Wydanie 6/2024 (105) miesięcznika „My Company Polska”

Miesięcznik My Company Polska - Wydanie 6/2024 (105)

Data publikacji: 31.05.2024

Przestać szukać ładniejszych plaż

Budujemy narzędzie oparte na AI łączące influencerów z markami i analizujące wydajność kampanii. To będzie biznes skalowalny na rynki globalne i w perspektywie pięciu lat będzie bardzo atrakcyjny dla mIędzynarodowych inwestorów branżowych – mówi Anna Zielińska, co-founderka Stor9.

Kuba Dobroszek

Czytaj swoje e-wydania miesięcznika „My Company Polska” w aplikacji mobilnej na Android, iPad oraz iPhone

Google Play App Store




Spis treści wydania 6/2024 (105)

1

Edytorial

Pozwólmy dzieciom marzyć

Jak dzieci osiągają sukces? Co sprawia, że jednym się udaje, a innym nie? Czy można zrobić coś, co sprawi, że dzieci będą miały lepszy start?

6

Aktualności

W biznesie

Jak co miesiąc prezentujemy najważniejsze informacje ze świata biznesu.

12

Pełny obraz

Co nam powie inflacja

Czy amerykańska Rezerwa Federalna i cały rynek lekceważą słabą sytuację gospodarczą w USA? Indeksy biją rekordy i dziś brakuje kogoś, kto w końcu powie, że król jest nagi.

14

Ekonomia jutra

Nastaje nowa era w gospodarce i przemyśle

Na naszych oczach powstaje nowa architektura gospodarki, którą można nazwać Przemysłem 5.0. - mówi Mikołaj Budzanowski, członek zarządu ds. rozwoju Grupy Boryszew S.A. i prezes Boryszew Green Energy and Gas.

18

Wywiady

Przestać szukać ładniejszych plaż

Budujemy narzędzie oparte na AI łączące influencerów z markami i analizujące wydajność kampanii. To będzie biznes skalowalny na rynki globalne i w perspektywie pięciu lat będzie bardzo atrakcyjny dla mIędzynarodowych inwestorów branżowych – mówi Anna Zielińska, co-founderka Stor9.

25

Temat numeru

Jak zostać astronautą

...Albo kierowcą F1, przedsiębiorcą, kardiochirurgiem, budującym roboty, finansistą… Ile dzieci, tyle marzeń – najważniejsze, żeby nigdy z nich nie rezygnować.

29

Wywiady

Najważniejsze to robić swoje

Oliwia Myczkowska wraz z dziadkiem – prof. Marianem Surowcem – założyła startup, poprzez który chce pomóc pszczelarzom walczyć z pasożytem regularnie pustoszącym ich pasieki. Ponadto udziela się społecznie, pełni role doradcze w instytucjach. – Spokój i pasja – mówi o swoich priorytetach.

31

Wywiady

Jeszcze lepiej, jeszcze więcej

Mały software house w Hiszpanii, korporacja, własny startup – Adam Majcher dopiero co odebrał dowód osobisty, a już ma doświadczenie większe niż niejeden trzydziestolatek. – Nie lubię się w życiu nudzić – deklaruje w rozmowie.

34

Wywiady

Coś więcej niż gry

Na sukces składają się proste nawyki, małe kroczki. Sam wspieram swoich synów w rozwoju pasji do gier wideo, gdyż e-sport to trochę opowieść o tym, że dzięki ciężkiej pracy da się osiągnąć naprawdę wiele – przekonuje Łukasz Łopuszyński, Country Manager Acer Polska.

36

Startupy

Total Active. Jak zobaczyć dźwięk

Superwhistle, czyli innowacyjny gwizdek dla niesłyszących zawodników różnych dyscyplin, znacząco poprawia szanse w sporcie i umożliwia jego uprawianie większej grupie osób z niepełnosprawnością. Ale jego zastosowanie, także w gospodarce, może być o wiele szersze.

39

Ludzie

E-Ice - schładzanie na żądanie

Zimny napój bez lodówki i użycia prądu? To możliwe. Stworzony przez Daniela Gorgosza startup E-Ice może zrewolucjonizować chłodzenie w sektorze spożywczym.

42

Ludzie

Owl Sentry - szczurołap przyszłości

„Houston, Houston, mamy problem!” – ten cytat z dialogów astronautów z nadzorcami misji kosmicznych znamy wszyscy. W przypadku dramatycznych zdarzeń poza ziemską atmosferą właśnie tam zwracają się o wsparcie. Co zatem musiało się stać, że legendarne Houston nadało sygnał S.O.S. do przedsiębiorcy z Polski?

45

Felietony

Born to Go Global

Dlaczego niektórych biznesów nie da się zacząć na własnym podwórku.

46

Wywiady

Moim teatrem jest cała Polska

Spektakl to równanie o wielu niewiadomych. Przedstawienie, które dziś jest niewypałem, za kilka lat może się okazać strzałem w dziesiątkę – mówi Karol Bytner, twórca i właściciel prywatnego teatru Wydział Produkcji.

49

Rynki

Teatr mój widzę prywatny

Czy da się połączyć misję artystyczną i biznesową? Coraz więcej prywatnych teatrów w Polsce udowadnia, że tak, choć ich właściciele przyznają, że zadanie nie jest łatwe.

51

Nowe technologie

Magia technologii

Jako fani „2001: Odysei kosmicznej” uwielbiamy na naszych łamach cytować jej autora – Arthur C. Clarke miał wyjątkowego nosa do technologii. I jedno z jego zdań sprawiło, Że motywem przewodnim tego materiału stało się hasło: „zaczarowany świat”. Tak zapisaliśmy go w harmonogramie, i tak opowiadaliśmy o nim na kolegiach.

54

Wywiady

Łowienie małych rybek

Z punktu widzenia biznesu nie należy zastanawiać się nad tym, czy moja firma zostanie zaatakowana, lecz kiedy do tego dojdzie – przekonują nasi rozmówcy. Oto fragment debaty o cyberbezpieczeństwie, której pełny zapis jest dostępny na mycompanypolskapl. W dyskusji udział wzięli Karolina Czwarno-Kos, Lead Security Officer, BNP Paribas Bank Polska, oraz Robert Grabowski, szef CERT Orange Polska.

56

Ludzie

Zmiana w każdym aspekcie życia. Najlepsze startupy AI

Szybsze diagnozowanie chorób, poprawa wyników sprzedażowych, pomoc w walce z plagami szczurów w miastach – AI znajduje zastosowanie w kolejnych dziedzinach. A coraz więcej rodzimych spółek widzi w niej szansę na zdobycie przewagi biznesowej.

60

Rynki

Diamenty z probówki

Jaśniej błyszczą, nie mają skaz. Jedyną ich wadą jest to, że powstają w laboratoriach i rynkowo zagrażają naturalnym diamentom, które tylko w 2023 r. potaniały o 17–21 proc. Czy to stały trend zniżkowy dla kamieni szlachetnych czy tylko przelotny romans z nowoczesną technologią?

64

Raporty

Na co stawiać, by zarobić

Polskie akcje mają dobry potencjał do zwyżek. Celem spekulacyjnie nastawionych inwestorów mogą być metale i inne surowce, a poszukujący spokoju znajdą go w obligacjach korporacyjnych.

67

Raporty

Wykorzystaj szansę płynącą z giełdy

Warszawska Giełda Papierów Wartościowych może być doskonałym sposobem na rozwój startupów i scale-upów. Jeśli zrozumiesz, jakie ma zalety.

68

Raporty

Łączymy ogień z wodą!

Firmowe pieniądze też powinny pracować. Na przykład na rynkach kapitałowych – mówi Artur Trela, wiceprezes zarządu TFI PZU.

70

Raporty

Edukacja kluczem do świadomego inwestowania

- Jako zondacrypto chcemy maksymalnie ułatwić proces inwestowania, przełamywać stereotypy i likwidować bariery, aby nie tylko ludzie młodzi i z wyższym wykształceniem mogli w ten sposób lokować swój kapitał - podkreśla Przemysław Kral, CEO zondacrypto.

76

Moja firma

Polskie Nagrody Różnorodności 2024

Polskie Nagrody Różnorodnosci (Polish Diversity Awards 2024) to jedyne w Polsce wyróżnienia dla firm, organizacji i osób, które w swojej działalności promują różnorodność, równość i inkluzywność zarówno wewnątrz organizacji, jak i w otoczeniu biznesowym. Redakcja „My Company Polska” przyzna je już po raz drugi. W tym numerze ogłaszamy nominowanych do tego wyróżnienia.

81

Moja firma

Łączy nas różnorodność

Czy można zostać mentorem swojego szefa? W biofarmaceutycznym koncernie GSK to możliwe! W polskim oddziale firmy ruszyła właśnie pierwsza edycja programu Diverse Reverse Mentoring, w ramach którego osoby członkowskie grupy pracowniczej SPECTRUM spotykają się z menedżerami, by przybliżać im realia życia osób LGBTQI+.

82

Moja firma

Biznes w kolorach tęczy

Czerwiec to tradycyjnie czas solidarności z osobami LGBT+. W Polsce tegoroczny Miesiąc Dumy po raz pierwszy od lat nie będzie obchodzony w cieniu homofobicznej władzy. W jaki sposób nowa polityczna rzeczywistość wpływa na biznes? I jakie wyzwania przed nim stawia?

86

W biznesie

Jak wzmocnić markę pracodawcy kampanią społeczną

„Razem w Lidlu”, czyli o wykorzystaniu kampanii społecznej jako narzędzia employer brandingowego, opowiada Aleksandra Kręgielska-Rolla, młodsza kierowniczka ds. Employer Brandingu z Lidl Polska, i zapewnia, że to dopiero początek, a o „Razem w Lidlu” będzie jeszcze głośno.

88

Wywiady

Każdy ma swoje wyzwania

Brak zrozumienia szerszego kontekstu zielonej rewolucji to główna przyczyna problemów z jej realizacją. Jak to zmienić? Tłumaczy Mariusz Włodarczyk, dyrektor zarządzający Santander Leasing.

93

Raporty

Logistyczny must-have

Jaki jest współczesny must-have i dotyczący logistyki dla e-commerce? Jaka będzie przyszłość, czyli w jakim kierunku idą firmy logistyczne – wyjaśnia Paweł Gierszewski, Head of e-Commerce Development CEE w DHL Supply Chain.

94

Akceleratory

Trampolina dla startupów

Przedsiębiorcy to zazwyczaj ludzie pełni pasji. Trzeba ją mieć, jeśli buduje się firmę całkiem od zera. Ale nawet najbardziej zdeterminowani founderzy mogą się zagubić, stracić zapał czy po prostu chcieć przyspieszyć. Napęd może zagwarantować startupowi akcelerator. Wiatru w żagle w programie akceleracyjnym dają szkolenia, mentoring, networking i w wielu przypadkach – zastrzyk solidnej gotówki.

97

Akceleratory

EIC Accelerator - ścieżka europejskich innowatorów

Zestawienie akceleratorów nie byłoby kompletne bez europejskiego programu EIC Accelerator. Jest to instrument dedykowany deeptechowym startupom. EIC Accelerator jest częścią Programu Ramowego UE Horyzont Europa, którego celem jest finansowanie przełomowych badań naukowych i innowacji w całej Europie. Tak jak wszystkie konkursy Horyzontu Europa EIC Accelerator jest zarządzany centralnie przez Komisję Europejską, a firmy oceniane są przez niezależnych europejskich ekspertów. Instytucje krajowe pełnią tu wyłącznie rolę wspierającą. Bezpłatną pomoc dla firm zainteresowanych aplikowaniem do konkursów Horyzontu, w tym do EIC Accelerator, udziela Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE w NCBR.

100

Marka Godna Zaufania

5 prostych pomysłów na wykorzystanie AI w biznesie

Cyfryzacja to wielka szansa dla firm. Dzięki niej mogą działać szybciej, efektywniej i taniej. I to praktycznie we wszystkich swoich obszarach. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na skorzystanie z jej dobrodziejstw. Marka godna zaufania musi jednak pamiętać o tym, by wdrażać nowoczesne rozwiązania w sposób celowy, transparentny, przemyślany, etyczny i zapewniający bezpieczeństwo. Każdy błąd może bowiem wpłynąć negatywnie na wizerunek marki.