Rynek fotowoltaiki w Polsce nadal będzie rósł
Janusz Moroz, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2023 (91)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Jak w skrajnie trudnych dla energetyki czasach zmienia się w społeczeństwie i w biznesie świadomość dotycząca odnawialnych źródeł energii, a także zapotrzebowanie na OZE?
W obliczu trwającego kryzysu energetycznego uczestnicy rynku wyraźnie zintensyfikowali działania dywersyfikujące źródła wytwarzania energii elektrycznej. Wysokie ceny prądu zmieniają wzorce wykorzystywania energii i zmuszają do szukania oszczędności. Efektywność energetyczna to dziś temat niezwykle istotny zarówno dla odbiorców indywidualnych, jak i dla biznesu. W gospodarstwach domowych wzrasta świadomość potrzeby racjonalnego zużywania prądu, natomiast przedsiębiorstwa coraz częściej realizują audyty energetyczne, wdrażają projekty optymalizacyjne czy inwestują w infrastrukturę dla pojazdów elektrycznych. W ostatnim czasie możemy zaobserwować zmniejszanie krajowego zapotrzebowania na energię elektryczną. Według danych PSE ze stycznia 2023 r. konsumpcja energii spadła o ponad 5 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednocześnie wzrasta rola OZE w krajowym miksie energetycznym. Tutaj liderem nadal pozostaje sektor fotowoltaiczny, który niedawno przekroczył poziom 12 GW sumarycznej mocy zainstalowanej i odnotował wzrost produkcji o 45,38 proc. w ciągu roku.
Od czego jeszcze zależy popyt na energię elektryczną?
Między innymi od takich czynników jak niepewna sytuacja geopolityczna na świecie, spadek PKB czy stosunkowo ciepła zima. Ale niezależnie od tego gospodarstwa domowe, wspólnoty lokatorskie, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne w coraz większym stopniu są zainteresowane wytwarzaniem energii z OZE. Stając się prosumentem, mogą jednocześnie produkować i wykorzystywać wytworzony prąd, zwiększając przy tym swoją efektywność energetyczną i zyskując realne oszczędności.
Jednym z filarów rozwoju Grupy jest fotowoltaika. Jak widzi pan rozwój tej branży w kontekście waszych doświadczeń?
Od ośmiu lat rozwijamy rynek fotowoltaiczny na terenie kraju w ramach spółki E.ON Polska, a także za pośrednictwem spółki E.ON Foton. W grudniu 2021 r. dołączyliśmy do europejskiej grupy energetycznej E.ON, dzięki czemu zyskaliśmy dodatkowe wsparcie i doświadczenie, jakie stoją za międzynarodowym koncernem. Daje to nam również know-how do naszego dalszego rozwoju w kraju. Każdą instalację tworzymy z wykorzystaniem najlepszych komponentów od sprawdzonych dostawców. Zespół E.ON Foton jest złożony z wykwalifikowanych pracowników, którzy dbają o kompleksową obsługę klienta na każdym etapie procesu realizacji. Pomagamy w opracowaniu indywidualnego projektu, zapewniamy specjalny transport i sprawny, profesjonalny montaż, który jest następnie poddany kontroli jakości przez Audytora Centralnego. Oferujemy możliwość monitoringu pracy instalacji w aplikacji E.ON Home, a także przyłączenie do rozdzielni wraz z kompleksowym zabezpieczeniem instalacji. Nasze wieloletnie doświadczenie w sektorze fotowoltaicznym, a także najwyższy poziom świadczenia usług i dostarczanego sprzętu, zaowocowały zaufaniem ponad 27 tys. klientów, z których aż 61 proc. pochodzi z rekomendacji. Te dane cieszą i są dla nas wyznacznikiem ogromnego kredytu zaufania, jakim darzą nas klienci. To także motywacja, aby nie poprzestawać w podnoszeniu jakość naszych usług i procesów.
A jakie są wasze dalsze plany w tym zakresie?
Rok 2022 był wymagający dla całej branży energetycznej, dla fotowoltaiki również. Bardzo ważnym momentem dla rynku była zmiana sposobu rozliczania prosumentów – przejście z systemu net metering na system net-billing. To spowodowało, że część klientów podeszła do inwestycji z rezerwą. Mimo to Polska jest w czołówce Europy, jeśli chodzi o zainstalowaną moc i przewiduję, że rynek fotowoltaiki nadal będzie w naszym kraju rósł. Uważam, że to wciąż najdogodniejsza forma inwestycji w odnawialne źródła energii.
Jak inwestycje w OZE traktują klienci biznesowi?
Jako długoterminowe inwestycje strategiczne. Przede wszystkim daje im to większą niezależność od wahań rynkowych cen energii elektrycznej. W dalszej perspektywie pomoże im to również spełnić zaostrzające się wymogi Unii Europejskiej dotyczące zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych. To też odpowiedź na oczekiwania coraz bardziej świadomych ekologicznie konsumentów. Klienci końcowi coraz częściej podejmują decyzje zakupowe, biorąc pod uwagę, jaki ślad węglowy zostawia działalność firmy.
A jak do inwestycji w OZE podchodzą klienci indywidualni?
Obserwujemy u nich niepewność przy podejmowaniu decyzji o inwestycji w OZE. Sytuacja geopolityczna, inflacja i niestabilność cen surowców – to czynniki, które powodują, że potencjalni inwestorzy poważnie rozważają wstrzymanie się z decyzją o działaniu. Dlatego nieustannie edukujemy rynek. Fotowoltaika to wciąż inwestycja opłacalna, choć długoterminowa. Są dostępne na rynku różne narzędzia pomocowe, jak dotacje i różne programy wsparcia, które pozwalają klientom skrócić czas zwrotu inwestycji. W Grupie E.ON zawsze podchodzimy indywidualnie do każdego klienta, analizujemy jego przypadek i szukamy kompleksowych rozwiązań, które odpowiedzą na jego potrzeby. Współpracujemy z instytucjami bankowymi, które mają produkty finansowe mogące pomóc w realizacji takich inwestycji. Dlatego podkreślam: możliwości są. Dla małego przedsiębiorstwa instalacja fotowoltaiki o mocy 20–25 kW może zwrócić się w około pięciu lat. Natomiast dla klienta indywidualnego czas ten może się wahać od około sześciu lat przy instalacji o mocy 5 kW, do dziewięciu lat przy mocy 10 kW. Oczywiście zakładamy tutaj, że klient nie posiłkuje się leasingiem, kredytem czy inną formą dotacji. Znaczenie ma tutaj też, czy fotowoltaika jest zamontowana w nowym czy starym budownictwie.
Jakie inne, nowoczesne zielone rozwiązania proponuje Grupa E.ON?
Tak jak wspominałem, skupiamy się w Grupie E.ON na podejściu kompleksowym. Najbardziej wydajne, naszym zdaniem, są rozwiązania komplementarne złożone z instalacji fotowoltaicznej, magazynu energii oraz pompy ciepła. Świadome zarządzenie wyprodukowaną energią ze słońca, i autokonsumpcja to przyszłość. Oczywiście wiemy, że nie wszyscy mogą sobie pozwolić na takiej skali inwestycje. Każdy z tych elementów dostępny jest w naszej ofercie samodzielnie i w dowolnym momencie może być włączony do większego systemu. Współpracujemy z renomowanymi dostawcami, jak np. marka Daikin, a więc nasi klienci mają też pewność, że kupują produkty najwyższej klasy. W Grupie E.ON w Polsce stawiamy mocno na rozwój sektora eMobility. Od 2009 r. sukcesywnie inwestujemy w rozwój polskiej elektromobilności, zaczynając od rozwoju sieci publicznych stacji ładowania. Z raportu Zeroemisyjna Polska 2050 wiemy, że aż 61 proc. zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego emitują samochody osobowe. Wiemy również, że te najczęściej ładowane są w biurach bądź w domu. Dlatego w E.ON równie kompleksowo traktujemy rozwój w tym sektorze i oferujemy rozwiązania zarówno dla sektora publicznego, dla biznesu, jak i klientów indywidualnych.
Jednym z aktualnych trendów w energetyce jest digitalizacja. Jakie jest stanowisko Grupy E.ON w tym zakresie?
Digitalizacja i rozwój kanałów cyfrowych są jednym z priorytetów w obsłudze klientów dla całej Grupy E.ON. W 2022 r. zrealizowaliśmy 150 inicjatyw klienckich i wprowadziliśmy wykorzystanie sztucznej inteligencji jako pomocy w procesach obsługowych. Dostarczamy naszym klientom takie rozwiązania, jak np. e-odczyty pozwalające klientom kontrolować zużycie energii elektrycznej czy Kalkulator Online – Szkoda prądu pomagający oszacować zużycie prądu w gospodarstwie domowy. Traktujemy to jako solidną bazę do dalszych działań w tym aspekcie narzędzi digitalowych. Bardzo ważne w tym zakresie jest dla nas również pracowanie nad wdrożeniem Centralnego Systemu Informacji Rynku Energii (CSIRE). Do realizacji tego zadania zaangażowaliśmy ponad 100 osób, tworząc zespoły projektowe złożone z naszych najlepszych specjalistów. Będą one odpowiadały za zmiany przede wszystkim w infrastrukturze i architekturze IT oraz w znacznej części procesów biznesowych. Digitalizujemy także nasze procesy wewnętrzne. W całej Grupie dążymy do maksymalizacji rozwiązań paperless, aby zmniejszyć ilość dokumentów, które są drukowane. Klienci E.ON Polska mogą przejąć licznik całkowicie online dzięki portalowi przejmijlicznik.eon.pl. Z kolei w E.ON Foton jesteśmy w stanie przeprowadzić cały proces sprzedaży bez użycia dokumentów drukowanych.
Więcej możesz przeczytać w 4/2023 (91) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.