Rewolucja AI w Polsce. Co czwarty z nas używa sztucznej inteligencji [Raport]

Sztuczna inteligencja stała się nieodłączną częścią naszej codzienności. Używamy jej w naszych domach, miejscach pracy i szkołach. Raport „Cyfrowy most pokoleniowy – internet oczami Polaków w różnym wieku” pokazuje twarde dane: już co czwarty Polak korzysta z narzędzi opartych na AI przynajmniej raz w miesiącu, a 17% sięga po nie co najmniej raz w tygodniu. Prawie co dziesiąty z nas (7%) nie wyobraża sobie bez niej dnia.
25% Polaków na "ty" z AI, ale do czego jej używamy?
Do czego Polacy zaprzęgają algorytmy? Przede wszystkim do poszukiwania informacji (37%) i tłumaczenia tekstów (34%). To właśnie te funkcje najmocniej doceniają starsi użytkownicy. Na trzecim miejscu podium znalazła się nauka (24%), która, co ciekawe, łączy pokolenia i jest równie popularna niezależnie od wieku. Najrzadziej natomiast prosimy AI o pomoc w zakupach czy szukaniu rozrywki.
Potencjał drzemie jednak znacznie głębiej. Aż 44% badanych widzi w sztucznej inteligencji przyszłość nauki, a 30% chętnie zatrudniłoby ją w roli osobistego asystenta. Odważniejsze wizje? 14% ankietowanych jest gotowych traktować AI jak współpracownika, a 12% rozważa nawet oddanie jej roli... terapeuty.
Pokoleniowa przepaść w świecie AI. 58% "Zetek" kontra 25% Boomersów
Największe emocje budzi jednak podział pokoleniowy. Aż 58% przedstawicieli generacji Z regularnie korzysta ze wsparcia AI, podczas gdy wśród Baby Boomersów odsetek ten spada do zaledwie 25%. Młodzi widzą w technologii partnera do nauki (27%) i edukacji (28%). Pokolenie Y (Millenialsi) patrzy na nią przez pryzmat pracy (31%) i edukacji (25%).
Starsi użytkownicy są znacznie bardziej pragmatyczni. Pokolenie X i Baby Boomersi najczęściej używają AI do zdobywania informacji (odpowiednio 36% i 48%) oraz do tłumaczeń (40% i 47%). Widać więc wyraźnie, że młodzi inwestują w rozwój, a doświadczeni szukają konkretnych ułatwień w codziennych zadaniach.
- Sama świadomość AI dopiero się kształtuje i korzystamy z niej zwykle automatycznie, nie zastanawiając się nad jej możliwościami. Ważne jest jednak, by zachować świadomość i umiejętnie oceniać treści generowane przez algorytmy. W tym aspekcie możemy zaobserwować widoczną różnicę pomiędzy przedstawicielami poszczególnych pokoleń. Starsi podchodzą do AI ostrożniej, dbając o prywatność i bezpieczeństwo danych, natomiast młodsi chętnie eksperymentują, traktując ją jako narzędzie nauki, rozwoju i kreatywności. Kluczowe pozostaje więc lepsze zrozumienie tej technologii, by świadomie korzystać z jej potencjału – tłumaczy Paweł Biarda, Członek Zarządu ds. Komercyjnych w Nexerze.
Prywatność, fake newsy i manipulacja. Połowa z nas boi się mrocznej strony AI!
Entuzjazm miesza się ze strachem. Raport jasno pokazuje, że Polacy nie są bezkrytyczni wobec nowej technologii. Największe obawy budzi ryzyko naruszenia prywatności (44%) oraz dezinformacja i manipulacja (43%). Wielu z nas boi się także rozwoju autonomicznej, niebezpiecznej broni (37%) czy wszechobecnej inwigilacji za pośrednictwem algorytmów (34%).
Co więcej, paraliżuje nas wizja świata zdominowanego przez fake newsy i deepfake'i, w którym odróżnienie prawdy od fałszu stanie się niemal niemożliwe. Już dziś widząc zdjęcia przedstawiające widok naturalnych atrakcji, które do niedawna zachwycały wywołują w nas wątpliwości - czy takie miejsce rzeczywiście istnieje. Zaledwie garstka, od 5 do 10 procent Polaków, deklaruje, że nie ma żadnych obaw związanych z rozwojem AI. Co ciekawe, największymi stoikami okazali się Millenialsi – 11% z nich nie boi się sztucznej inteligencji. To największa grupa, która dostrzega w AI same pozytywy.
34% młodych widzi w AI zagrożenie dla kariery
W kwestii lęków znów widać różnice pokoleniowe. Niemal w każdym obszarze największe obawy deklarują Boomersi. Jest jednak jeden, znaczący wyjątek: utrata pracy. Tego scenariusza znacznie bardziej obawia się pokolenie Z (34%) niż ich dziadkowie (14%). To młodzi, wchodzący na rynek pracy, czują na plecach oddech algorytmów, które mogą w przyszłości zająć ich stanowiska.
O raporcie #RegionyNEXERY2025
Raport #RegionyNEXERY2025 to cykliczna publikacja, którą od 2019 roku opracowuje firma Nexera. Analizuje ona wpływ internetu na życie mieszkańców Polski. Tegoroczna, siódma edycja badania, została zrealizowana we współpracy z agencją badawczą K+Research.