Najlepsze książki dla przedsiębiorców
Najlepsze książki dla przedsiębiorców, fot. materiały prasowez miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2022 (82)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
John Lee Dumas
Droga do własnej firmy. 17 kroków do sukcesu i wolności finansowej
MT Biznes
Dobra rada? To ta, z której skorzystasz! Co z tego, że w branżowej prasie, fachowej literaturze czy internecie rad, jak prowadzić biznes, jest mnóstwo, skoro żadna nie przybliża cię do celu? John Lee Dumas, twórca i gospodarz nagradzanego podcastu „Entrepreneurs on Fire”, nie ma wątpliwości, że najlepiej wsłuchać się w głos praktyków, czyli w twoim przypadku – innych przedsiębiorców.
Ta książka to nie tyle poradnik, co zachęta, by zrobić ten najważniejszy krok – ruszyć z własną firmą. To zbiór konkretnych wskazówek, jak odnieść sukces we własnym biznesie, utworzonych na podstawie ponad tysiąca godzin rozmów z najbardziej inspirującymi ludźmi z całego świata. Gośćmi Dumasa byli między innymi Tony Robbins, Barbara Corcoran i Gary Vaynerchuk. Na podstawie tych rozmów opracował listę 17 prostych kroków umożliwiających pokonanie drogi od pomysłu, przez rozwój sprzedaży i marketingu, aż do stabilnej finansowo firmy.
Anna Lipka
Employee Experience. Zarządzanie kapitałem ludzkim w kategoriach rynku doznań
PWE
Jak cię doznają, tak cię piszą. Ta parafraza znanego powiedzenia powinna się stać mottem każdego przedsiębiorcy. Tyle że dziś dotyczy już nie tylko doznań klientów (z ich wrażeniami liczy się już każda firma, a ta, która tego nie robi, z miejsca przegrywa), ale też… pracowników. Dlaczego? Bo, jak pisze Anna Lipka, pracownicy to klienci wewnętrzni. To oni są pierwszym odbiorcą naszej firmy, naszej marki i naszego produktu. To oni mówią o nim wewnątrz i na zewnątrz. Autorka pokazuje cały proces: pracownik (employee) od momentu podjęcia pracy u nas staje się częścią swoistego organizmu. Otwiera się dla niego świat nowych doznań, doświadczeń (experience). „Od tego, jak ten świat subiektywnie postrzega, zależy czas i jakość jego relacji z organizacją”, podkreśla Anna Lipka. A mówimy o całej gamie doświadczeń: sensorycznych, emocjonalnych, intelektualnych, behawioralnych i społecznych. To te same rodzaje doświadczeń, które są też udziałem klientów. Książka zarówno dla teoretyków HR, jak i praktyków.
Jim Collins, Bill Lazier
Twoja firma 2.0. Od dobrej do wielkiej
MT Biznes
Masz firmę, która nawet nieźle prosperuje. Masz zlecenia, masz sukcesy. Ale nie oszukujmy się – chodziło ci o coś więcej! O wejście na wyższą, tę najwyższą półkę. O wejście na szczyt. I w tym momencie warto sięgnąć po książkę Jima Collinsa i Billa Laziera, której podtytuł „Od dobrej do wielkiej” mówi wszystko. Autorzy przygotowali ją na podstawie kursu, który prowadzili w Stanford Graduate School of Business. To swoisty przewodnik dla liderów małych i średnich firm, którzy pragną przekształcić je w wybitne biznesy. Na początek autorzy pokazują, co może stać nam na przeszkodzie w tej drodze na szczyt – no cóż, my sami, a dokładnie nasze nawyki np. w zarządzaniu. Na szczęście wszystkiego (no, prawie wszystkiego) można się nauczyć (lub w tym przypadku oduczyć). Z tej książki dowiesz się też, jak rozwiązać krytyczne problemy strategiczne, z którymi boryka się każdy „MIŚ”. A przede wszystkim, jak ustalać wartości, cel i misję, gdy firma jest wciąż mała i elastyczna, ale już gotowa do wielkiego skoku.
Ewa Pągowska
Rozmowy ze znanymi polskimi psychiatrami
Medical Education
Ta książka to strzał w dziesiątkę! I choć nie dlatego, że trafi na półkę top 10 Empiku (to literatura specjalistyczna, a i tytuł mało komercyjny), to gwarantuje fascynujące spotkania z dziesiątką osób, które wiedzą o człowieku „więcej”. Ewa Pągowska, autorka specjalizująca się w tematyce psychologicznej i dotyczącej rozwoju osobistego („My Company Polska” ma szczęście, że pisze także dla nas) rozmawia z największymi sławami polskiej psychiatrii. Na tej liście są m.in. prof. Napoleon Waszkiewicz, szef Kliniki Psychiatrii Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, który opowiada m.in. o swojej walce z pracoholizmem, a także prof. Agnieszka Słopień, szefowa Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży na Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu, która przyznaje, że nie odbiera już telefonów od nieznanych osób, by móc normalnie funkcjonować. Z książki dowiemy się, jakie były kamienie milowe drogi zawodowej topowej dziesiątki, jakie mają plany, ale – i to chyba najciekawsze – jak spędzają czas wolny i jak dbają o swój dobrostan.
Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.