Zamykane księgarnie, wzrost popularności audiobooków. Rynek książki w czasie pandemii
Fot. Pixabay.comZ najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów wynika, że w okresie pandemii ponad 30 proc. Polaków czyta częściej, a ponad 17 proc. deklaruje, że kupuje więcej książek i audiobooków. Zadłużenie księgarń na koniec listopada 2020 roku wyniosło niespełna 14 mln zł - to o prawie 1,5 mln zł więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej.
Serwis Lubimyczytac.pl podkreśla, że w wyniku epidemii najbardziej ucierpiały kameralne, lokalne księgarnie. Z danych Polskiej Izby Książki wynika, że w minionych miesiącach zamknięto ponad 240 księgarń, z czego ponad połowa to placówki niesieciowe. Właściciele próbowali ratować się na różne sposoby - m.in. przenosząc działalność do Internetu - jednak w wielu przypadkach nie przyniosło to zamierzonego efektu. Warto przy tym zaznaczyć, że stacjonarne księgarnie nie mogą liczyć na pomoc z Tarczy 6.0. Choć senat przewidział pomoc dla tego typu działalności, Sejmowa Komisja Polityki Społecznej i Rodziny odrzuciła większość z propozycji.
Trudny czas dla debiutantów
Lubimyczytac.pl zapytało przedstawicieli wydawnictw oraz autorów o strategie wydawnicze. - Mam wrażenie, że w porównaniu z poprzednimi latami, w 2020 roku słabiej sprzedawały się nowości wydawnicze. W niepewnych czasach czytelnicy chętniej sięgają po sprawdzone marki, wypróbowanych autorów, mniej eksperymentują - stwierdziła Sylwia Wcisło, członkini zarządu Społecznego Instytutu Wydawniczego „Znak”.
Z kolei Wojciech Chmielarz, autor m.in. "Żmijowiska", zauważył, że wydawnictwa chwilowo zrezygnowały z promowania debiutantów. - Autorzy popularni, jak sprzedawali książki, tak je sprzedają i jeśli nawet mają spadki, to niewielkie. Kłopot mogą mieć mniej popularni, a szczególnie debiutanci. O tych ostatnich szczególnie się obawiam, bo dochodzą mnie słuchy, że niektóre wydawnictwa z debiutów po prostu rezygnują - powiedział pisarz.
Książki w Internecie
Wydarzenia promujące autorów siłą rzeczy przeniosły się do Internetu. Odnotowano również znaczy wzrost sprzedaży audiobooków i ebooków. Podczas Wirtualnych Targów Książki zorganizowanych przez Empik, sprzedano blisko 400 tys. pozycji.