UE chce ograniczyć produkcję plastiku. Koniec jednorazowych opakowań w hotelach i restauracjach

Znane nam saszetki z cukrem mają zniknąć z restauracji. Unia Europejska chce w ten sposób ograniczyć zużycie plastiku.
Koniec z jednorazowymi opakowaniami na mleko i cukier
Nowe unijne przepisy, które wejdą w życie w przyszłym roku, wpłyną na funkcjonowanie hoteli i kawiarni w całej UE. Celem tych zmian ma być zmniejszenie wykorzystywania plastiku. Zakaz ma dotyczyć jednorazówek na cukier, mleko, masło, dżemy i sosy. Przepisy dotkną też wykorzystywane w hotelowych łazienkach pojemniki na żele pod prysznic, szampony czy balsamy. Zakaz sprzedawania cukru w jednorazowych opakowaniach zacznie obowiązywać od 12 sierpnia 2026 roku.
Przepisy te już budzą kontrowersje. Jedną z wątpliwości jest kwestia higieny, ponieważ klienci będą korzystać z ogólnodostępnych cukiernic. Na pewno też firmy będą musiały ponieść wydatki w związku z zamianą jednorazowych produktów na higieniczne wielorazowe opakowania. Brak małych opakowań może też skutkować szybszym psuciem się, a w efekcie zmuszać lokale do wyrzucania większych ilości żywności.
Wyróżniono jednak dwa przypadki, w których to ograniczenie nie będzie egzekwowane. Mowa o jednorazowych opakowaniach stosowanych dla bezpieczeństwa i higieny w takich miejscach jak szpitale czy inne placówki opiekuńczo-lecznicze.
Wkrótce koniec ze “zrywkami”
Jak podaje Radio Zet, od 1 stycznia 2030 roku w życie wejdą kolejne zakazy. Będą one dotyczyć opakowań z tworzyw sztucznych, takich jak jednorazowe naczynia i kubki, plastikowe torebki (tzw. zrywki) czy opakowań na pojedyncze przyprawy i śmietankę. Nowe przepisy mają zachęcać do kupowania produktów do własnych pojemników czy picia kawy z własnego kubka.
Mniej pustej przestrzeni w opakowaniach
Niedozwolone mają być też zbyt duże opakowania. Jak podaje prawo.pl, od stycznia 2030 roku ich waga i objętość mają być ograniczone do minimum. Chodzi głównie o produkty, które mają podwójne dna i ścianki, a sam produkt stanowi niewielką część opakowania, co jest częste w przypadku kosmetyków.