Nowe spojrzenie, nowe możliwości

Nowe spojrzenie, nowe możliwości
Jak wyjść z sytuacji bez wyjścia? I jak poradzić sobie z kimś, kto nie radzi sobie sam ze sobą? Nie ma głupich pytań, są tylko te źle zadane.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 12/2020 (63)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Feedback (i inne brzydkie słowa)

M. Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish;

MT Biznes

To nie jest ładne słowo, rzeczywiście. Nie dość, że brak mu zgrabnego, polskiego odpowiednika, to kojarzy nam się z sytuacją, w której ktoś nas brutalnie krytykuje lub traktuje jak dzieci, starając się przemycić negatywną ocenę, owijając ją w słodkie słówka. Nie wiadomo co gorsze! A jednak feedback jest kluczowy dla naszego rozwoju i naszych wyników, nie tylko zawodowych. Warto nauczyć się go przyjmować, a także dawać innym. 

Autorki książki, doświadczone trenerki i specjalistki od zarządzania, podpowiadają, co zrobić, aby zapanować nad negatywnymi reakcjami ciała i umysłu w takiej sytuacji. Pokazują, jak podczas otrzymywania i dawania informacji zwrotnej nie wpadać w schematy, a także jak formułować wypowiedzi w sposób nieoceniający i pozytywnie modelujący zachowania ludzi. Uwaga! To nie tylko książka dla szefów. Jak pokazują badania feedback między pracownikami w jednym zespole ma o prawie 36 proc. większy wpływ na efektywność ich pracy niż uznanie wyrażane wyłącznie na linii przełożony–podwładny. Analizując zachowania ludzi, których określają mianem poszukiwaczy, odbiorców i udzielających, autorki proponują prosty model komunikacji. Żadnego owijania w bawełnę!

---

SIŁA KONCENTRACJI

Brian Solis

MT Biznes

Jesteśmy coraz bardziej wielozadaniowi! A może tylko tak nam się wydaje? Bo to, że co chwila sprawdzamy wiadomości na smartfonie, odpowiadamy na e-maile, patrzymy, co się dzieje u znajomych na Facebooku, WhatsAppie, Instagramie, o niczym przecież nie świadczy. Dziesięć lat temu przeciętny pracownik zmieniał obiekt skupienia uwagi średnio co 3 min. Dziś robi to co 45 sek. 

Uzależnienie od sieci, którego doświadcza większość z nas, zaburza nie tylko naszą pracę, ale też relacje z bliskimi. Cierpi nasza koncentracja, rozwój intelektualny, poziom empatii, kreatywność oraz zdolność krytycznego myślenia, no i przede wszystkim umiejętność głębokiego skupienia. Na szczęście można nad tym zapanować, o czym zapewnia w swojej książce Brian Solis, analityk cyfrowy, jeden z ważniejszych współczesnych futurologów i mentalny trener m.in. Oprah Winfrey czy Shaquille’a O’Neala. Sam zresztą też przeszedł długą drogę odgradzania tego co – jak dziś uważa – istotne, od tego co niepożądane. Przedstawia techniki, które pomagają ujarzmić chaos i pomagają pozbyć się złych nawyków. To przewodnik, który pomaga nam wrócić do równowagi. 

---

Jak rozmawiać z furiatami

Mark Goulston

Zwierciadło

Szef, który wpada w furię przy byle okazji. Znajomy, który w połowie rozmowy wychodzi z pokoju i trzaska drzwiami. Nastolatek, który wrzeszczy bez powodu, po czym wybucha płaczem… Wszyscy znamy ludzi, którzy zachowują się irracjonalnie. Niezależnie od tego, jak się staramy, nic nie działa. A wręcz jest jeszcze gorzej! 

Czy można w ogóle coś w takiej sytuacji zrobić? Jak rozmawiać z ludźmi, którzy tracą nad sobą kontrolę? Ba! Swoim histerycznym zachowaniem przejmują kontrolę nad nami? Psychiatra Mark Goulston zapewnia, że jest to możliwe. I uczy krok po kroku, jak przekształcić takie emocjonalne, bolesne spotkanie w produktywną rozmowę. Kluczem jest zrozumienie, co się w głowie tej drugiej osoby dzieje, jakim schematom podlega, a także… przyznanie się, że sami także bywamy furiatami. Są tu też konkretne techniki i ćwiczenia. Książka oczywiście nie zastąpi konsultacji z psychiatrą, gdy jest to konieczne, ale z pewnością pomoże na pierwszym etapie radzenia sobie z wybuchami bliskich nam osób.

---

Myślenie pytaniami

Marilee Adams

Studio Emka

Coaching, który dziesięć lat temu zawojował świat biznesu, był tak popularny i skuteczny nie dlatego, że coachowie byli jakimiś magami i znali odpowiedzi na wszystkie pytania, ale że umieli zadać odpowiednie pytania swoim klientom. Dziś, kiedy moda na coaching – przynajmniej ten w tradycyjnej formie – mija, warto sięgnąć po to, co jest w nim najlepsze. Czyli właśnie umiejętność stawiania pytań, tym razem samemu sobie. Oczywiście, wszyscy zadajemy sobie codziennie pytania banalne typu „co zjeść na śniadanie?”, ale też egzystencjalne w rodzaju „po co to wszystko?! Dokąd zmierzam?!”. Tym razem chodzi o takie postawienie pytania, by zmieniła się nasza perspektywa, a co za tym idzie pojawiły się nowe odpowiedzi. Innymi słowy – nowe możliwości. To trzecie już wydanie międzynarodowego bestsellera. Uaktualnione i bardziej praktyczne. Zawiera nowe ćwiczenia, które pomogą doskonalić się w życiu osobistym, zawodowym, a zwłaszcza w roli trenera czy przywódcy. 

My Company Polska wydanie 12/2020 (63)

Więcej możesz przeczytać w 12/2020 (63) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ