie ostatnich 2–3 lat. Podstawowe obawy obywateli dotyczą korupcji w krajach-beneficjentach pomocy. 

---

„Mam plan” z nagrodą 

Kampania reklamowa Providenta „Mam plan” otrzymała srebrną nagrodę w 21. edycji konkursu Effie, w którym nagradzane są najbardziej efektywne kampanie marketingowe. Jury doceniło jej skuteczność w budowaniu pozytywnego stosunku do marki oraz tworzeniu wiarygodnego wizerunku firmy. Przełożyło się to na ponad dwukrotny wzrost sumy udzielonych pożyczek w najlepszym kwartale, niemal dwukrotnie również wzrósł odsetek osób rozważających skorzystanie z jej usług. Provident jest pierwszą firmą z branży pożyczkowej, która otrzymała tę prestiżową nagrodę. Zwycięska kampania była realizowana w 2019 r. Jej kreacją i przygotowaniem zajęła się agencja Isobar należąca do grupy Dentsu Aegis Network Polska, zaś za media plany i zakup mediów odpowiadał dom mediowy OMD. Głównymi kanałami komunikacji była telewizja, BTL, kampania digitalowa oraz spoty radiowe.

---

Cyfryzacja firm jednak z problemami

Aż 7 na 10 procesów digitalizacji przedsiębiorstw w pewnym momencie zwalnia lub nie dochodzi do skutku. To wynik najnowszych badań McKinsey Global Survey. Jest jednak wątek optymistyczny: z analizy wynika, że spowolnienia zwykle występują z przyczyn, na które firmy mają wpływ. Do czynników tych należą brak odpowiednio przeszkolonych pracowników, sprzętu czy niedostateczne zaangażowanie wszystkich pracowników w realizację procesu. – Według najnowszych raportów aż 60 proc. z tych przeszkód nie powinno być problemem dla przedsiębiorstwa w perspektywie krótko- lub średnioterminowej. Jednak z naszego doświadczenia wynika, że bezpośrednio z punktu widzenia firmy czasami trudno dostrzec czynniki blokujące lub uniemożliwiające przeprowadzenie transformacji cyfrowej. A tym bardziej znaleźć skuteczne rozwiązania do ich pokonania – mówi Sylwia Pyśkiewicz, prezes Iron Mountain Polska.  

---

Branża decor kontra wirus

Światowa branża wyposażenia wnętrz rośnie od kilku lat w galopującym tempie. Według specjalistów do 2025 r. będzie ona rosła o prawie 5 proc. rocznie. Dominujący udział w rynku mają meble, tekstylia domowe i pokrycia podłóg. W Polsce branża również rozwijała się bardzo szybko (rocznie o prawie 15 proc.). Choć pandemia przyniosła pewne spowolnienie, to jednak – jak podaje Polski Instytut Ekonomiczny – rozwojowi branży nadal sprzyja wiele czynników. Dynamicznie rozwija się handel online, wyraźnie wzrosła też liczba architektów wnętrz.

---

Jedzenie na śmietniku

Prawie 5 mln t jedzenia rocznie marnują Polacy – wynika z Badania Instytutu Ochrony Środowiska Państwowego Instytutu Badawczego i Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego. Skala zjawiska zaskoczyła nawet specjalistów, podobnie jak fakt, że za większość wyrzucanego na śmietnik jedzenia odpowiadają nie producenci czy restauratorzy, ale zwykli Kowalscy. Co gorsze, skala marnotrawienia żywności każdego roku jest coraz większa.

 

4,8 mln ton – tyle jedzenia rocznie marnują Polacy

2,9 mln ton – tyle żywności marnują gospodarstwa domowe

153 kg – tyle jedzenia marnujemy w ciągu każdej sekundy

---

Najdroższe wymiociny świata 

Rybak z Tajlandii znalazł na plaży wielkie bryły ambry, czyli wymiocin wieloryba. Ten nietypowy i bardzo rzadko spotykany składnik wykorzystywany jest m.in. do produkcji drogich perfum. Znalezisko rybaka waży ok. 100 kg i może być warte nawet 12 mln zł. 60-letni Naris Suwannasang dokonał odkrycia w Nakhon Si Thammarat w południowej Tajlandii. Bryły przypominały kamienie, ale rybak wziął je do domu. Mężczyzna podpalił fragment bryły, która natychmiast zaczęła się topić, wydzielając przy tym ostry, piżmowy zapach. To był dowód, że jest to wydzielina przewodu pokarmowego wieloryba. 

Ambra wykorzystywana jest m.in. do produkcji wielu znanych marek perfum na całym świecie (np. Chanel No 5). Dzięki dodaniu jej do perfum zapach może utrzymywać się znacznie dłużej.  

---

Akcja motywacja, czyli benefity na odległość

W dobie pandemii coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie systemu benefitów pracowniczych online – wynika z raportu Dailyfruits. Trudny okres kryzysu i pracy zdalnej sprawił, że dotychczasowe systemy motywacyjne mocno zawodzą. Finansowanie siłowni, masaży czy organizowanie imprez integracyjnych stało się niemal z dnia na dzień niemożliwe albo bardzo utrudnione. Menedżerowie już widzą, jak w warunkach izolacji społecznej trudno jest budować atmosferę i kulturę organizacji oraz utrzymywać kontakt z pracownikami. W związku z tym część firm z inicjatywy działów HR czy menedżerów, mając na uwadze zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników, chce zasygnalizować swoje wsparcie i decyduje się na wdrożenie benefitów home office. Wśród nowych benefitów pojawiają się spotkania online organizowane dla pracowników z zewnętrznymi specjalistami, którzy mogą im praktycznie pomóc funkcjonować w obecnej rzeczywistości. Są to np. webinaria dla pracowników lub indywidualne konsultacje online z dietetykiem, poruszające kluczowe kwestie dotyczące zdrowego żywienia, wykształcania nawyków mających realny wpływ na budowanie odporności. Niektórzy pracodawcy oferują także pracownikom wideo sesje jogi z certyfikowanymi trenerami, którzy prezentują, jak można ćwiczyć w domu, nie narażając się na kontuzję. 

---

Piotr Szulczewski 

Może zostać wkrótce najbogatszym Polakiem na świecie. Założyciel popularnej platformy zakupowej Wish niebawem zadebiutuje na nowojorskiej giełdzie. Jego udziały w Wish są szacowane na 18 proc. Według „Financial Times” jego majątek może być wkrótce wart 4,5 mld dol. 

---

Polska dobrze na tle Unii

Ryzyko utraty pracy przez młodych pracowników jest najwyższe w Hiszpanii, a najniższe w Czechach – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Polska na tle innych państw europejskich wypada stosunkowo dobrze.

Na potrzeby raportu wzięto pod uwagę szacowane ryzyko utraty zatrudnienia osób w wieku od 16 do 24 lat. Okazuje się, że jest ono bardzo różne w zależności od kraju Unii. Duży wpływ na ograniczenie zatrudnienia osób młodych miał spadek liczby kontraktów terminowych.  

---

Zdaniem eksperta:

Ożywienie już wkrótce

Łukasz Grabowski, menedżer, p.o. zastępca dyrektora Centrum Eksportu PAIH

W trzecim kwartale 2020 r. polska gospodarka odnotowała solidne odbicie – za sprawą ożywienia aktywności konsumentów oraz dobrych wyników handlu zagranicznego – po historycznie wysokim załamaniu się aktywności gospodarczej w drugim kwartale. W ostatnim kwartale br. spodziewamy się pogłębionego spadku PKB spowodowanego obostrzeniami wprowadzonymi celem zahamowania dalszego rozprzestrzeniania się COVID-19, a w związku z tym niepewną sytuacją finansową gospodarstw domowych i przedsiębiorstw. Dostępne prognozy wskazują, że w całym 2020 r. polska gospodarka może skurczyć się o 3 – 3,5 proc. (r/r) i wiele wskazuje na to, że mimo to będzie jedną z najmniej dotkniętych przez kryzys pandemiczny gospodarek w Unii Europejskiej. Działania rządu na rzecz ochrony dochodów, miejsc pracy oraz płynności finansowej firm skutecznie wspierały polską gospodarkę. Pomimo trudnych czasów polscy przedsiębiorcy próbowali i próbują szukać swoich szans biznesowych. Dostosowują procesy produkcji do dynamicznie zmieniających się warunków, rozwijają innowacyjne produkty i usługi oraz starają się – stosując dywersyfikację geograficzną – docierać do nowych dostawców i odbiorców. 

Coraz więcej firm decyduje o przeniesieniu działalności, tam gdzie to możliwe, do świata wirtualnego, wdrażaniu rozwiązań przemysłu 4.0. Poszukują nowych źródeł pozyskiwania surowców, części czy komponentów oraz aktywnie penetrują nowe rynki w poszukiwaniu odbiorców swoich produktów i usług. Te konkretne działania mają kluczowe znaczenie dla zwiększenia rentowności polskiego MSP i budowy odporności na wypadek kolejnych kryzysów. A co czeka nas w następnych miesiącach?

Spodziewane jest stopniowe łagodzenie restrykcji gospodarczych w pierwszym kwartale 2021 r., co powinno doprowadzić do ożywienia gospodarczego, którego motorem wzrostu ponownie stanie się konsumpcja prywatna, inwestycje oraz tradycyjnie już bardzo mocny eksport. Według dostępnych prognoz polska gospodarka będzie rozwijała się średnio w tempie ok. 3 proc. w 2021 r., a produkcja powinna powrócić do poziomów sprzed wybuchu pandemii już w 2022 r. Przewidywania dotyczące wzrostu są obarczone znaczną niepewnością i powinny być poddawane regularnej weryfikacji. Patrzymy jednak w przyszłość z optymizmem.    

My Company Polska wydanie 1/2021 (64)

Więcej możesz przeczytać w 1/2021 (64) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ