ESG Angels
Sylwetki specjalistek branży ESG / Fot. Materiały prasoweDziś nie da się prowadzić biznesu bez wartości symbolizowanych skrótem ESG. Ta zmiana dotyczy już wszystkich gałęzi biznesu. Nieprzypadkowo na czele rewolucji zrównoważonego biznesu stoją kobiety. Wymaga ona bowiem znajomości prawa, zagadnień związanych z ochroną środowiska, prawami człowieka, ale też zagadnień szczegółowych, takich jak wyliczanie śladu węglowego. Jednocześnie potrzeba w niej dużej wrażliwości, umiejętności współpracy i – niekiedy – niemal dziecięcego zapału. A także nieustannego dokształcania się. I właśnie kobiety to mają!
Aleksandra Majda, wiceszefowa Stowarzyszenie ESG Impact Network, pytana o to, dlaczego to właśnie kobiety odgrywają kluczową rolę z przeprowadzaniu biznesu przez ścieżkę zrównoważonego rozwoju, podaje cztery najważniejsze powody. Po pierwsze, pewnego rodzaju misyjność, która przyświeca wielu kobietom. – Zajmowanie się ESG przez lata było w znacznej mierze pracą dla idei. Nie wiązały się z nią wielkie pieniądze ani zaszczyty, był to raczej żmudny wysiłek, którego motywacją jest powolne zmienianie świata na lepsze – wyjaśnia Majda. Po drugie, wymagało to swoistej pracy u podstaw powiązanej z nieustającym dokształcaniem siebie i innych. – Według statystyk kobiety w Polsce są lepiej wykształcone niż mężczyźni– zauważa specjalistka. Po trzecie, branżę ESG z zasady napędza raczej „gen współpracy” niż testosteron i współzawodnictwo. Po czwarte wreszcie, wiąże się ona z działaniem długofalowym, które nie przynosi szybkich i spektakularnych efektów.
Do takiej roboty kobiety nadają się wręcz idealnie. Kim są ESG Angels, czyli kobiety, które nadają ton branży ESG?
1. Aleksandra Majda
Propagatorka i praktyczka zrównoważonego rozwoju, demaskatorka greenwashingu. Założyła i prowadzi trzy organizacje – hub ekspertów ESG „Go Green. Strategy & Communication”, Stowarzyszenie ESG Impact Network oraz Fundację Obywatele Natury (są członkami UNGC Global Compact). Pracuje w komitecie ds. ESG Krajowej Izby Gospodarczej, pomaga swoim klientom tworzyć skuteczne strategie zrównoważonego rozwoju i wdrażać je w organizacji. Dba o obecność głosu biznesu w mediach, jest adwokatką procesów transformacyjnych w kierunku czystego przemysłu, rozwija podstawy zielonego ruchu konsumenckiego.
Organizuje konferencje, prowadzi szkolenia, pomaga firmom uniknąć ryzyka greenwashingu. Swoją wiedzą dzieli się, wykładając zagadnienia zrównoważonego rozwoju na uczelniach wyższych – SGGW i Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Współpracuje z młodymi ludźmi, angażując się pro bono w zielone inicjatywy.
Wcześniej była dyrektorką Zarządu Zieleni m.st. Warszawy. Koordynowała komunikację i PR warszawskich biur i jednostek zajmujących się ekologią i zrównoważonym rozwojem. Wieloletnia dziennikarka i menedżerka mediów w TVN24, Rzeczpospolitej i PAP.
Działa z pasją i potrafi zjednywać sobie ludzi. Stawia na współpracę, a nie rywalizację. Wierzy, że dziedzina, w której pracuje, wymaga szerokiego konsensusu, łączenia wielu punktów i...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 12/2024 (111) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.