Czy praca zdalna się opłaca? Zdania są podzielone

Praca z domu może się opłacać / Fot. Kristin Wilso
Praca zdalna odejdzie do lamusa? / Fot. Kristin Wilson, Unsplash.com
Praca zdalna poprawia produktywność. Praca zdalna obniża produktywność. Zdaje się, że oba stwierdzenia nie mogą być prawdziwe. Ale są. Wszystko sprowadza się do tego, kogo zapytamy. Czy zatem praca zdalna się opłaca? A jeśli tak, to komu?

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Z badania WFH Research (WHF - work from home, czyli praca z domu) wynika, że ośmiu na dziesięciu pracowników uważa wpływ pracy zdalnej za korzystny. Przekonują, że dzięki niej albo zwiększyła się ich wydajność, albo nie miało to żadnego efektu na produktywność, natomiast mają więcej czasu dla siebie (np. przez brak konieczności dojazdów do biura). 

Kiedy jednak autorzy badania zapytali o zdanie szefów, to ponad jedna trzecia twierdzi, że wprowadzenie pracy zdalnej miało negatywny efekt.

Sprawdź: Flipowanie

Wnioski te pokrywają się z niedawnym badaniem Microsoftu, gdzie firma informowała, że 80% pracowników postrzega pracę z domu lub hybrydową jako sposób na zwiększenie produktywności. Jednocześnie połowa menedżerów firmy, która stoi za narzędziem Teams, obawia się, że taki tryb pracy - wywołany przez pandemię - negatywnie wpływa na wydajność. 

Praca zdalna się opłaca. Przynajmniej większości

Menedżerowie często obawiają się, że przez pracę zdalną nie są w stanie zweryfikować, czy dana osoba przypadkiem nie odpoczywa... w trakcie pracy. Ogólnie jest problem z ustaleniem, jak pracownicy sobie radzą - zarówno jeśli chodzi o pozytywny, jak i negatywny kontekst. 

Czy jednak szefom rzeczywiście trudno jest mierzyć "puls" swoich pracowników? Poniekąd na tym polega przecież ich praca, a w dobie cyfrowej nie brakuje narzędzi i procesów, które pozwalają na odpowiednie mierzenie efektywności. 

To prawda, że 30-minutowe i często bezproduktywne spotkania na Teamsach czy Google Meet zdominowały nasze dni pracy, ale koniec końców poszczególne zadania trzeba przecież wykonać. Jeśli więc umawiamy się na termin na realizacji i dana osoba nie dostarcza odpowiednich dokumentów czy kodu programistycznego, jesteśmy w stanie ocenić jej produktywność.

Zobacz: Maseczki w pracy

Autorzy badań przekonują natomiast, aby menedżerowie i pracownicy zgodzili się co do tego, które zadania są wydajniej wykonywane z domu, a które z biura. A następnie ustalili, kiedy ewentualnie spotkają się w biurze, a kiedy wgrają się na calla wideo.

Ostatnie wnioski z badania: "Trudno powiedzieć, czy opinie menedżerów czy pracowników są bliższe rzeczywistości. Niezależnie od tego, jasne jest, że po prawie trzech latach od wybuchu pandemii praca zdalna stała się normą i trzeba nauczyć się poruszania po nowych zasadach wykonywania zadań służbowych". Można też powiedzieć, że dla tych, którzy wprowadzają odpowiednie procedury, praca zdalna się opłaca. Trzeba jedynie nauczyć się odpowiedniego zarządzania. 

ZOBACZ RÓWNIEŻ