Ostatni dzwonek na wdrożenie PPK w małych i średnich firmach

Ostatni dzwonek na wdrożenie PPK w małych i średnich firmach
Jeśli twoja firma zatrudnia od 20 do 249 osób, masz tylko kilka tygodni na podpisanie umów o zarządzanie i prowadzenie PPK z jedną z instytucji finansowych.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2020 (61)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

To ważny moment dla każdej firmy. Z powodu pandemii temat Pracowniczych Planów Kapitałowych został tymczasowo odłożony na dalszy plan – mówi Robert Zapotoczny, prezes PFR Portal PPK.

W programie do tej pory znaleźli się pracownicy największych polskich firm. Początkowo partycypacja wynosiła 41 proc., ale obecnie z każdym miesiącem coraz więcej osób zapisuje się do programu. Niezależnie od tego trwa proces wdrożenia II i III etapu, który obejmuje wszystkie firmy zatrudniające od 20 do 249 pracowników. Nałożenie się obu etapów wynika z przepisów wprowadzonych w tarczy antykryzysowej – pierwotnie firmy zatrudniające powyżej 50 pracowników miały zakończyć proces wiosną br. Terminy zostały przesunięte, by polscy przedsiębiorcy mogli skoncentrować się na utrzymaniu działalności. – Coraz więcej firm przygotowuje się do wprowadzenia programu. W połowie września pierwszą z umów – umowę o zarządzanie programem, podpisało już ponad 20 tys. firm. Łącznie musi to zrobić ok. 80 tys. przedsiębiorców – sygnalizuje Zapotoczny.

Wszystkie informacje związane z wdrożeniem i sprawnym przeprowadzeniem procesu uruchomienia programu można znaleźć na stronie prowadzonej przez PFR Portal PPK. Firma przygotowuje także konkretne działania mające na celu wsparcie przedsiębiorców. Zorganizowany został m.in. cykl spotkań z przedsiębiorcami.

– Zaplanowaliśmy łącznie 16 spotkań w każdym z województw. W wydarzeniach biorą udział nasi eksperci, którzy pomagają przedsiębiorcom we wdrożeniu programu i odpowiadają na każde, nawet najtrudniejsze pytania przedsiębiorców – tłumaczy Robert Zapotoczny. W spotkaniach uczestniczą także pracownicy działów księgowości czy HR, którzy są zazwyczaj odpowiedzialni za wprowadzanie PPK w firmach. Wszystko po to, by odpowiednio przygotować się do wdrożenia programu.

PFR Portal PPK zorganizował także specjalną akcję promocyjną skierowaną do pracowników. Wystartuje ona na przełomie września i października, a głównym celem będzie zachęcanie do pozostania w programie. – Chcemy przekonać pracowników, aby pozostali w programie, ale także będziemy edukowali Polaków na temat oszczędzania w kontekście emerytury. PPK jest programem, który powstał w celu poprawy jakości życia Polaków. Niestety, wokół niego urosło wiele mitów, które chcemy obalić – dodaje prezes spółki PFR Portal PPK.

Firma chce również docenić wkład pracodawców w realizację programu. To właśnie na przedsiębiorcach spoczywa obowiązek uruchomienia PPK i to oni są jedną z trzech stron, które składają się na oszczędności pracownika.

Wdrożenie PPK krok po kroku

KROK 1
Dowiedz się jak najwięcej o programie. Na stronie mojeppk.pl znajdziesz informacje nie tylko o ofercie instytucji, które tworzą PPK, ale także odpowiedzi na najważniejsze pytania.

KROK 2
Przygotuj się do wyboru instytucji finansowej. Sprawdź ich ofertę, skontaktuj się z firmami i poproś o udzielenie informacji, np. na temat sposobu wymiany dokumentacji o pracownikach, którzy będą w programie.

KROK 3
Zaangażuj pracowników do wyboru instytucji. Zgodnie z przepisami pracownicy muszą wziąć udział w procesie wyboru firmy, która uruchomi program, nie ma jednak żadnej konkretnej procedury. Jeśli w twojej firmie nie ma związków zawodowych, to możesz stworzyć specjalny zespół albo zorganizować zebrania. Przekaż pracownikom jak najwięcej materiałów o programie – niech sami podejmą świadomą decyzję. Nie możesz jednak zachęcać ich do rezygnacji z udziału.

KROK 4
Podpisz umowę o zarządzanie programem. Masz na to czas do 27 października.

KROK 5
Do 10 listopada musisz podpisać umowę o prowadzenie PPK. Do tego momentu musisz zebrać listę pracowników, którzy pozostaną w programie, zadbać o dokumentację oraz wdrożyć procedurę wymiany danych z instytucją, która będzie obsługiwała program w twojej firmie.

My Company Polska wydanie 10/2020 (61)

Więcej możesz przeczytać w 10/2020 (61) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ