Skuteczny biznes w handlu. Asortyment dla sklepu
fot. Adobe StockOstatnie lata na polskim rynku FMCG przyniosły kontynuacje znanych już od lat trendów.Na fali wznoszącej są dyskonty oraz tzw. supermarkety proximity. Rośnie znaczenie sklepów convenience. Po przeciwnej stronie są hipermarkety i sklepy tradycyjne, których udział rynkowy co roku spada. Pokazują to liczby. Jak wynika z badań GfK, tzw. handel tradycyjny (czyli małe placówki handlowe, prowadzone przez samodzielnych przedsiębiorców – nawet, jeśli działają w ramach grup franczyzowych) w 2000 r. generował aż 74 proc. sprzedaży na całym rynku w Polsce. W 2019 r. jest to zaledwie 40 proc. Odwrót hipermarketów wynika z kolei ze zmieniających się zachowań konsumenckich. Polacy nie chcą tracić czasu na zakupy w dużych marketach i wolą odwiedzać np. dyskonty.
W jaki sposób wpływa to na kwestię dostępności asortymentu w sklepach? Dyskonty oraz supermarkety (a także hipermarkety) w Polsce są zrzeszone w sieci handlowe, które posiadają zcentralizowane działy zakupowe. Oznacza to, że największa w Polsce sieć handlowa – Biedronka – bezpośrednio zamawia towary u producentów. Skąd towary biorą małe placówki? Najczęściej od hurtowników. Hurtownie spożywcze borykają się jednak z problemem opisanym powyżej – spadająca liczba sklepów oznacza mniej klientów. Dlatego w ostatnich latach w Polsce obserwowane jest zjawisko likwidacji wielu nierentownych hurtowni spożywczych. Inne przejmowane są przez największe firmy. Konsolidacja sprawia,...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 3/2020 (54) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.