Jak znaleźć złoty środek w logistyce omnichannel

Jednym z głównych wyzwań jest logistyka ostatniej mili.
Jednym z głównych wyzwań jest logistyka ostatniej mili. / fot. mat. pras.
Współczesny konsument oczekuje szerokiego wyboru produktów, ich dostępności w różnych kanałach sprzedaży oraz szybkiej dostawy. Firmy muszą stale optymalizować strategie logistyczne, aby sprostać tym wymaganiom i jednocześnie kontrolować koszty operacyjne. W obliczu rosnących oczekiwań klientów przedsiębiorstwa szukają rozwiązań, które pozwolą im rozwijać model omnichannel bez nadmiernego obciążenia budżetu.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dystrybucja w modelu omnichannel

Strategia omnichannel wymaga precyzyjnie zaplanowanej logistyki, obejmującej magazynowanie i zarządzanie różnymi kanałami dystrybucji. Skuteczna synchronizacja tych procesów pozwala na sprawną realizację zamówień i efektywne zarządzanie zapasami. Jednak rozwój sieci dystrybucji niesie za sobą nie tylko wyzwania operacyjne, ale też finansowe. Im bardziej rozproszona sieć magazynowa i sieć kanałów sprzedaży, tym większe koszty logistyczne.

Jednym z głównych wyzwań jest logistyka ostatniej mili. E–commerce zmierza w kierunku dostawy zamówienia nawet tego samego dnia, co zwiększa liczbę pojedynczych dostaw. A większa liczba przystanków, nieoptymalne wykorzystaniem pojazdów, nieefektywne dostawy to w rezultacie wyższe koszty.

Kolejnym elementem jest obsługa zwrotów. To problem na dużą skalę szczególnie w kanale e-commerce, gdzie ich średni globalny wskaźnik sięga 10,6 proc. Zwroty wiążą się z dodatkowymi nakładami na ponowny transport, magazynowanie i kontrolę jakości.

Nowe strategie redukcji kosztów

W celu ograniczenia wydatków i utrzymania wysokiej efektywności dostaw, firmy wdrażają nowe strategie , np. mikrofulfillment. Polega on na wykorzystaniu niewielkich magazynów, które znajdują się blisko klientów np. w dużych miastach lub na ich obrzeżach. Dzięki nim możliwe jest przechowywanie i szybka dystrybucja towarów, co skraca czas realizacji zamówień i redukuje koszty transportu.

Dynamiczne zarządzanie transportem oparte na optymalizacji tras i wykorzystaniu sztucznej inteligencji to kolejny sposób na oszczędności. – Analiza danych w czasie rzeczywistym oraz algorytmy predykcyjne pozwalają na wybór najbardziej efektywnych tras, minimalizowanie pustych przebiegów i lepsze wykorzystanie floty transportowej. Inteligentne systemy mogą także przewidywać sezonowe wzrosty zamówień i dostosowywać zasoby logistyczne – Hubert Tyka, dyrektor operacyjny transportu krajowego w FM Logistic.

Obciążenie logistyki ostatniej mili zdecydowanie zmniejszają rozwiązania alternatywne dla dostaw kurierskich, czyli dostawy do punktu odbioru oraz automaty paczkowe. Eliminują one konieczność wielu indywidualnych dostaw, a paczkomaty dzięki modelowi samoobsługowemu ograniczają koszty operacyjne i pozwalają klientom na elastyczny odbiór zamówień.

Efektywna i opłacalna logistyka

Opublikowany w ubiegłym roku raport FM Logistic „Łańcuch dostaw omnichannel. Tworzenie harmonijnych doświadczeń klienta” podaje, że już 56 proc. firm w pełni zintegrowało łańcuchy dostaw omnichannel zarówno w handlu elektronicznym, jak i sprzedaży offline, a trend ten będzie nadal się rozwijał. Przede wszystkim ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu, który do 2027 r. może stanowić nawet jedną czwartą całego obrotu detalicznego. Logistyka w formule omnichannel może być w tej sytuacji elementem budowania przewagi konkurencyjnej, a wielu przedsiębiorców już dostrzega jej wyraźne korzyści.

Wiążą się one zwłaszcza z lepszą obsługą klienta oraz sprawniejszym zarządzaniem zapasami. 62 proc. zbadanych przez FM Logistic firm uważa, że łańcuch dostaw omnichannel pomaga poprawić jakość obsługi klienta dzięki szybszej dostawie. Niemal tyle samo wskazań (60 proc.) dotyczyło zarządzania zapasami. Logistyka omnichannel sprawia, że sprzedawcy detaliczni mogą zapewnić klientom spójną komunikację, śledzenie zamówień, bezproblemowe dostawy i zwroty. Działanie w takim modelu umożliwia też dokładne prognozowanie i planowanie popytu oraz centralizację zapasów w strategicznych lokalizacjach i optymalizację stanów magazynowych.

– Kluczowym elementem optymalizacji logistyki jest analiza danych i prognozowanie popytu. Zastosowanie nowoczesnych technologii analitycznych pozwala przewidywać zapotrzebowanie na produkty w różnych okresach, co umożliwia lepsze zarządzanie zapasami i unikanie zarówno nadmiernych stanów magazynowych, jak i braków towarowych – mówi Dariusz Rurka, Senior Business Development Manager w FM Logistic Central Europe.

My Company Polska wydanie 4/2025 (115)

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ