67 proc. polskich studentów myśli o założeniu własnej firmy. Co piąty wie jak to zrobić

67 proc. polskich studentów myśli o założeniu własnej firmy. Co piąty wie jak to zrobić
Fot. mat. pras.
Rusza ogólnopolska kampania edukacyjna #Otwarci Na Biznes. Program organizowany przez Our Future Foundation ma na celu promocję przedsiębiorczości i wiedzy dotyczącej zakładania oraz prowadzenia własnej firmy. Projekt otrzymał patronat honorowy Ministerstwa Rozwoju i Technologii.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Kampania #Otwarci Na Biznes odpowiada na wyniki raportu dotyczącego kompetencji cyfrowych i przedsiębiorczości Polaków, przygotowanego przez fundację edukacyjną Our Future Foundation we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego. Badanie pokazuje, że choć 67 proc. polskich studentów myśli o założeniu własnej działalności gospodarczej, to jedynie 22,4% z nich uważa, że w ramach edukacji szkolnej czy akademickiej dowiedziało się jak przebiega ten proces. Młodzi ludzie narzekają także na brak umiejętności potrzebnych do wcielenia swoich pomysłów w życie. Do trzech największych obaw przed założeniem firmy należą: obowiązki formalne i księgowe, brak wiedzy nt. pozyskania finansowania oraz nieznajomość prawa. Pomimo uczęszczania na lekcje przedsiębiorczości, jedynie 34 proc. studentów deklaruje, że potrafi przeprowadzić rozeznanie rynku lub stworzyć biznesplan swojej potencjalnej działalności. Co istotne, raport pokazał, że podobne luki kompetencyjne występują w grupie wiekowej 50+.

Innym obszarem, który został zbadany i przeanalizowany w raporcie, jest współpraca międzypokoleniowa i potencjalne korzyści płynące z jej zaistnienia. Raport wskazuje na zalety wynikające z zatrudnienia osób po 50. roku życia, m.in. aktywizację zawodową osób starszych, potencjał większej stabilności rozwoju przedsiębiorstwa, czy też uatrakcyjnienie życia gospodarczego w małych miejscowościach. 71,1% badanych osób 50+ zamieszkujących małe miasta widzi swoją karierę w międzypokoleniowych zespołach. Z kolei 85,7% przebadanych studentów nie widzi przeciwwskazań do zatrudnienia osoby 50+ w swojej firmie. Pełne wyniki badań można znaleźć na https://off.org.pl/raport

Program edukacyjny #Otwarci Na Biznes, który ma odpowiadać na wyzwania przed którymi stoją zarówno młodzi przedsiębiorcy jak i osoby 50+, szczególny nacisk stawia na rozwój umiejętności cyfrowych i skuteczne wykorzystanie ich przy prowadzeniu biznesu. W ramach kampanii, uczestnicy wezmą udział w serii ogólnodostępnych webinarów poruszających kluczowe zagadnienia dotyczące zakładania i organizacji przedsiębiorstwa, począwszy od prawnych podstaw prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez formy finansowania firmy, aż po promocję w mediach cyfrowych.

- Nasze badania pokazują jak wielka jest dzisiaj potrzeba walki z wykluczeniem cyfrowym. W Polsce dotyczy ono nie tylko ludzi starszych, ale również młodych, którzy nie potrafią przekuć biernej umiejętności korzystania z technologii w aktywne użycie jej do rozwoju lub chociażby stworzenia biznesu. Nasz program ma pokazać uczestnikom, że przedsiębiorczym można i trzeba być w każdym wieku, a umiejętne wykorzystanie nowych technologii stanowi klucz do osiągnięcia sukcesu – mówi Kamil Maksymilian Tomkowicz, członek zarządu Our Future Foundation.

W ramach drugiego etapu programu uczestnicy wezmą udział w konkursie na najlepszy pomysł na biznes. Każdy z nich będzie mógł nagrać wideo przedstawiające plan stworzenia własnej firmy. W konkursie startować będą mogli zarówno pojedynczy przedstawiciele dwóch docelowych grup wiekowych, jak i 2-osobowe zespoły łączące starszych i młodszych. Finalistów wyłoni głosowanie internautów, a z najlepszej dziesiątki, zwycięzców wybierze kapituła składająca się z przedstawicieli świata biznesu, dziennikarzy i naukowców. Wygrani otrzymają nagrody z puli 70 tysięcy złotych, podzielonej na 3 kategorie - studentów, uczestników 50+, i zespoły łączone. Dodatkowo najlepsze projekty będą mogły liczyć na wsparcie reklamowe TikToka - głównego partnera projektu.

Zaangażowanie TikToka w projekty takie, jak ten wynika wprost z naszej misji inspirowania kreatywności i pozytywnego oddziaływania na społeczność. Choć jesteśmy globalną organizacją, istotne są dla nas lokalne konteksty i potrzeby, a przedsiębiorczość Polaków jest ikoniczna. - komentuje Jakub Olek, Head of GR, TikTok CEE. Wiele mamy przykładów pokazujących, że małe firmy, dzięki umiejętnemu korzystaniu z TikToka, potrafiły istotnie wyskalować swoje biznesy lub zdobyć nowe rynki, a z kolei wiele analiz wskazuje, że brak kompetencji cyfrowych bywa istotną blokadą w budowaniu kariery, czy tworzeniu własnego biznesu. To dało nam asumpt do stworzenia tego projektu. Dzisiaj mamy nadzieję, że dzięki projektowi #OtwarciNaBiznes wspólnie z Fundacją przyczynimy się do powstania nowych polskich przedsiębiorców. - dodaje Olek.