Nie trzeba mieć auta, by nim jeździć

fot. materiały prasowe
fot. materiały prasowe 87
W Polsce w carsharingu dostępnych jest 4 tys. aut w 12 miastach. Co piąte z nich jest elektryczne. Ale modele biznesowe dopiero się wykuwają.

W Polsce rezygnacja z posiadania samochodu nie jest jeszcze popularna z dwóch powodów. Po pierwsze, w wielu miejscach kraju nie ma wystarczająco dostępnego transportu publicznego. Po drugie, samochód wciąż pozostaje symbolem niezależności. Większość z nas pamięta czasy, w których auto było trudno dostępnym luksusem.

To się jednak powoli zmienia, w ślad za megatrendami światowymi wynikającymi z różnic pokoleniowych. Millenialsi (pokolenie wchodzące w dorosłość na początku XXI w., czyli obecni 30–35-latkowie) chętnie korzystają z nowych technologii i modeli biznesowych, ale bez trwałych zobowiązań. Szukają raczej usług, które pozwolą im bezproblemowo korzystać z dóbr, w tym samochodów, bez obciążeń wynikających z bycia właścicielem (kosztów zakupu, ubezpieczenia, przeglądów itd.). Po prostu chcą mieć wybór, więc są otwarci na różne systemy sharingowe.

Ma to zresztą sens ekonomiczny: posiadanie własnego samochodu opłaca się przy pokonywaniu rocznie ponad 20 tys. km, a i wtedy przez większość doby samochód stoi. Dzięki carsharingowi autobus i taksówka nie są już jedyną alternatywą dla własnego auta.

Według badań ING z 2018 r. aż 62 proc. europejskich kierowców dostrzega zalety carsharingu, przede wszystkim niskie koszty i większą elastyczność. Tylko 38 proc. deklaruje, że nigdy z tego nie skorzysta. Największe zainteresowanie „używaniem bez posiadania” występuje w krajach południowej i wschodniej Europy.

W...

Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów

Masz już prenumeratę? Zaloguj się

Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl

Wykup dostęp

Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?

  • Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
  •   Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
  •   Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
  •   Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska

Dowiedz się więcej o subskrybcji

My Company Polska wydanie 9/2019 (48)

Więcej możesz przeczytać w 9/2019 (48) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ