Sztuczna inteligencja w akcji. Tak Pandora i Amazon rozprawiły się z siatką fałszerzy biżuterii

Pandora
Pandora nie prowadzi oficjalnej sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem platformy Amazon. / fot. mat. pras.
Marka biżuteryjna Pandora, we współpracy z Amazonem, przyczyniła się do rozbicia zorganizowanej grupy przestępczej z Chin, która zajmowała się sprzedażą podrobionej biżuterii na terenie kilku krajów europejskich. Wspólne działania doprowadziły do aresztowania i skazania osób odpowiedzialnych za ten proceder.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak wykryto i zlikwidowano siatkę przestępczą?

Dochodzenie w tej sprawie rozpoczęło się już w 2020 roku. Wewnętrzny zespół Pandory ds. Ochrony Marki i Własności Intelektualnej wszczął śledztwo po serii zatrzymań podrobionych produktów przez służby celne. Wkrótce nawiązano współpracę z Jednostką ds. Zwalczania Podróbek Amazona(Counterfeit Crimes Unit), aby skuteczniej namierzyć źródło fałszywek.

Dzięki zebranym dowodom udało się powiązać nielegalną działalność z dwoma sprzedawcami, którzy z Chin kierowali dużą siatką dystrybucyjną. Następnie obie firmy wsparły chińską policję w przeprowadzeniu nalotu, podczas którego przejęto tysiące sztuk podrobionej biżuterii Pandora.

Sprawa znalazła swój finał w sądzie w Szanghaju. W marcu 2025 roku osoby stojące za siatką fałszerzy zostały uznane za winne i skazane łącznie na pięć lat pozbawienia wolności oraz obciążone wysokimi grzywnami.

Skala problemu podróbek i walka z nimi

Przypadek ten jest częścią szerszych działań podejmowanych w celu ochrony konsumentów i marki. Tylko w 2024 roku Pandora przyczyniła się do:

  • Usunięcia pół miliona stron internetowych, kont w mediach społecznościowych i innych treści online reklamujących fałszywe produkty. Było to możliwe głównie dzięki wykorzystaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, co przełożyło się na wzrost skuteczności o 215% w porównaniu z poprzednim rokiem.
  • Zabezpieczenia około 100 000 podrobionych produktów na całym świecie.

Problem jest globalny. Według danych OECD, podrabiane i pirackie towary stanowią 2,3% światowego handlu, a wartość fałszywych towarów importowanych do samej Unii Europejskiej sięga rocznie setek miliardów złotych.

Nietypowy sojusz w walce z oszustami

Warto podkreślić, że Pandora nie prowadzi oficjalnej sprzedaży swoich produktów za pośrednictwem platformy Amazon. Współpraca obu firm ma charakter czysto strategiczny i koncentruje się na zwalczaniu nielegalnego handlu. Pokazuje to, jak ważna jest współpraca między markami a platformami e-commerce w celu ochrony praw własności intelektualnej i zapewnienia bezpieczeństwa klientom.

Oryginalna biżuteria Pandora jest dostępna wyłącznie w oficjalnych sklepach stacjonarnych (których jest ponad 2700 na świecie) oraz na oficjalnej stronie internetowej marki.

Technologia Amazon skutecznie odstrasza sprzedawców podróbek

Technologia Amazon skutecznie odstrasza sprzedawców podróbek

Liczba produktów dostępnych na Amazon nieustająco rośnie, za to maleje liczba fałszerzy próbujących sprzedawać tam podróbki. Dzieje się to dzięki rozwojowi technologii AI, która skutecznie wyłapuje wszelkie aktywności internetowych oszustów. W 2023 roku Amazon powstrzymał 700 tys. prób założenia kont przez fałszerzy, jednocześnie znacznie ograniczając skalę tych procederów w porównaniu z 6 mln jeszcze w 2020 roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ