Reklama

Obniżka stawek VAT na produkty żywnościowe. Ulga dla klientów, ale wyzwanie dla sprzedawców

Dotykačka
Marcin Marciniuk, Dotykačka fot. mat. prasowe
Zmiany podatku VAT na żywność nie będą miały wprost odzwierciedlenia w rynku usług gastronomicznych – to wiemy. Branże niepokoi ten problem z innej perspektywy – zachowania dostawców. Obniżenie stawek VAT odnosi się do cen brutto a nie netto. Pytanie, co zrobią sprzedawcy? Czy nie zmienią cen netto i cena brutto zostanie obniżona czy też cena brutto nie ulegnie zmianie a sprzedawcy zmodyfikują ceny sprzedaży?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Właściciele biznesów powinni stale monitorować zmieniające się otoczenie prawno-podatkowe. Równolegle należy na bieżąco monitorować własne koszty - zarówno surowców jak i paliw. Bieżące monitorowanie kosztów surowców oraz marżowości poszczególnych pozycji własnej oferty w przypadku punktów gastronomicznych – nawet codzienne – staje się powoli koniecznością. Warto rozważyć wdrożenie narzędzi umożliwiających jak najprostsze i najszybsze zarówno monitorowanie własnej oferty jak i analizy biznesowej w ujęciu historycznym.

Zmiany zachowań klientów są możliwe do prześledzenia i na podstawie takich analiz można przeprowadzić optymalizację ofertową (a co za tym idzie kosztową i przychodową). Dodatkowo firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, powinny rozważyć zaznajomienie się z możliwościami jakie przed nimi stoją w kontekście obecności on-line.

Wracając do zmiany stawki VAT, należy przy tego typu operacji uwzględnić problem „schodka podatkowego” dotyczącego urządzeń fiskalnych.  Jest to zabezpieczenie przed obniżaniem a następnie podwyższaniem podatku VAT. W dużym uproszeniu: Jeżeli mamy produkt ze stawką VAT większą od zera i tą stawkę na tym produkcie wpierw zmniejszamy a następnie podwyższamy - jest to działanie niedozwolone i urządzenie fiskalne w momencie wykrycia takiego ruchu zablokuje sprzedaż tego produktu. Jest to zapisane w wymogach technicznych urządzeń fiskalnych. Istnieje kilka sposobów na jego ominięcie. Pierwszym jest wysłanie urządzenia fiskalnego do producenta celem zresetowania bazy danych towarów. Niestety jest to rozwiązanie kosztowne jak i czasochłonne. 

Drugim rozwiązaniem jest zmiana nazwy towaru. Urządzenia fiskalne rozpoznają towar po jego nazwie. Także można na przykład dodać znak specjalny typu kropka na końcu nazwy. W przypadku użytkowników nowoczesnych systemów POS – takich jak Dotykačka – edycja nazwy jest bardzo prosta a jednocześnie pracownik nie będzie miał dostępu do „starego” produktu ze stawką VAT 0% także nie istnieje ryzyko błędnej sprzedaży.

Kolejnym elementem, jaki należy wziąć pod uwagę, jest przeprogramowanie kas fiskalnych. Jeśli na czas odpowiednia konfiguracja nie zostanie zaprogramowana, a personel nie zostanie przeszkolony, możemy mieć sytuację błędnie naliczanego podatku VAT. Szczególnie dla biznesu będzie to problemem w sierpniu – gdy wróci obowiązek stosowania wyższej stawki. Większość tych problemów dotyczy użytkowników kas fiskalnych. Użytkownicy systemów POS, spiętych z drukarkami fiskalnymi, mają możliwość samodzielnej zmiany nazw produktów oraz przypisanych do nich stawek bezpośrednio w systemie lub tak jak w przypadku systemu POS online Dotykačka – zdalnie w chmurze obliczeniowej. Ta ostatnia opcja może być szczególnie interesująca dla właścicieli firm lub managerów zarządzających wieloma punktami sprzedaży.

 

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama