Rumuński Postis otwiera oddział w Polsce. "Polski rynek jest dla nas kluczowy" [WYWIAD]
Mircea Stan / Fot. materiały prasoweZ rozwiązań Postis w modelu SaaS korzystają już setki partnerów - firma koncentruje się na współpracy w modelu B2B, a jej narzędzia, oparte o autorski algorytm i sztuczną inteligencję, pomagają zlecającym wybrać najlepszą opcję transportu przesyłek do i z ponad 25 krajów, a także pełną kontrolę nad całym procesem dostawy i relacjami z konsumentami. Wśród jej partnerów są m.in. Amazon, BaseLinker, Ikea, Auchan, Carrefour czy Intersport. Postis generuje już roczne przychody liczone w milionach złotych, jednak plan inwestycyjny spółki zakłada nawet 200 mln zł przychodów w perspektywie 5 lat, z czego znacząca część pochodzić ma z polskiego rynku.
- Mamy doskonałe narzędzie sprawdzone przez liderów branży e-commerce. W rozwój naszej platformy przez ostatnie kilka lat zainwestowaliśmy już ponad 2,5 mln euro, stąd jesteśmy pewni swojej jakości i możliwości wchodząc do Polski. Doświadczenia klientów pokazują, że dzięki naszym rozwiązaniom już w pierwszym miesiącu po integracji koszty obsługi logistyki e-sklepów spadają od 10 do 25 proc. – podkreśla Mircea Stan, CEO Postis.
W swojej technologii - jak deklarują przedstawiciele przedsiębiorstwa - Postis wykorzystuje m.in. otwarte platformy cyfrowe, algorytmy uczenia maszynowego, Big Data i automatyzację procesów, dzięki czemu tworzona przez firmę platforma LastMileOs pozwala zoptymalizować dostawy na ostatnim etapie, osiągnąć wzrost produktywności oraz na bieżąco zarządzać satysfakcją klientów sklepów online.
Postis w Polsce
Dla Postis polski rynek jest ważnym punktem w planie strategii rozwoju, stąd też decyzja, że przynajmniej w pierwszych miesiącach pokieruje nim Mircea Stan, który jest nie tylko CEO spółki, ale i jej założycielem. Stworzony przez niego w 2017 r. Postis był pierwszym startupem LogTech w Rumunii. Twórcy od początku wykorzystywali elementy sztucznej inteligencji do automatyzacji decyzji biznesowych oraz optymalizacji procesów dostaw dla e-commerce, a w kolejnych latach Postis udostępnił narzędzia pomagające klientom w przechodzeniu do modelu omnichannel i upraszczaniu interakcji zakupowych, bez względu na to czy mają one miejsce w sklepach fizycznych czy w cyfrowych.
Ekspansję Postis na rynki Europy ułatwiło zawarcie szeregu strategicznych partnerstw, zarówno z klientami lokalnymi, jak i międzynarodowymi, takimi jak Auchan, Carrefour, Intersport, IKEA. Obecnie portfolio Postisa obejmuje ponad 200 firm - średnich, jak i dużych, lokalnych oraz międzynarodowych. Spółka ściśle współpracuje także z partnerami biznesowymi i technologicznymi, w tym Axes Software, ContentSpeed, DSV czy polskim BaseLinkerem.
Postis a ostatnia mila
Według analiz Postis, tzw. "ostatnia mila" jest coraz częściej tym etapem, na którym relacje konsumenckie są albo tworzone albo zrywane. Jednocześnie stanowi ona średnio aż 53 proc. całkowitych kosztów wysyłki, a do najważniejszych czynników wpływających na wysoki koszt dostawy ostatniej mili należą paliwa (59 proc.), lokalizacja adresu (39 proc.), wynagrodzenie kuriera/ dostawcy (36 proc.) i niepowodzenie pierwszej dostawy (34 proc.).
- Na bieżąco badamy efekty naszych wdrożeń. Wiemy zatem, że dzięki odpowiedniemu podejściu i zarządzaniu łańcuchem dostaw nasza technologia ogranicza liczbę odrzuceń i zwrotów średnio o 20 proc., co daje zmniejszenie strat o 10-15 euro na każdej niezwróconej paczce. Z kolei dostępne dla klienta końcowego aktualizacje statusu dostawy w czasie rzeczywistym zmniejszają liczbę zgłoszeń WISMO (ang. where is my order) o ¼. Optymalizacja procesów dostaw dzięki platformie Postis może zwiększyć marżę sprzedawcy nawet o 20 proc. - podkreślają przedstawiciele Postis.
O rozwoju firmy w Polsce opowiada Mircea Stan, CEO firmy.
Dlaczego Polska? Jak można scharakteryzować nasz rynek związany z e-commerce i logistyką?
Polska zajmuje wyjątkową pozycję w Europie, jeśli chodzi o e-commerce i logistykę. Z jednej strony osiągnęła poziom dojrzałości porównywalny z krajami zachodnimi, a z drugiej - Polska wdrożyła wszystkie najnowsze osiągnięcia technologiczne, mimo że weszła na rynek później niż inni. Oprócz poziomu dojrzałości, fizyczna lokalizacja Polski sprawia, że jest to idealny wybór dla outsourcingu operacji logistycznych z krajów zachodnich, zwłaszcza Niemiec, oraz eksportu produktów i towarów do regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
Które rynki będą następne? Jaka jest dalsza strategia rozwoju?
Polska jest naszym pierwszym krokiem przed eksploracją rynków niemieckiego i francuskiego.
Czy "ostatnia mila" nadal stanowi realny problem?
Po pierwsze, w ogólnym doświadczeniu zakupowym występują dwa bardzo ważne momenty – wybór produktów i potem oczekiwanie na dostawę. Ostatnia mila odnosi się do momentu "oczekiwania" i jeśli dobrze go zaprojektujesz, zdobędziesz serca klientów i stworzysz dobre wrażenia z zakupów. Po drugie, średnio 53 proc. kosztów logistycznych związanych jest z dostawą ostatniej mili i może mieć wpływ na sukces lub porażkę danego e-commerce, ponieważ bezpośrednio wpływa na rentowność firmy.
Jakie trendy konsumenckie i logistyczne, które będą kluczowe w nadchodzących miesiącach?
W obecnym środowisku makroekonomicznym firmy zajmujące się handlem detalicznym i handlem elektronicznym stoją w obliczu rosnącej presji, aby być bardziej elastycznymi, sprawniejszymi w działaniu i zsynchronizowanymi z oczekiwaniami kupujących. Po raz pierwszy od dwóch dekad jesteśmy świadkami spowolnienia tempa wzrostu i zarówno konsumenci, jak i firmy muszą dostosować się do tej nowej rzeczywistości.
O "rewolucji AI" mówi się w wielu branżach. Jakie znaczenie będą miały te technologie w kontekście logistyki i handlu elektronicznego? Czy jest to przełom czy powolna zmiana?
Trudno uwierzyć, że branża logistyczna warta biliony dolarów może uniknąć "rewolucji AI", zwłaszcza biorąc pod uwagę, że istnieje wiele możliwości poprawy i udoskonaleń w tym obszarze. Chociaż tempo zmian może być wolne, będzie to miało znaczący wpływ na to, jak będziemy postrzegać te firmy w przyszłości. "Rewolucja AI" będzie przejawiać się w wielu formach i kształtach, ale nieustannie będzie stawiać małe kroki naprzód poprzez wyspecjalizowane narzędzia jak Postis, które mają na celu rozwiązanie konkretnych problemów, i doprowadzenie do zwiększenia efektywności w dostawach ostatniej mili.
Czego Polacy - polski biznes - mogą nauczyć się od Rumunów?
Innowacje często wynikają z niedoboru, a późne wejście na rynek może dać przewagę, zwłaszcza w dziedzinie technologii. Polska odniosła sukces w budowaniu silnego ekosystemu biznesowego w Europie Środkowo-Wschodniej, wykorzystując swój rozmiar i strategiczną lokalizację. Jednak kolejna znacząca szansa na wzrost może wynikać z wzajemnie korzystnej wymiany technologii i praktyk biznesowych z sąsiednimi krajami.