Najważniejsze trendy podróżnicze w 2021 roku
Fot. Pixabay.comTurystyka jest jedną z tych branż, którą kryzys epidemiologiczny dotknął najbardziej. Właścicielom hoteli brakuje gości, a liniom lotniczym - pasażerów. Wiele lotnisk na terenie Europy notowało nawet 100 proc. spadki, a skala problemów i wyzwań wciąż jest ogromna. Radosław Włoszek, prezes Kraków Airport, w wywiadzie z Business Insider Polska stwierdził, że pod względem rozwoju rynku lotniczego w Polsce cofnęliśmy się o dekadę.
Skalę kryzysu ukazuje ostatni raport Głównego Urzędu Statystycznego, z którego wynika, że w I połowie 2020 roku liczba turystów korzystających z noclegów spadła o ponad połowę. Choć liczby powoli się poprawiają, a w okresie wakacyjnym do wycieczek zachęcały rządowe bony turystyczne, wciąż nie można mówić o odrodzeniu branży.
W covidowej rzeczywistości trudno o rzetelne przewidywania dotyczące kolejnych miesięcy. Airbnb przeprowadziło jednak wśród Amerykanów badanie, z którego można wyodrębnić kilka prawdopodobnych trendów, jakie zdominują branżę turystyczną w przyszłym roku.
Przede wszystkim turyści będą wybierać raczej lokalne destynacje kosztem dalekich wycieczek. Dla wielu podróżujących kluczowy pozostanie aspekt bezpieczeństwa, dlatego zrezygnują oni z zatłoczonych miast na rzecz mniej obleganych, prywatnych kwater. Z racji utrzymującej się zapewne pracy zdalnej, zatrze się przy tym granica poszczególnych cykli wakacyjnych.
Trendów w branży turystycznej nie można analizować bez uwzględnienia właśnie pracy zdalnej. Z raportu Airbnb wynika, że co czwarty ankietowany będzie mógł mieszkać w wymarzonym miejscu i pracować zdalnie, z kolei aż 83 proc. respondentów stwierdziło, że chciałoby zmienić miejsce pobytu na czas pracy zdalnej.
Badanie Airbnb zostało przeprowadzone w połowie września 2020 roku.