Reklama

Hop do SUV-a? Nie ustaje ofensywa dużych pojazdów

Hyundai IONIQ 5
Hyundai IONIQ 5
Europejczycy coraz chętniej jeżdżą SUV-ami. Trend obecny już od lat nie zmienił się w czasie pandemii, wręcz przeciwnie. Dziś tego typu pojazdy stanowią niemal połowę rynku.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Jak wynika z najnowszych danych przygotowanych przez JATO Dynamics, w 2021 roku w całej Unii Europejskiej zarejestrowano niemal 12 mln pojazdów. Z tego aż 46 proc. to SUV-y. To absolutna dominacja na rynku, bo drugie miejsce (auta miejskie) mają tylko niecałe 18 proc. a auta kompaktowe – 15 proc.

Przyczyny? Jest ich kilka. Europejczycy doceniają bardziej przestronne, większe samochody – co szczególnie zostało uwidocznione w czasie pandemii. Po drugie tego typu pojazdy oferują większy komfort przy stosunkowo niskich kosztach użytkowania. Po trzecie zaś – dają poczucie większego bezpieczeństwa.

Polacy również idą za tym trendem. Od lat jednym z liderów na rynku SUV-ów jest Hyundai Tucson.

Duże jest piękne?

W I kwartale br. Hyundai Tucson znalazł się na pierwszym miejscu zestawienia nowych rejestracji w Unii Europejskiej. Przez trzy miesiące zarejestrowano prawie 16 tys. egzemplarzy. Przez cały miniony rok w Unii sprzedano ponad 152 tys. sztuk. Jak chwali się Hyundai, odkąd Tucson został wprowadzony na rynek w 2004 roku, w Europie sprzedano 1,4 miliona egzemplarzy. Globalna sprzedaż osiągnęła poziom siedmiu milionów sztuk. 

Przedstawiciele Hyundaia nie zamierzają jednak spocząć na laurach. Bo obok wysokiej sprzedaży tradycyjnych SUV-ów, rośnie zainteresowanie nowoczesnym rozwiązaniami z wykorzystaniem napędu hybrydowego i elektrycznego. Duże pojazdy, jak żadne inne, najlepiej się do tego nadają.

Hybryda do przodu

Propozycją firmy dla osób, które chcą połączyć dobre osiągi z niskimi kosztami utrzymania jest Hyundai Tucson Hybrid. Firma nieustannie rozwija ofertę pojazdów z niskoemisyjnymi silnikami. Przykładowo, nieco ponad rok temu firma wprowadziła do sprzedaży w Polsce wersję hybrydową typu Plug-in Hybrid (PHEV) – czyli hybrydę, którą można ładować z gniazdka podobnie jak standardowe elektryki. Czym wyróżnia się taki pojazd? 

Przykładowo Hyundai Tucson Plug-in Hybrid ma silnik benzynowy 1,6 o mocy 180 KM i elektryczny o mocy 91 KM. Pojemność akumulatora to 13,8 kWh. W praktyce w trybie jazdy elektrycznej pojazd ma zasięg 62 km w cyklu mieszanymi i 74 km w cyklu miejskim. Przy pracy hybrydowej (w cyklu mieszanym), spalanie wynosi zaledwie 1,4l na 100 km! Nieładowany będzie zużywał podobne ilości co wersja hybrydowa, czyli ok. 5,5-6,6 l. To dobry wynik jak na duży samochód.

Potwierdzeniem tego, że model sprawdza się w praktyce, są wyniki sprzedaży. Zelektryfikowane wersje nowego Hyundaia Tucson, osiągnęły 46 proc. udział w całkowitej sprzedaży modelu w Polsce i współczynnik ten stale rośnie.

Elektryki zaczynają dominować

Hyundai proponuje swoim klientom także w pełni zelektryfikowane pojazdy: IONIQ 5 oraz KONA Electric. Ten drugi pojazd, co ciekawe, znalazł się już na wyposażeniu polskiej policji – w 2020 roku Komenda Stołeczna Policji odebrała zamówienie sześciu w pełni elektrycznych modeli Hyundai KONA Electric.

KONA jest świetnym wyborem dla osób, które potrzebują nie tylko wydawać mniej na samochód, ale także myślą o dalszych podróżach. Model ten dostępny jest z jednym z dwóch napędów elektrycznych do wyboru: wersja o wydłużonym zasięgu wyposażona jest w akumulatory o pojemności 64 kWh i zapewnia zasięg 484 kilometrów (WLTP), natomiast wersja standardowa ma akumulatory o pojemności 39,2 kWh i oferuje zasięg 305 kilometrów (WLTP). Co więcej, samochód podczas próby przeprowadzonej w 2021 roku w Madrycie był w stanie pokonać 790 kilometrów w cyklu miejskim, na jednym ładowaniu akumulatorów, co zostało udokumentowane. Ponadto, na niemieckim torze wyścigowym Lausitzring Hyundai KONA Electric ustanowił rekord zasięgu wynoszący 1026 kilometrów.

IONIQ 5 to z kolei pojazd jeszcze większy, ale dzięki temu lepiej dopasowany do potrzeb przedsiębiorców. Dzięki swoim proporcjom z wydłużonym rozstawem osi, auto zapewnia przestronność dużego samochodu osobowego. Dodatkowo platforma E-GMP pozwala na ultraszybkie ładowanie 800V, dzięki czemu bateria od 10 do 80 proc. ładuje się zaledwie 18 minut. Zasięg pojazdu może wynieść nawet 500 km!

 

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama