Sundog - polska firma tworząca gry komputerowe. Oto jej strategia i plany na przyszłość
W Polsce branża gamingowa zyskała na popularności, a gracze coraz częściej wybierają rodzime produkcje. Jednym z polskich twórców, który zdobył uznanie w kraju i za granicą, jest studio gier Sundog. W tym artykule przedstawimy historię firmy, jej najważniejsze tytuły oraz przyszłościowe plany. Opowiemy również o trendach w polskiej branży gamingowej oraz o tym, jak Sundog wpłynął na jej rozwój.
Sundog to nowa spółka z branży gier wideo, której akcjonariuszką jest laureatka Nagrody Nobla w dziedzinie literatury – Olga Tokarczuk. W styczniu br. firma pozyskała od inwestorów 1,48 mln zł. Kapitał ten zostanie przeznaczony na stworzenie prototypu gry – Ibru – inspirowanej książką Olgi Tokarczuk Anna In w Grobowcach Świata. W nadchodzących miesiącach Sundog planuje kolejną emisję. Jej celem będzie zebranie budżetu produkcyjnego na stworzenie tytułu.
Historia Sundog
Spółkę założyły cztery osoby: Aleksandra Bieluk – dyrektorka narracyjna z sześcioletnim doświadczeniem w tworzeniu i implementowaniu fabuły w grach, Carlos Castañon – dyrektor artystyczny z 15-letnim doświadczeniem w kreowaniu wizualnej warstwy gier. Na jego koncie znajduje się sześć wydanych tytułów, z czego cztery na PC i konsole. Ostatni projekt, przy którym pracował Carlos to Metamorphosis. Wśród założycieli Sundoga są także Zbyszko Fingas – scenarzysta oraz członek zarządu Fundacji Olgi Tokarczuk oraz Mateusz Błaszczyk – dyrektor kreatywny z dziesięcioletnim doświadczeniem w gamedevie.
Przeczytaj więcej biznesowych informacji o branży gaming w Polsce
Nowa gra od Sundog, czyli Ibru
Pozyskany od inwestorów kapitał spółka przeznaczy na stworzenie prototypu Ibru. Gra będzie detektywistycznym RPG łączącym cyberpunk i mity sumeryjskie. Zespół kładzie nacisk na stworzenie różnych sposobów jego eksploracji.
- Nie mam poczucia, że jestem właścicielką mitu o Inannie. Wręcz przeciwnie mity należą do wszystkich i ciągle do nas wracają w różnych formach. Gra może być innym sposobem wejścia w opowieść, przeżycia jej w inny sposób. Uważam, że to szansa dla mojej książki - zaistnieć w innej formie i w ten sposób dotrzeć do ludzi, którzy już nie czytają papierowych książek – mówi Olga Tokarczuk, przewodnicząca Rady Nadzorczej Sundog. – Interesuje się wszystkim, co powstaje i staram się pomagać, głównie w kwestiach narracyjnych. Mam nadzieję, że powstanie z tego mądra i fascynująca przygoda intelektualna – dodaje Olga Tokarczuk.
Czas rozgrywki planowany jest na ok. 16 godzin.
- Rozwidlenia narracyjne, rozbudowana rozgrywka i śledztwa sprawią, że Ibru będzie posiadała jeszcze więcej wątków. Planujemy wyprodukować prototyp, który pokażemy wydawcom i potencjalnym inwestorom. W kolejnych miesiącach zamierzamy przeprowadzić kolejną emisję akcji, która – mamy nadzieję – pozwoli nam uzyskać środki na całą produkcję. Szacujemy, że będzie to kwota przekraczająca 10 mln zł. Planujemy także rozbudowę zespołu do ok. 20 osób – dodaje Mateusz Błaszczyk.
Ibru ma być gotowa w 2026 roku. Wcześniej spółka rozważy debiut na NewConnect. Zespół Sundoga aktualnie tworzy 9 osób. Spółka prowadzi także nowe rekrutacje i chce powiększyć zespół o kolejne talenty.
Sundog stworzy grę razem z Olgą Tokarczuk, jest nowa inwestycja
– Naszym założeniem było, aby zrobić grę na podstawie jak najlepszej – istniejącej już fabuły. Stąd kontakt z Olgą Tokarczuk i wybór książki jej autorstwa – Anna In w Grobowcach Świata. To jeden z najstarszych mitów w historii ludzkości we współczesnej odsłonie. Powieść ponadczasowa, głęboko ludzka, w której wizja współczesnego umierającego świata, doskonale nadaje się do pokazania w świecie cyfrowym – mówi Mateusz Błaszczyk, dyrektor kreatywny i współzałożyciel Sundoga.
– Pomysł spodobał się nie tylko nam, ale także inwestorom. W krótkim czasie pozyskaliśmy od nich prawie 1,5 mln zł z prywatnej emisji akcji. To osoby zainteresowane twórczością Olgi Tokarczuk oraz blisko powiązane z kulturą cyfrową. Jesteśmy dumni, że Olga współtworzy z nami Sundoga i wspomaga nas przy pracach koncepcyjnych – dodaje Mateusz Błaszczyk.
Przyszłość branży gamingowej w Polsce
Branża gamingowa w Polsce od lat notuje dynamiczny wzrost. Gry wideo stały się nieodłącznym elementem życia wielu ludzi, zarówno młodszych, jak i starszych. Rynek gier w Polsce rozwija się w zawrotnym tempie, co przyciąga uwagę zarówno graczy, jak i inwestorów. Polska branża gamingowa to przede wszystkim produkcja gier wideo, ale także usługi dla graczy, jak streaming i turnieje e-sportowe. Firmy z tej branży zatrudniają coraz więcej ludzi, a rozwój technologiczny umożliwia tworzenie coraz lepszych i bardziej zaawansowanych gier.
W Polsce działa wiele firm zajmujących się produkcją gier, zarówno mniejszych, jak i większych. Wśród najbardziej znanych i cenionych marek znajdują się CD Projekt Red, Techland czy 11 bit studios. Polskie gry zdobywają uznanie na całym świecie, a CD Projekt Red z serią gier "The Witcher" stał się prawdziwą gwiazdą w świecie gamingu. Teraz do ich grona dołącza Sundog
W Polsce odbywają się także liczne imprezy gamingowe, takie jak Warsaw Games Week czy Poznań Game Arena. Są to świetne okazje dla graczy, aby spotkać się ze sobą, poznać najnowsze gry oraz wziąć udział w turniejach e-sportowych.
Zobacz również: Nowe funkcje w Shopify