Quantia pozyskała 4,8 mln zł. Chce pomóc markom konsumenckim zwiększyć sprzedaż dzięki AI
Marta Łącka, założycielka i CEO Quantia / fot. materiały prasoweQuantia to kompleksowe narzędzie, które pomaga markom konsumenckim zwiększać sprzedaż w kanałach online i offline dzięki AI. Platforma dostarcza aktualne informacje o sprzedaży we wszystkich kanałach i automatycznie analizuje kluczowe atrybuty. Dzięki temu brand managerowie otrzymują nie tylko czytelne i istotne dane, ale także rekomendacje skutecznych strategii sprzedaży.
Wartość informacji zbieranych i analizowanych przez Quantia została już doceniona przez globalne koncerny oferujące produkty konsumenckie i ich oddziały z krajów Europy Zachodniej i regionu CEE. Klientami startupu są m.in. Asahi Europe, Groupe SEB, Nespresso, Procter & Gamble, a także inne firmy, m.in. z branży elektronicznej i FMCG.
Kto stworzył Quantia?
Firmę założyła Marta Łącka, która sama przez wiele lat była odpowiedzialna za rozwój marek Procter & Gamble na dziesięciu rynkach Europy a następnie zarządzała rozwojem produktów w technologicznych scale-upach. W budowie platformy pomagają jej m.in. Michał Ciemięga, który w przeszłości rozwijał m.in. Allani, a obecnie jest CTO Quantia, oraz Adrian Dulic, VP of Engineering w Userlane, który jest doradcą technologicznym Quantia.
– Nawet największe korporacje o globalnej skali mają problem z pozyskiwaniem i analizą danych sprzedażowych. Pochodzą z różnych kanałów i od wielu dostawców, są też ograniczone, opóźnione i pełne szumu. Sama spędzałam długie godziny na analizowaniu dostępnych danych i wyciąganiu kluczowych wniosków. Automatyzacja rekomendacji była poza zasięgiem. Postanowiłam więc stworzyć narzędzie, które rozwiąże problem znany każdemu menedżerowi w segmencie retail: system Quantii automatycznie wskazuje rekomendacje i tym samym maksymalnie skraca czas reakcji, a właściciele marek mogą skupić się na podejmowaniu decyzji i działaniu. Michał i zespół deweloperów Quantia pomogli mi udowodnić, że jest to możliwe – mówi Marta Łącka, założycielka i CEO Quantia.
Analiza danych
Quantia analizuje dane pochodzące ze wszystkich kanałów sprzedaży, online (w tym pure players, marketplaces, brick & clicks) oraz offline (m.in. domy towarowe, drogerie, hiper- i supermarkety), uwzględniając kluczowe atrybuty, w tym dostępność produktów, dynamikę cenową (regularną i promocyjną), poziomy zapasów oraz dane dotyczące sprzedaży ilościowej i wartościowej. W rezultacie analiza danych, wyciągnięcie wniosków i opracowanie rekomendacji trwa nawet kilka minut. Wykonanie tożsamej analizy w sposób manualny przez człowieka zajmuje około 10 dni roboczych.
– Wierzę, że zarówno marki, jak i sprzedawcy detaliczni powinni mieć pełen, wyrównany dostęp do informacji i szczegółowych danych. Dzięki temu marki mogą oferować konsumentom coraz lepsze produkty i napędzać wzrost sprzedaży w całej kategorii, na czym skorzystają także sprzedawcy – mówi Marta Łącka.
Prawie 5 mln zł w rundzie pre-seed
Na swój dalszy rozwój Quantia pozyskała około 4,8 mln zł (1,2 mln dolarów) w rundzie pre-seed, której przewodziły fundusz Inovo VC i kolektyw Team X, na czele z Arielem Finkelsteinem. W startup zainwestowali też aniołowie biznesu, w tym Dominique Locher (założyciel LeShop.ch, jednego z pierwszych w Europie i największego w Szwajcarii internetowego supermarketu, przejętego w 2006 roku przez Migros) oraz Ben Lang (jeden z pierwszych 15 pracowników w Notion). Quantia przeznaczy pozyskany kapitał na dalszy rozwój produktu oraz umacnianie swojej pozycji na rynkach Europy Zachodniej.
– Marta od początku pokazywała imponujące tempo działania. W kilka miesięcy od startu miała działający produkt i pierwszych korporacyjnych klientów. Globalni gracze szybko docenili jej wartość. Zaczynali od jednej marki, ale bardzo szybko kupowali licencje na kolejne marki i regiony. To zasługa doskonałego zrozumienia ich potrzeb biznesowych i zbudowania produktu, który je zaspokaja – mówi Maciej Małysz, partner w Inovo VC.
– Zainwestowaliśmy w przedsiębiorczynię, która mimo braku technicznego wykształcenia ma przemyślaną wizję produktu i świetnie zna rynek. W krótkim czasie przekształciła tę wizję w funkcjonalne narzędzie, które zdobyło uznanie największych korporacji. Dzięki wykorzystywanym algorytmom sztucznej inteligencji Quantia oferuje precyzyjne rekomendacje w czasie rzeczywistym. W efekcie, już w ciągu pierwszych trzech miesięcy użytkowania platformy, klienci potrafią zwiększyć sprzedaż swoich produktów o nawet 40% – mówi Ariel Finkelstein, inwestor w Quantia.
Przeczytaj także: Tomasz i Piotr Karwatka inwestują w Rigby. Będą także doradzać przy rozwoju technologii Medusa
eCommerce otwiera się na sztuczną inteligencję
W świadomości biznesowej jasne jest, że utrzymanie dotychczasowych klientów opłaca się bardziej, niż pozyskanie nowych. Dziś najlepszym narzędziem do podnoszenia satysfakcji i lojalizacji konsumentów jest to, co działa szybko, sprawnie i daje im wrażenie wyjątkowej personalizacji. Bo to właśnie personalizacja, według badań, stanowi kluczowe kryterium zadowolenia z zakupów. Jak ją osiągnąć?