Jak dbać o zdrowie pracowników

Alina Smolarek
Alina Smolarek, fot. materiały prasowe
Narzędzia HR dla małych i dużych firm.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 10/2022 (85)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Pracownicy coraz częściej oczekują, że ich miejsce pracy zapewni im pakiet medyczny. Już w 2020 r. badanie CBOS-u udowodniło, że doświadczenie pandemii zmieniło nasze priorytety. Dla aż 47 proc. Polaków zdrowie stało się wartością nadrzędną.

Obecnie prywatną opiekę medyczną zatrudnionym zapewniają głównie duże firmy. Barierą wśród małych i średnich przedsiębiorstw bardzo często jest obawa, że na rynku brakuje oferty sprofilowanej do ich potrzeb kadrowych i budżetów. Najnowsze analizy wyraźnie pokazują, że niedostosowanie benefitów firmowych do zmieniających się trendów rynkowych może pracodawców sporo kosztować. Zdrowie to dziś niezbędny element strategii employer branding oraz tworzenia przewagi konkurencyjnej.

– W niepewnych czasach dostrzegliśmy kruchość naszego zdrowia. Strach o bliskich spowodował zwiększoną potrzebę zapewnienia im odpowiedniej opieki medycznej – mówi Alina Smolarek, dyrektorka personalna, Centrum Medyczne ENEL-MED. – Okazało się, że dostęp do opieki medycznej oferowany przez pracodawcę nabiera zupełnie nowego wymiaru.

Pracownicy zaczęli zwracać uwagę na to, co zawiera pakiet medyczny. – Zdecydowanie wzrosła jego waga. Z benefitu pracowniczego ewoluował w stronę świadczenia, które każdy pracodawca powinien zapewniać – tłumaczy.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez IR Center na zlecenie Centrum Medycznego ENEL-MED prywatną opiekę medyczną ma dziś 63 proc. pracowników dużych firm (powyżej 250 pracowników) i zaledwie 29 proc. osób zatrudnionych w sektorze MSP. – Mniejsze firmy obawiają się, że przy kilku osobach nie da się lub nie opłaca się organizować opieki medycznej dla pracowników. Tymczasem można to zrobić bez względu na to, czy zatrudniamy 5, 50 czy 5 tys. osób. To, jakie benefity zapewnimy pracownikom, zadecyduje o pozycji firmy na rynku i jej konkurencyjności. W wielu branżach trwa walka o talenty i odpowiednio przygotowana oferta HR może zadecydować o tym, gdzie będą aplikować najzdolniejsi – podkreśla Alina Smolarek.

Oferta skrojona na miarę

Obecnie prywatne placówki oferują bardzo wiele rozwiązań dla partnerów biznesowych. Kluczowe jest dokładne przeanalizowanie propozycji i wybór takiej, która wpisuje się w specyfikę branży i związane z nią ryzyka zawodowe, a także najlepiej realizuje strategię personalną przedsiębiorstwa.

– Choć pracownikom zależy na spersonalizowanej ofercie, sfera zdrowia należy do najbardziej wrażliwych, dlatego profesjonalna analiza potrzeb zdrowotnych w firmie wymaga odpowiednich narzędzi i wyczucia. To może stanowić wyzwanie zwłaszcza dla organizacji, które wprowadzają pakiety medyczne po raz pierwszy. Dlatego wybierając partnera medycznego, warto postawić na doświadczenie i sprawdzić, czy firma oferuje pomoc w personalizacji pakietów oraz przy wprowadzaniu opieki medycznej – mówi Alina Smolarek. – Na początku współpracy warto zaangażować się w dialog, opowiedzieć partnerowi o strukturze demograficznej w swojej firmie, specyfice pracy i jej organizacji. Na tej podstawie powstanie propozycja rozwiązań medycznych dla całego zespołu. Już po wdrożeniu warto monitorować poziom satysfakcji pracowników i w razie potrzeby rozszerzać ją o kolejne usługi. Taką zmianę można zrobić jeszcze w trakcie trwania umowy, w kolejnym miesiącu rozliczeniowym – wyjaśnia.

Raport przygotowany na zlecenie enel-med pokazuje, że aż 60 proc. badanych jest gotowych dopłacić do pakietu, jeśli będzie odpowiednio dopasowany do ich potrzeb.

– Coraz częściej się zdarza, że pracownik gotów jest dopłacić pewną sumę miesięcznie, żeby zapewnić sobie dostęp do jeszcze szerszego pakietu usług. Dlatego warto zapytać osoby zatrudnione w firmie, czy rozważają taką możliwość i mają gotowość uczestniczenia w kosztach medycznych. Na rynku rośnie świadomość, że obsługa premium wymaga dodatkowych nakładów, dlatego warto rozmawiać z pracownikami o dostępnych dla nich korzyściach – podpowiada Alina Smolarek. Kolejnym elementem, który stał się istotny dla pracowników, jest możliwość objęcia rozszerzonym pakietem medycznym całej rodziny.

– Możliwość zapewnienia profesjonalnych usług medycznych nie tylko swoim partnerom i dzieciom, ale także rodzicom i dziadkom staje się dla pracowników coraz ważniejsza. To zmiana w stosunku do potrzeb deklarowanych jeszcze kilka lat temu. O rozwoju tego trendu zadecydowała pandemia, która spowodowała wzrost niepokoju nie tylko o własne zdrowie, ale także stan psychofizyczny naszych najbliższych. Dodatkowe wsparcie w tym zakresie to nie tylko realna pomoc, to także długoterminowo, znakomita strategia na budowanie przyjaznego środowiska pracy, które sprzyja zaangażowaniu – mówi dyrektorka personalna w enel-med.

Firmy i pracownicy stawiają na jakość

Wśród aspektów istotnych dla klientów biznesowych duże znaczenie ma jakość obsługi w placówkach, na którą składają się np. godziny przyjęć, odległość placówek od miejsca zamieszkania, skrócona ścieżka diagnostyczna z szybkim dostępem do specjalistycznych konsultacji oraz badań czy możliwość zdalnego kontaktu.

– W dzisiejszych czasach wszyscy tak dużo pracujemy i mamy tyle rzeczy na głowie, że jeśli potrzebujemy pójść do specjalisty, to chcemy, żeby był on blisko naszego domu lub miejsca pracy. Ważne jest także to, żeby dało się do niego szybko dojechać, wygodnie zaparkować, łatwo umówić wizytę. Cała logistyka związana z poradą lekarską musi być prosta, niemal bezobsługowa – podkreśla Alina Smolarek.

Drugim ważnym aspektem jest dostęp do uznanych ekspertów i profesjonalnego personelu. – To oczywiste, że w każdym centrum medycznym pracują lekarze, ale chodzi o to, żeby to byli specjaliści o dużej renomie i doświadczeniu i, co nie dla wszystkich jest oczywiste, zadowoleni ze swojego środowiska pracy – podsumowuje dyrektorka personalna enel-med. – To jak nasz potencjalny dostawca usług medycznych traktuje swój personel wpływa także na obsługę klienta. Dlatego warto zbadać ten aspekt: sprawdzić w branżowych źródłach i zapytać o ten element podczas negocjacji oferty. Czy firma prowadzi przemyślaną politykę personalną? Jak wygląda rytm szkoleniowy i onboarding w placówkach? Czy deklarowane korzyści mają oparcie w ankietach satysfakcji prowadzonych wśród pacjentów i pracowników? To wszystko warto zweryfikować, zanim zdecydujemy się na współpracę.

Ważny jest również sprzęt. – Ten najwyższej jakości gwarantuje doskonałą diagnostykę, a to rzutuje na jakość całego procesu leczenia. Dlatego tak ważne jest, żeby firmy medyczne inwestowały w infrastrukturę, otwierały nowe oddziały i rozszerzały zakres dostępnej dla pacjentów nowoczesnej aparatury. Przykładowo w enel-med śledzimy trendy medyczne i staramy się zapewniać pacjentom najlepszą możliwą opiekę. Jakość ważna jest dla naszej firmy w każdym wymiarze i chcemy ją zagwarantować wszystkim klientom zarówno w dużej korporacji, jak i w małej firmie – podsumowuje Alina Smolarek.

My Company Polska wydanie 10/2022 (85)

Więcej możesz przeczytać w 10/2022 (85) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ