Inteligencja w HR

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 5/2025 (116)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Zintegrowane z portalami społecznościowymi systemy i platformy rekrutacyjne pozwalają nie tylko dotrzeć do większej liczby potencjalnych kandydatów do pracy, ale z grona wielu wyłuskać tych najlepszych i najbardziej firmie potrzebnych. Chatboty i voiceboty wspierają HR-owców niemal na każdym etapie rekrutacji. Przeprowadzają wstępną selekcję dokumentów aplikacyjnych, odpowiadają na ewentualne pytania czy wątpliwości kandydatów, umożliwiają przeprowadzenie testów kompetencyjnych i psychometrycznych, dzięki którym można sprawdzić, jak kandydat zachowa się w określonych sytuacjach w pracy.Dzięki AI, rekrutacja w ich firmach stała się tańsza i bardziej efektywna. Z badania „Rekruter w świecie decydentów” opracowanego na podstawie badania Grafton Recruitment. szukanie pracowników „starymi” metodami zajmuje średnio dwa miesiące. Automatyzacja skraca je nawet do dwóch tygodni. Mało tego. Firma, która wykorzystuje narzędzia AI w procesie rekrutacji, jest bardzo dobrze postrzegana przez osoby poszukujące pracy. Kandydatom podoba się, że mogą przejść cały proces rekrutacyjny, praktycznie nie ruszając się z domu i szybko dostają informację zwrotną.
A po przyjęciu...
... liczą na dobry onboarding. Badania Gamfi pokazują, że firmy w Polsce bardzo szybko zamykają proces wdrożenia nowych członków załogi. W przypadku 56 proc. zapytanych trwał on niecały tydzień (z czego 21 proc. tylko jeden dzień) 35 proc. - od dwóch do sześciu dni, a zaledwie 16 proc. - więcej niż miesiąc. Co ciekawe 8 proc. pracowników w ogóle nie przechodziło onboardingu. Tymczasem zdaniem specjalistów powinien on trwać od trzech do nawet 9 miesięcy. Chatboty świetnie wpisują się w tę potrzebę. Sztuczna inteligencja bez problemu przeprowadza nowego pracownika przez niezbędne procesy wdrożeniowe w firmie. Nie tylko zbiera dane do kwestionariuszy osobowych, ale także zapoznaje z polityką i kulturą firmy, obowiązującymi wartościami i zasadami pracy. Odpowiada na pytania, rozwiewa wątpliwości. W przyjazny sposób, bez popędzania, oceniania, wzdychania, że znowu coś się robi źle… I tyle razy, ile potrzeba. Czy to się opłaca? Zdecydowanie tak, bo jak wynika z badań Wynhurst Group z powodu złego onboardingu w ciągu pierwszych czterech miesięcy od zatrudnienia odchodzi niemal połowa nowych pracowników. Lepiej więc zainwestować w wspierające onboarding systemy AI, niż ponosić koszty kolejnych rekrutacji i zmagać się z wakatami w firmie.
Potem zostaje...
... tylko zadbać, by pracownik czuł się dobrze. I tu też wsparciem są technologiczne rozwiązania. Wirtualne karty przedpłacone, cyfrowe vouchery, które każdy może przeznaczyć na co chce, platformy online umożliwiające konsultacje z trenerami personalnymi, dietetykami, psychologami, aplikacje do medytacji, redukcji stresu i relaksu, dostęp do e-booków i audiobooków to tylko niektóre propozycje. Czy to się opłaca? Z raportu Deloitte „Od fali odejść do fali zmian” aż 71 proc pracowników zadeklarowało, że brak troski o dobrostan ze strony pracodawcy skłoniłby ich do poszukiwania nowej pracy. Te dane nie pozostawiają chyba wątpliwości, że tak.

Więcej możesz przeczytać w 5/2025 (116) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.