Wydanie 5/2024 (104) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 5/2024 (104)

Data publikacji: 30.04.2024

Czy to koniec sportu jaki znamy?

Przez sport przetacza się technologiczna rewolucja. I to na każdym polu. Stary system kruszeje, a prywatne inwestycje profesjonalizują i zmieniają oblicze rozgrywek. W wyścigu tym pędzi kilka ciekawych polskich startupów.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 5/2024 (104)

1

Aktualności

Haka, emocje i zwyciężanie

Nowozelandzka All Blacks to najbardziej utytułowana reprezentacja rugby na świecie, coś jak piłkarska reprezentacja Argentyny. Znana jest nie tylko ze swych tytułów (zdobyła trzykrotnie Puchar Świata), jej sława wynika też z tego, że za każdym razem, kiedy gra, wykonuje taniec haka.

14

Tylko u nas

Pomyślę o tym jutro

Spodziewana korekta na rynkach akcji nie nastąpiła. Notowania polskich akcji pchają w górę zagraniczni inwestorzy, którzy korzystają też na umacniającym się złotym. Czy będzie zimny prysznic? Inwestorzy na razie się nad tym nie zastanawiają.

16

Tylko u nas

Czułość węchu psa

Bankier centralny to ktoś, kto wynosi poncz w środku imprezy– mówi prof. Joanna Tyrowicz, ekonomistka, członkini Rady Polityki Pieniężnej.

22

Tylko u nas

Czy to koniec sportu jaki znamy?

Przez sport przetacza się technologiczna rewolucja. I to na każdym polu. Stary system kruszeje, a prywatne inwestycje profesjonalizują i zmieniają oblicze rozgrywek. W wyścigu tym pędzi kilka ciekawych polskich startupów.

28

Wywiady

Zdobywamy kolejne bastiony

Esencją było, jest i będzie wygrywanie. Jeśli celem przestanie być triumf nad przeciwnikiem, to nie będzie to już sport. W przyszłości utrzymanie romantyzmu tej dziedziny będzie zależeć od technologii – mówi Paweł Osterreicher, CEO i cofounder ReSpo.Vision.

34

Wywiady

Rewolucja czeka nie tylko piłkę nożną

Współpracujemy z takimi platformami jak Wyscout czy StatsBomb, korzystamy też z danych dotyczących podań przełamujących linię, odbiorów w przestrzeni, stałych fragmentów. To pomaga w kreowaniu strategii i poprawie gry, ponadto takie narzędzia wspierają również skauting – mówi Marcin Herra, wiceprezes zarządzający Legii Warszawa.

37

Ludzie

Witajcie w Deer Family

Pracownia architektoniczna Deer Design w ciągu pięciu lat ewoluowała ze skromnego startupu do organizacji posiadającej w portfolio cztery silne marki generujące wspólnie przychód rzędu niemal 100 mln zł rocznie. Jagoda Zdrojewska-Bochowicz zdradza nam skuteczną receptę na sukces.

40

Startupy

Urvis na polskich dróżkach

Stworzony przez Pawła Raja startup Urvis Bike chce wprowadzić rowerową rewolucję na polskich drogach. Produkowane przez firmę rowery cargo mają nie tylko walory ekologiczne, ale też pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze.

44

Ludzie

Mieć nosa do biznesu

Mood Scent Bar to niszowa polska perfumeria, która podbija Paryż, zaś Google uznaje ją za najszybciej rosnące przedsiębiorstwo e-commerce w branży beauty. Sprawdźmy, jak pachnie sukces!

47

Felietony

Jak ghostują inwestorzy

Jedną z kluczowych cech każdego startupowca jest zdolność do przyjmowania słowa „nie”. Oraz właściwe rozróżnianie „nie” i „tak”. Co, paradoksalnie, wcale nie jest proste.

48

Tylko u nas

Gwiezdnie hojny: Imperium kontratakuje

Ruszamy z dwuczęściowym materiałem, w którym przeanalizujemy sytuację w polskiej branży kosmicznej. Pierwszy odcinek będzie poświęcony jej rozwojowi w ostatnich latach, w drugim pochylimy się nad przyszłością i perspektywami. Bez zbędnego przedłużania: 9, 8, 7... 3, 2, 1 start!

51

Wywiady

Jesteśmy w ścisłej czołówce kosmicznego wyścigu

Sobie i partnerom udowodniliśmy, że potrafimy pracować nad kosmicznymi innowacjami, a teraz wchodzimy w najciekawszy okres w naszej historii – przekonuje Paweł Rymaszewski, CEO Thorium Space S.A.

52

Startupy

Głód sukcesu. Najlepsze polskie foodtechy

Foodtech rozwija się coraz dynamiczniej, stając się – jak na branżę związaną z jedzeniem przystało – łakomym kąskiem dla inwestorów. Sektor staje się coraz bardziej zróżnicowany, a innowacyjnych inicjatyw nie brakuje również w Polsce.

61

Aktualności

Hiperpersonalizacja to lepsze rozumienie klienta

Wyobraźmy sobie świat, w którym oferta firm byłaby dosłownie szyta na miarę według potrzeb każdego klienta. Rzeczywistość może nas zaskoczyć, bo tak zwaną hiperpersonalizację można już teraz znaleźć w wielu branżach.

62

Finanse

Misja: przetrwać szaleńców

Kiedy w kraju rządzą szaleńcy – którzy ignorują prawidła działania ekonomii, a to, co piszą podręczniki, uważają za stek bzdur – z pewnością wcześniej czy później wpędzą swoich obywateli w kłopoty. Jak się bronić? Kiedy jest już bardzo źle, kupuj akcje.

66

Raporty

Kuchnia e-commerce, czyli trzy przepisy na wzrost konwersji

Jedni myślą o swoim e-sklepie w kategoriach romantycznych: „Jeśli będę miał najlepsze produkty i najniższe ceny, podbiję świat”. Inni myślą w kategoriach pragmatycznych: „Koszt zakupu plus 10 proc. kosztów plus 10 proc. marży równa się sprzedaż”. Które podejście jest słuszne? I jedno, i drugie.

68

Raporty

Sposób na marketplace…

… czyli jak marki mogą zabłysnąć na tle konkurencji i zaprezentować się milionom klientów.

73

Raporty

Zależy nam na otwartości i szacunku

Gdy jesteśmy otwarci i ciekawi, budujemy sprawną międzynarodową organizację, w której z szacunkiem podchodzimy do naszych różnic i doceniamy nasze podobieństwa – przekonuje Maja Rutkowska, dyrektor HR w Grupie Amica.

75

Raporty

5 kroków do sprawnego cross-border

Cross-border, czyli sprzedaż online na rynkach zagranicznych, to decyzja, którą powinna podjąć każda firma myśląca strategicznie o swoim rozwoju i poszerzaniu zasięgu. Jak szukać swoich wpływów na rynkach zagranicznych i skutecznie poszerzać własne możliwości sprzedaży?

77

Raporty

Usuwamy bariery rozwoju polskich firm

Kolejne firmy inwestują z Funduszem Ekspansji Zagranicznej, by zwiększyć swoją siłę finansową na międzynarodowych rynkach – przekonuje Piotr Kuba, członek zarządu ds. inwestycyjnych PFR TFI.

78

Moja firma

Nie idź na całość!

Slogan z popularnego w Polsce programu telewizyjnego to najlepsza droga do szybkiego bankructwa w świecie inwestycji. Oto, jak dywersyfikować portfel i zamiast „pójść na całość”, po prostu zarabiać.

81

Aktualności

Strategie, czyli jak zdywersyfikować portfel

Inwestowanie to proces, na który składają się decyzje bazujące na racjonalnej analizie rynków finansowych, obserwacji wydarzeń w skali geopolitycznej czy wreszcie wiedzy na temat cykli koniunkturalnych w gospodarce. Różnorodność zmiennych jest powodem, dla których w budowie portfeli inwestycyjnych tak ważna jest dywersyfikacja.

82

Wywiady

Żyjemy w zupełnie innej rzeczywistości

Przez ostatnie 10 lat krajobraz cyberzagrożeń znacząco się zmienił. Wreszcie można mówić o umiarkowanym optymizmie, ale daleko nam do odtrąbiania sukcesu – mówi Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

88

Moja firma

Liderzy zielonej rewolucji

Jak łączyć cele biznesowe z ambitnymi wymaganiami ESG i oczekiwaniami klientów? W trakcie redakcyjnej debaty „My Company Polska” zastanawiali się nad tym eksperci: Klementyna Sobieraj (Archicom SA), Przemysław Kulik (BGK), Marcin Modliborek (Millennium Leasing) oraz Paweł Roszkowski (UNIQA).

92

Marka Godna Zaufania

Go green

Ekologia jest dzisiaj na topie. Firma, która nie ogłosi, że dostrzega problemy środowiska, ryzykuje utratą dobrego wizerunku, a tym samym odpływem klientów. Nie wystarczy już tylko mówić o ochronie środowiska, posadzić kilka drzew z okazji Dnia Ziemi czy przyjechać do pracy autobusem w Dniu Bez Samochodu.

97

Raporty

Śpij spokojnie

Biznes musi rosnąć, dlatego przedsiębiorca zamiast martwić się o sytuacje „co by było gdyby”, powinien myśleć o rozwoju firmy i wzroście przychodów. Natomiast z niespodziewanymi wypadkami poradzi sobie dobre ubezpieczenie. Pytanie tylko: Jakie?

98

Moja firma

Ubezpieczeniowy mus

Oto siedem najważniejszych produktów, które powinny znaleźć się w każdej firmie z sektora MSP, niezależnie od branży.

99

Moja firma

Ubezpieczenie to inwestycja w przyszłość

Wielokrotnie słyszymy o pożarach, huraganach, powodziach, które pochłonęły dorobek życia lub postawiły firmę w stan upadłości. Jednak nie tylko tak poważne zdarzenia potrafią zachwiać kondycją firmy. Wystarczy zalanie pomieszczenia lub przepięcie, które unieruchomi główną maszynę produkcyjną, by uniemożliwić prowadzenie działalności przez dłuższy czas. Przy zabezpieczeniu firmy z sektora MSP absolutnym must have jest ubezpieczenie mienia od zdarzeń losowych oraz ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.