Raport Kobiety w biznesie. Kobiecy głos ma znaczenie
Anna Niziołek, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 1/2022 (76)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
Od zawsze wyobrażała sobie pani siebie w biznesie, czy miała pani inne plany życiowe?
Chciałam pracować w miejscu, w którym będę mogła się ciągle rozwijać, a przede wszystkim mieć poczucie wpływu na rzeczywistość i kierować zmianą. Jako pierwsze studnia ukończyłam socjologię – ponieważ chciałam wiedzieć, jak tworzą się i funkcjonują grupy społeczne – to dało mi dobre podstawy do pracy w biznesie. Moją największą dumą z pracy w obecnej organizacji jest zmiana w patrzeniu na różnorodność. Jako kobiecie szczególnie ważne jest dla mnie, aby nasz głos był słyszany. Bo każda opinia ma znaczenie. Dowód? Kiedy rozpoczynałam pracę w branży budowlanej (która z definicji jest zdominowana przez mężczyzn), kobiety zawsze stanowiły niewielki odsetek. W tamtym czasie na ponad stu przedstawicieli handlowych były dwie kobiety – i obie z wykształcenia były inżynierami. Dzisiaj 20 proc. naszego działu sprzedaży stanowią kobiety, absolwentki różnych kierunków – jestem z tego faktu szalenie dumna.
Po co kobiety w branży budowlanej?
W 2014 r., kiedy wdrażałam w Hilti koncept różnorodności, bardzo często odpowiadałam właśnie na takie pytania. Bo: „przecież dziewczyny są słabe”, „nie dadzą sobie rady na budowie”, „nasze urządzenia są ciężkie”. Dzisiaj nikt o to nie pyta, ponieważ doświadczyliśmy korzyści płynących z różnorodności. Różnorodność pozwala na tworzenie lepszych produktów i usług, niezależnie od branży. To szansa na stworzenie nowych rozwiązań, dzięki wniesieniu innej perspektywy. Wierzę w synergię i uważam, że zbyt duże dysproporcje, jeżeli chodzi o płeć, nie są dla firm korzystne. Z wielu dostępnych badań jasno wynika, że firmy, których zarządy są różnorodne, mają lepsze wyniki finansowe.
Na jakim etapie zmiany w postrzeganiu kobiet w biznesie – nie tylko w branży budowlanej – teraz jesteśmy?
Przed branżą budowlaną jest ogromna zmiana związana z wdrażaniem rozwiązań digitalizacyjnych, w której – mam nadzieję – dużą rolę odegrają kobiety. W biznesie mamy ciągle wiele do zrobienia niezależnie od branży. Kobiety, które chcą realizować się zawodowo, mają ogromne wyzwania wynikające z pogodzenia ról społecznych. Dlatego biznes musi się mocno zastanowić nad tym, jak stworzyć warunki, żeby kobiety miały szansę połączyć różne role: zawodową, matki, żony/partnerki itd. Pandemia pomogła w tej zmianie, np. benefit w postaci pracy zdalnej stał się szansą na pogodzenie tych ról. Kobietom czasami trudno jest połączyć dwie miłości: tę do pracy i tę do rodziny. Dlatego cieszy fakt, że coraz więcej organizacji wdraża koncepcje różnorodności i tworzy warunki wpierające rozwój kobiet. Z drugiej strony, organizacje muszą być ostrożne, aby te działania nie przyniosły odwrotnego skutku w postaci deprecjonowania naszych kompetencji.
Kobiety w biznesie potrzebują wsparcia innych kobiet, czy może mężczyzn?
Kobiety zazwyczaj potrzebują wspierać się nawzajem w procesie zmian. Moje doświadczenia w rozmowach z kobietami pokazują, że w biznesie rzadko mówimy między sobą otwarcie o swoich potrzebach i obawach związanych z naszym rozwojem i pracą. Dostępne badania jasno pokazują, że kiedy awansujemy, próbujemy na siłę dopasować się do męskiego otoczenia. Dlatego, moim zdaniem, ważne jest, aby liderki pokazywały innym, że autentyczność nie jest oznaką słabości, ale ogromną siłą. Nie musimy się dopasowywać do męskiego wzorca. Powinniśmy być po prostu sobą. Niezależnie od płci. Można być ekstrawertykiem, introwertykiem, ale mieć swoje zdanie, być osobą kompetentną, mającą wpływ i wnoszącą swoją perspektywę.
----------------------------------------------
Anna Niziołek
doświadczona menedżerka, z ponad 15-letnim stażem, która świat marketingu zamieniła na HR. Jako dyrektor personalny w Hilti (Poland) była odpowiedzialna za budowanie strategii związanych z zarządzaniem zmianą, zarządzaniem różnorodnością (D&I) oraz rozwojem przywództwa (inclusive leadership). W codziennej pracy stawia na wykorzystywanie potencjału pracowników, opierając się na ich mocnych stronach oraz wzajemnym uczeniu. Jej DNA to ciekawość, dlatego interesuje się trendami związanymi z przyszłością rynku pracy, szczególnie dotyczącymi digitalizacji procesów HR oraz spełnia się jako mentor i coach w ramach projektu „HR Razem”.
Więcej możesz przeczytać w 1/2022 (76) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.