Tu byliśmy, tam będziemy

Konferencja Whats Next
Konferencja Whats Next / Fot. materiały prasowe
Portale plotkarskie mają swoje rubryki towarzyskie, my stawiamy na inne wydarzenia. Jakie ciekawe eventy się odbyły, gdzie polecamy się zjawić? Sporo za nami, ale intensywny okres dopiero się zaczyna. Łapcie nasz przegląd!
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2024 (111)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Było warto, bo wiemy, co mówić podczas rodzinnych dyskusji o AI

Wy też przy obiedzie dyskutujecie o sztucznej inteligencji, prawda? Czy zabierze nam pracę, jak daleko jesteśmy od upowszechnienia robotów, a tak w ogóle to skład tej potrawy opracował algorytm, nie?

22-23 października w Centrum Konferencyjnym Muzeum Historii Polski odbyła się konferencja Masters & Robots 2024, zorganizowana przez Digital University. Zaproszeni goście – polscy i zagraniczni liderzy technologii - wspólnie poszukiwali odpowiedzi na pytanie: co nas czeka?

– Każdego dnia docierają do nas informacje o kolejnych postępach sztucznej inteligencji. Zmiana dzieje się na naszych oczach, a my musimy nauczyć się nią nawigować. Celem Masters & Robots jest zebranie w jednym miejscu ekspertów z całego świata wraz z polskimi liderami technologii, by wspólnie przygotować się do przyszłości – mówiła Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University.

W agendzie konferencji Masters & Robots 2024 znalazły się najważniejsze wyzwania współczesnego świata, dla których wspólnym mianownikiem było zastosowanie sztucznej inteligencji. O zagrożeniach i szansach transformacji energetycznej i zrównoważonych źródłach energii opowiadał Arash Aazami, założyciel Unify.energy i przedsiębiorca-aktywista na rzecz Internetu Energii. Auke Hoekstra, wykładowca Uniwersytetu Technicznego w Eindhoven i jeden z najbardziej cenionych na świecie badaczy zielonej energii, przekonywał, że zielone technologie przyrastają w trybie wykładniczym, a to wpływa na ich coraz niższą cenę. – Myślę, że do 2070 r. Europa pożegna się na zawsze z węglem - mówił ekspert.

Temat cyberbezpieczeństwa w erze AI wybrzmiał z kolei w wystąpieniu Toma Van de Wiele, etycznego hakera, który tłumaczył, jak wejść w umysł cyberprzestępcy i myśleć „out of the box”. – Do ataku na inny kraj potrzebujemy dziś nie czołgów, ale źródła stabilnego zasilania – mówiła Anett Numa, była ekspertka ds. cyberobrony w Ministerstwie Obrony Estonii. I apelowała, by uczyć się na wspólnych błędach i nie wstydzić się dzielenia doświadczeniami z cyberataków, jakich doznają kraje, firmy czy organizacje.

Najjaśniejszą gwiazdą tegorocznej konferencji Masters & Robots był Kevin Kelly – amerykański pisarz, myśliciel, futurolog i współzałożyciel kultowego magazynu „WIRED”, który od dziesięcioleci analizuje wpływ nowych technologii na społeczeństwo. – Sztuczna inteligencja jest dziś jak dwuletnie dziecko, ale ma własną trajektorię rozwoju, która wykracza poza ludzką kontrolę. Stwórzmy jej odpowiednie warunki, by wyrosła i dojrzała - przekonywał Kelly.

W rozmowach o przyszłości nie mogło zabraknąć fundamentalnego pytania: czy AI pozbawi nas pracy? Temat ten poruszył w rozmowie z Kellym Przemek Gdański, prezes zarządu BNP Paribas Bank Polska.

– Pracuję w bankowości. My patrząc w przyszłość, skupiamy się na liczbach i faktach. A faktem jest, że kierowcy samochodów mogą zostać zastąpieni przez sztuczną inteligencję. To jedna z wielu zmian społecznych, jakie będzie implikować AI - zauważył Przemek Gdański. Rozmówcy wspólnie doszli jednak do wniosku, że AI raczej odciąży ludzi w pracach, których nie powinniśmy wykonywać, bo są zbyt ciężkie, niebezpieczne albo po prostu nudne. I będzie częścią rozwiązań problemów, które sama stworzy.

Eksperci zastanawiali się także, jak sztuczna inteligencja odmieni medycynę i wpływanie na przedłużanie życia. Temat ten wybrzmiał w panelu pt. „Przełamując bariery: jak startupy transformują zdrowie i dobrostan człowieka”, prowadzonym przez Jarosława Srokę, członka zarządu KI Next i koordynatora programu InCredibles. Głos zabrali założyciele startupów, które wykorzystują AI m.in. do wczesnego diagnozowania demencji na podstawie głosu czy szybkiego rozpoznawania sepsy na oddziałach szpitalnych.

Było warto, bo utwierdziliśmy się w przekonaniu, że czasem nie warto kupować auta

Leasing, najem długoterminowy, różne modele finansowania – wiecie, o co w tym wszystkim chodzi? No widzicie, a gdybyście wzięli udział w trzeciej edycji konferencji organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL) Leasing & Ubezpieczenia, to umysł by wam się rozjaśnił. 

Wydarzenie, które odbyło się 29-30 października w Jachrance, stanowi dla przedstawicieli leasingu i sektora ubezpieczeń dogodną platformę wymiany doświadczeń. Podczas paneli dyskusyjnych i wystąpień prezentowane są nowe, inspirujące trendy. Uczestnicy dyskutują o tym, co ma wpływ na ich działalność oraz zwiększa konkurencyjność branży leasingowej i ubezpieczeniowej. 

Konferencję otworzyła Monika Constant, prezeska Związku Polskiego Leasingu, oraz Marcin Balicki, prezes Millennium Leasing oraz przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu. Jak podkreślali, nadrzędnym celem wydarzenia jest spotkanie się branż ubezpieczeniowej i leasingowej, dialog o rozwiązaniach i pomysłach oraz współpracy. Tuż po nich głos zabrał Bartosz Grześkowiak, członek zarządu PZU, diamentowego partnera konferencji. Podkreślił on dobrą kondycję rynku leasingu, choć nie wszystkie jego segmenty rozwijają się harmonijnie. 

– Obserwujemy wzrosty, generowane przez samochody osobowe. Równocześnie mamy świadomość kryzysu, który trapi branżę transportu ciężkiego. Inna kwestia to tempo rozwoju segmentu ubezpieczeń majątkowych w leasingu, gdzie widzimy duże możliwości rozwoju rynkowego – powiedział. 

W panelu otwarcia, moderowanym przez Wojciecha Kmiecickiego, dyrektora Biura Klienta Strategicznego i Leasingu w PZU, uczestnicy rozmawiali o „Ewolucji produktów ubezpieczeniowych dla leasingu: kierunkach i wyzwaniach”. Jakub Sajkowski, dyrektor zarządzający ds. klienta korporacyjnego w PZU, zwracał uwagę na potrzebę szukania nowych kierunków rozwoju. 

– Rynek ubezpieczeń pozakomunikacyjnych w leasingu jest wciąż w cieniu ubezpieczeń komunikacyjnych. Systematycznie się rozwija, jednak nadal nie osiągnął pełni możliwości. W mojej ocenie już wkrótce ma szansę stać się języczkiem u wagi. Można go szacować nawet na 500-700 mln zł składki przypisanej – mówił Jakub Sajkowski. 

I jak dodawał, w przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych w leasingu składka liczona jest już w miliardach złotych. 

Pozostali uczestnicy – Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający w Santander Leasing, oraz Katarzyna Szerling, wiceprezeska zarządu mLeasing – podkreślali dynamikę zmian na rynku, związaną z „powrotem” aut do salonów po pandemicznych zawirowaniach, presją cenową aut elektrycznych z Chin, perturbacje w branży transportu ciężkiego i oczekiwanie na impuls prorozwojowy, jaki stanowić będą pieniądze z KPO. 

W innym panelu „Transformacja cyfrowa w ubezpieczeniach: Przełamywanie barier i wykorzystywanie możliwości” Anna Grajkowska, ekspertka grupy ds. ubezpieczeń ZPL i członek zarządu PeUF, mówiła, że klient leasingowy to klient wyedukowany. Oczekuje wysokich standardów obsługi. Dlatego też branża leasingowa z niecierpliwością czeka na zapowiedziane zmiany w prawie, które umożliwią zdalne zawieranie umów leasingu, bez wymogu mokrego podpisu. 

– W leasingu bardzo skupiamy się na automatyzacji procesów i także w tej części usługi, jaką są ubezpieczenia w leasingu, taka automatyzacja jest niezbędna. Także nasi klienci zwracają uwagę na konieczność obsługi zdalnej przy zawarciu umowy leasingu i ubezpieczenia do niego, monitoringu płatności. A także na możliwość zdalnej obsługi wznowień umowy – mówiła Anna Grajkowska. 

– Istotnym trendem w ubezpieczeniach i leasingu jest transformacja cyfrowa. Przez pryzmat cyfryzacji rozumiemy zarówno cyfryzację bazową, jak i wdrażanie innowacji. Cyfryzacja bazowa jest wymagana przez naszych klientów i przykładami takich działań są self-service MojePZU, z którego korzysta już blisko 5 mln klientów, jak i rozwiązania RPA obsługujące 11 mln operacji i zadań rocznie w naszym back-office – wskazał Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji w Grupie PZU. 

Podsumowując dyskusję, Marcin Kurczab zauważył: – Biznes leasingowy aktywnie podąża za trendami. Technologia jest gotowa, kwestia wdrożenia sprowadza się do czasu, pieniędzy i modelu współpracy. Cały proces musi być prokliencki. Chodzi o to, by tworzyć sytuacje win-win.

Było warto, bo dobrze czasem pobyć z młodymi 

Z jakim przystajesz, takim się stajesz. Oj, ci młodzi to jednak mają ciekawe przemyślenia! W poniedziałek 25 listopada w Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie ponad 1000 studentów i licealistów wzięło udział w VI edycji Our Future Forum, największej konferencji edukacyjnej w naszym kraju. 

Mottem tegorocznej edycji wydarzenia było hasło „Moja przyszłość w Polsce”, a panele dyskusyjne poruszyły zagadnienia kluczowe z perspektywy młodych uczestników. Zaproszeni goście odpowiedzieli m.in. na pytania: Czy pójdziemy na wojnę? Czy zostaniemy zastąpieni przez AI? Jak badania i nowe technologie zmienią naszą przyszłość? Czy własny biznes jest dla każdego? Ponadto studenci wzięli udział w eksperckich panelach dyskusyjnych dotyczących transportu przyszłości, transformacji energetycznej, sytuacji demograficznej czy przyszłości relacji transatlantyckich. 

– Głos młodych wciąż bywa pomijany w debacie publicznej, dlatego Our Future Forum ma być platformą, dzięki której eksperci i politycy będą mogli usłyszeć i zrozumieć poglądy, obawy i interesy pokolenia Z – mówił prezes Our Future Foundation, Kamil Maksymilian Tomkowicz.

Warto, żeby wiedzieć, co w DEI piszczy 

Nie wiesz, czym jest DEI? No to migusiem na konferencję! D&I Changemakers to wydarzenie dla każdego, kto chce być na bieżąco z trendami DEI, niezależnie od roli zawodowej. To dwa dni, które uczynią cię bardziej świadomym i skutecznym w obszarze DEI. Motywem przewodnim tegorocznej konferencji jest #EMpowered DEI. 

Dlaczego warto wziąć udział w wydarzeniu? 

- Po raz pierwszy można wziąć udział w hybrydowej lekcji „DEI jako nawyk”.
- Po raz trzeci poznamy zwycięzcę konkursu ERG Excellence Awards, do którego organizacje zgłaszają swoje projekty ERGs.
- Poznasz nowe dane, rozwiązania oraz najlepsze praktyki biznesowe w obszarze DEI.
- Konferencja jest świetną okazją do networkowania i budowania sieci kontaktów.
- Wydarzenie, prowadzone w formule online, jest globalne i bezpłatne.

Warto, żeby przestać trwonić pieniądze 

„Jak początek miesiąca, to Grolsche, koniec miesiąca to łomże” – rapował onegdaj Taco Hemingway. No cóż, miesięczny cykl życia pieniędzy bywa bezlitosny. 

– W ostatni weekend listopada 2024 r. stadion PGE Narodowy w Warszawie zapewni moc finansowych atrakcji. Zapraszamy wszystkich, którzy chcą „ogarnąć” swoje finanse. Nieważne, ile masz lat, ile masz na koncie ani jak oceniasz swój poziom wiedzy – postaramy się, abyś mógł znaleźć odpowiedź na każde nurtujące cię pytanie – mówi Jarosław Dominiak, prezes SII. 

ForFin 2024 będzie okazją nie tylko do poszerzenia wiedzy, ale także porozmawiania twarzą w twarz z bardzo ciekawymi ludźmi, których warto poznać. Czołowi blogerzy i youtuberzy, autorzy badań i książek, przedstawiciele firm finansowych i instytucji tworzących polski rynek, dziennikarze z największych mediów ekonomicznych i wiele, wiele innych osób – wszystkich przez dwa dni będziemy gościć na naszym wydarzeniu. Opłaca się przyjść na PGE Narodowy, ta decyzja zaprocentuje w przyszłości wymiernymi zyskami. 

Wizytówką ForFin 2024 będzie bogaty program merytoryczny. Czeka nas kilkadziesiąt wykładów i paneli dyskusyjnych z udziałem znanych finansowych ekspertów. 

Program konferencji obejmie taką tematykę jak: finanse osobiste, inwestowanie dla początkujących, inwestowanie w nieruchomości, ochrona kapitału przed inflacją, inwestowanie aktywne i pasywne, inwestowanie na rynkach zagranicznych, inwestowanie alternatywne oraz edukacja finansowa. 

Pierwszymi potwierdzonymi prelegentami na ForFin 2024 są: Marcin Iwuć (Finanse Bardzo Osobiste), Mateusz Samołyk (Inwestomat.eu), Tomasz Jaroszek (Doradca TV), Artur Wiśniewski (Stockbroker.pl), Jan Dziekoński (FLTR.pl), dr hab. Katarzyna Sekścińska (Uniwersytet Warszawski), Radosław Chodkowski (Humanista na Giełdzie), Izabela Kozakiewicz- Frańczak (prezes zarządu, Fundacja Trampki na Giełdzie, iKsync.com).

Warto, żeby nie zapomnieć, co jest najważniejsze 

7–8 grudnia 2024 r. odbędzie się HumanTech Summit – międzynarodowa konferencja naukowa, organizowana po raz trzeci przez Centrum Innowacji Społecznych HumanTech Uniwersytetu SWPS w Warszawie. - Naszym celem jest zbliżenie technologii i nauk humanistycznych, jednak na pierwszym miejscu stawiamy człowieka – stąd hasło: „Przypominamy o człowieku, inspirujemy technologią” – tłumaczą pomysłodawcy inicjatywy. 

O czym będzie tegoroczna edycja? Organizatorzy zdradzili kluczowe punkty: 

- Sztuczna inteligencja a społeczeństwo
- Sztuczna inteligencja w interakcji z ludźmi
- Sztuczna inteligencja w medycynie i zdrowiu
- AI w biznesie i przemyśle
- AI i VR w terapii
- Generatywna sztuczna inteligencja w praktyce: przemysł kreatywny i praca
- Generatywna sztuczna inteligencja w praktyce: edukacja i medycyna 

Tematy te będą omawiane w formie sesji tematycznych przez prelegentów wybranych przez Komitet Naukowy spośród nadesłanych zgłoszeń. Ponadto w programie znajdują się panele dyskusyjne, w których skonfrontujemy różne punkty widzenia na temat społecznych aspektów technologii. Zapraszamy do nich również praktyków – ekspertów z firm, instytucji i organizacji pozarządowych – czytamy na stronie internetowej przedsięwzięcia. 

W ramach konferencji zostanie zorganizowany dodatkowo Startup Evening – wieczór networkingowy, hackathon, warsztaty oraz przestrzeń wystawowa nowych technologii. – Wszystko to pozwala na stworzenie wieloaspektowego wydarzenia, unikalnego w środowisku naukowym. Będzie to także doskonała okazja do spotkania czołowych naukowców i liderów branży z całego świata, którzy przedstawią wyniki swoich badań oraz podzielą się doświadczeniami i pomysłami na przyszłość – podsumowują organizatorzy.

My Company Polska wydanie 12/2024 (111)

Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ