Sztuka omni

Sztuka omni
Fot. shutterstock.
Najwięksi arcymistrzowie szachowi słynęli z umiejętności grania wielu, równoległych partii, czasem dosłownie z zasłoniętymi oczami. To chyba najlepsza metafora tego, czym dziś jest omnichannel. Podejmiesz wyzwanie?

Jeśli chcesz być dobry w omnichannel, musisz umieć jednocześnie grać na wielu płaszczyznach. Kiedyś omnichannel rozumiano jako sprzedaż wielokanałową, np. prowadzenie stacjonarnego sklepu i otwarcie sprzedaży przez internet. To już przeszłość. Obecnie omnichannel to nie tylko samo miejsce sprzedaży, ale również sposób dotarcia do klienta, skuszenie go do przeszukania oferty, doprowadzenie do transakcji, a następnie jego utrzymania. Bez względu na to, czy mówimy o świecie wirtualnym czy rzeczywistym. 

Dziś klienci pragną swobody wyboru, bezproblemowej migracji między światem online a offline. Handel omnichannel to odpowiedź na te oczekiwania. To sztuka łączenia doświadczeń zakupowych na różnych płaszczyznach, które tworzą spójny ekosystem i gdzie granice między tradycyjnym a cyfrowym zlewają się.

Oto na jakich „szachownicach”, czyli obszarach sprzedaży dziś gramy:

Sklepy stacjonarne

Zgodnie z najnowszym (ósmym w historii) raportem „Omnichannel. Kupuję wygodnie” przygotowanym przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, 100 proc. ankietowanych stwierdziło, że zrobiło zakupy przez internet. Dziwne rozpoczęcie punktu o sprzedaży stacjonarnej, prawda? Trzeba jednak pamiętać, że e-commerce, mimo swojej wciąż rosnącej pozycji, nie jest dominującym sposobem handlu. Tu wciąż rządzą tradycyjne sklepy. Zgodnie z najnowszym raportem GUS za wrzesień br., e-commerce stanowiło 8,3 proc. całego handlu w Polsce.

Co to oznacza z perspektywy omnichannel? Jeśli chcesz budować stabilny biznes, powinieneś zastanowić się nad sprzedażą również stacjonarną. Ma to swoje minusy – duże koszty stałe, ograniczone grono klientów… Zwróć uwagę na strategie funkcjonowania dużych biznesów. Eobuwie, które powstało jako pomysł w świecie cyfrowym, zaczęło otwierać również sklepy stacjonarne.

Dzisiaj ogromne znaczenie mają showroomy, czyli miejsca prezentacji towarów. Ze wspomnianego już raportu e-Izby wynika, że 74 proc. internautów czuje się zachęcona informacjami znalezionymi w sieci dotyczącymi istnienia sklepu stacjonarnego.

Pamiętaj! Nic tak nie tworzy możliwości budowania pozytywnych doświadczeń klienta, jak fizyczny kontakt. Nie zapominaj o tym.

Handel internetowy

Sprzedaż w sieci też może być wielokanałowa. Sklepy internetowe, platformy e-commerce, a także mobilne aplikacje stanowią dziś integralną część omnichannel. No właśnie, warto korzystać z różnych miejsc sprzedaży. Strona sklepu umożliwia klientowi dostęp do szerokiej gamy produktów, porównywania cen, recenzji i specjalnych ofert, co sprawia, że proces zakupowy staje się bardziej intuicyjny i dostosowany do indywidualnych preferencji. Dodatkowo nie ponosisz kosztów prowizji. Z drugiej strony platformy e-commerce to miejsca, gdzie różni sprzedawcy mogą oferować swoje produkty, tworząc wirtualne centra handlowe. Te platformy łączą w jedno różnorodne asortymenty, umożliwiając klientom znalezienie wszystkiego, czego potrzebują, bez konieczności przeglądania wielu sklepów online. Jest jeszcze trzecia opcja, czyli stworzenie aplikacji mobilnej, która daje swobodę...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 12/2023 (99)

Więcej możesz przeczytać w 12/2023 (99) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ