Polacy coraz bardziej się przepracowują. Niepokojący trend w gospodarce

praca
Polacy coraz bardziej się przepracowują. Niepokojący trend w gospodarce / Fot. Shutterstock/Raushan_films
Polacy, a szczególnie przedsiębiorczynie, pracują coraz więcej – to alarmujący wniosek płynący z najnowszego raportu Fundacji WłączeniPlus. Badanie "Polki i przedsiębiorczość 2024: Dynamika czasu pracy" odsłania niepokojący trend, że polskie społeczeństwo jest narażone na przeciążenie pracą. Work-life balance nadal wydaje się obcy w naszej gospodarce.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Aż 42 proc. polskich przedsiębiorczyń deklaruje, że poświęca pracy więcej czasu niż rok temu, z czego co piąta przyznaje, że pracuje "znacznie więcej". Nie jest to jednak problem dotyczący wyłącznie kobiet prowadzących własne firmy. Wśród ogółu badanych blisko 25 proc. przyznaje, że ich czas pracy wydłużył się w porównaniu do poprzedniego roku.

Szczególnie niepokojąca jest sytuacja wśród młodszych pokoleń:

  • 40 proc. Millenialsów w wieku 25-34 lat pracuje więcej niż rok temu,
  • 37 proc. przedstawicieli pokolenia Z (18-24 lata) również zauważa wzrost czasu poświęcanego na pracę,
  • Tylko 14 proc. osób z pokolenia X (45-65 lat) deklaruje wydłużenie czasu pracy.

Nadgodziny stają się normą

Statystyki dotyczące tygodniowego wymiaru pracy są równie alarmujące. Blisko co trzeci badany Polak przyznaje, że pracuje ponad 40 godzin tygodniowo. W przypadku przedsiębiorczyń odsetek ten wzrasta do 42 proc.

Wbrew powszechnym przekonaniom, to nie najmłodsi pracują najkrócej. Mimo że przedstawiciele pokolenia Z często łączą pracę z nauką, 17 proc. z nich spędza w pracy ponad 40 godzin tygodniowo.

Konsekwencje przepracowania

– Rosnąca liczba godzin poświęcanych na pracę, szczególnie wśród przedsiębiorczyń i młodszych Millenialsów, to wyraźny sygnał, że prowadzenie biznesu w Polsce wiąże się dziś z coraz większym obciążeniem czasowym. To pokazuje też, jak wiele procesów nadal pozostaje na barkach samych właścicielek – mówi Magdalena Chudzikiewicz, General Manager w firmie home.pl, która jest partnerem kategorii Startup roku. 

Dodaje: - Dla wielu kobiet zarządzających firmami większe zaangażowanie to nie tylko odpowiedź na rosnącą konkurencję i presję rynkową, ale również konsekwencja budowania skalowalnych modeli biznesowych, które wymagają ciągłej obecności i kontroli. Ta dynamika pokazuje, jak kluczowe staje się dziś inwestowanie w kompetencje z zakresu zarządzania czasem, efektywności operacyjnej oraz delegowania zadań – to nie tylko sposób na ochronę własnego dobrostanu, ale i warunek długoterminowej trwałości biznesu.

Ekspertka podkreśla, że kluczowe staje się inwestowanie w kompetencje z zakresu zarządzania czasem, efektywności operacyjnej oraz delegowania zadań – to nie tylko sposób na ochronę własnego dobrostanu, ale i warunek długoterminowej trwałości biznesu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ