Coraz więcej firm przekonuje się do freelancerów. Traktują ich jak inwestycję

Freelancer to specjalista, który wykonuje zlecenia dla różnych firm. Działa projektowo, rozliczając się na podstawie umowy o dzieło, zlecenie, własnej działalności lub platform umożliwiających wystawienie faktury bez zakładania firmy.
Firmy korzystają z usług freelancerów
Z raportu wynika, że 56 proc. firm współpracuje z freelancerami raz w miesiącu lub częściej. Co trzeci ankietowany wskazał, że w jego firmie freelancerom przekazuje się więcej niż 1/4 zadań. Pracodawcy chwalą sobie te współpracę - aż 82 proc. ankietowanych firm ocenia swoje relacje równie wysoko jak z pracownikami na etatach. Z danych platformy Useme za 2024 roku wynika, że najczęściej zlecano prace w obszarach takich jak marketing, grafika, copywriting i IT. Wolni strzelcy to często dobrze wykształceni specjaliści - 2/3 ma wyższe wykształcenie, a 30 proc. średnie.
Korzyści dla firm
Z usług freelancerów korzystają zarówno jednoosobowe działalności, jak i jednoosobowe przedsiębiorstwa. Widać jednak pewne różnice w podejściu, gdyż mikofirmy najczęściej poszerzają zakres zlecanych zadań, a większe przedsiębiorstwa liczbę współpracujących freelancerów. Dominującym modelem współpracy jest praca zdalna (28,5 proc.) i hybrydowa (32,12 proc.).
Firmy zauważają korzyści płynące ze współpracy. Najczęściej wymieniane to: uzupełnianie kompetencji zespołu, redukcja kosztów pracy, zwiększenie liczby realizowanych zadań oraz poszerzenie oferty firmy. 43 proc. firm zlecających freelancerom programowanie zmniejszyło dzięki temu koszty pracy.
- Uwzględnienie freelancerów w budżecie rocznym to nie koszt, a inwestycja w przewagę konkurencyjną. Zapewnienie środków na sprawdzonych wykonawców pozwala firmie natychmiast rozpocząć działania, kiedy pojawi się okazja rynkowa lub wzmocnić zespół w krytycznym momencie projektu. To właśnie szybkość i jakość wdrożenia często przesądzają o sukcesie - mówi Żaneta Siwik z Useme, cytowana w raporcie.
Freelancing będzie się rozwijał
74 proc. firm planuje kontynuować lub rozszerzyć zakres współpracy w ciągu najbliższych 2 lat. Firmy są też bardziej otwarte na zlecenie zadań freelancerom. Najczęściej firmy szukają freelancerów z poleceń i rekomendacji - tak czyni 55 proc. respondentów. 31,6 proc. szuka ich w mediach społecznościowych, a ok. 27 proc. na polskich portalach ogłoszeniowych.
Praca etatowa nadal jest ważna. Jak zauważają autorzy raportu, w wielu przypadkach pracownik etatowy może być lepszym wyborem - szczególnie kiedy wymagana jest stała dostępność oraz głęboka znajomość specyfiki firmy. Z kolei freelancerzy sprawdzą się w sytuacjach, które wymagają szybkiego działania lub podczas pracy w tymczasowych projektach.