Logistyczny must-have
Paweł Gierszewski – Head of e-Commerce Development CEE DHL Supply Chainz miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 6/2024 (105)
Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!
To wyjątkowo trudny okres dla branży e-commerce, zwłaszcza w naszym regionie. Rynek ten musi zmagać się ze skutkami wojny na Ukrainie i rosnącymi napięciami na arenie międzynarodowej. W efekcie, mamy do czynienia ze spadającym popytem konsumenckim, co sprawia, że przewidywanie przyszłości rynku e-commerce jest niemalże niemożliwe.
Patrząc jednak poza obecną sytuację geopolityczną i wyzwania inflacyjne, a skupiając się na dynamicznym rozwoju technologicznym i transformacji cyfrowej społeczeństwa, można wyciągnąć jasny wniosek: długoterminowy rozwój rynku e-commerce jest naturalnym procesem. Branża ta, pomimo bieżących trudności, wykazuje znaczący potencjał wzrostu i adaptacji do zmieniających się warunków. Dlatego też, długofalowa perspektywa wskazuje na ewolucję tego sektora. Sposób, w jaki robimy zakupy i wchodzimy w interakcje, całkowicie zmienił się w ciągu ostatniej dekady, ale cała rewolucja konsumencka jest wciąż przed nami. To właśnie milenialsi i pokolenie Z, dorastające ze smartfonami, mediami społecznościowymi, sklepami internetowymi i coraz bardziej interaktywnymi, wciągającymi doświadczeniami, budują nowy poziom oczekiwań wobec marek. Dziś satysfakcja klienta indywidualnego jest najważniejsza, a w przyszłości będzie warta jeszcze więcej. To ma kluczowe konsekwencje dla projektowania logistyki.
Adaptacja do nowych realiów i wykorzystanie zmian zwłaszcza w usługach e-fulfillment stają się ważnymi elementami sukcesu dla firm w branży e-commerce. Firmy logistyczne odgrywają kluczową rolę w obsłudze firm sprzedających online. Dlatego też zdefiniowanie must- have pomaga im skoncentrować się na najważniejszych aspektach działalności, co prowadzi do lepszej obsługi klientów, efektywności operacyjnej, konkurencyjności.
Konsument, ten dzisiejszy, i ten jutra, to osoba świadoma i wymagająca, pragnąca robić zakupy szybko i wygodnie. Między marką a konsumentem powstają nowe formy kontaktu, które redefiniują tradycyjne podejście do sprzedaży. Strategia omnichannel, skupiająca się na spójności i integracji różnych kanałów komunikacji oraz sprzedaży, staje się kluczowym elementem budowania lojalności klientów. Dominacja takich modeli jest nieunikniona, bo klienci coraz bardziej domagają się możliwości zakupu od marki oraz zwrotu produktów bez względu na kanał. Model omnichannel ma ogromny wpływ na projektowanie logistyki – wymaga kompleksowego podejścia do integracji różnych kanałów sprzedaży w spójny system, by zapewnić efektywne działanie.
Zwroty są nieodłączną częścią e-commerce i stanowią istotny element całego procesu handlowego. To właśnie skuteczna obsługa zwrotów, która dla wielu firm stanowi wyzwanie, jest dziś must sukcesu działalności online. Możliwości zwrotu produktów daje klientom większe poczucie bezpieczeństwa i zaufania do sklepu internetowego, a odpowiednia obsługa jest sposobem na zademonstrowanie zaangażowania firmy w zadowolenie klienta. Dlatego skuteczna obsługa zwrotów jest ważnym elementem logistyki e-commerce i powinna być traktowana jako priorytetowy aspekt do optymalizacji i doskonalenia.
Czekanie na zamówienie w przyszłości będzie nie do zaakceptowania. Wiele marek i sklepów przestawi się na „dostawę tego samego dnia”, a to oznacza konieczność posiadania efektywnych procesowo, a zarazem elastycznych rozwiązań fulfillmentowych. W tym przypadku automatyzacja i robotyka staje się już podstawowym i standardowym narzędziem must-have dla operatorów logistycznych.
Umożliwienie klientom śledzenia przesyłek na każdym etapie realizacji zwiększa transparentność i zaufanie. Systemy śledzenia przesyłek stają się podstawowym narzędziem.
Klienci coraz częściej oczekują, że firmy będą podejmować działania na rzecz ochrony środowiska. Wybierają firmy, które dbają o środowisko. To zjawisko stawia firmy logistyczne przed koniecznością dostosowania swoich praktyk do tych oczekiwań. Dostosowanie rozwiązań dla re-commerce, czyli wsparcia handlu wtórnego, będzie wzmacniać pozycję firm jako liderów zrównoważonego rozwoju.
Firmy logistyczne muszą być w stanie skalować swoje operacje, aby sprostać wzrostom sprzedażowym nie tylko z roku na rok, ale również biorąc pod uwagę czynnik sezonowy. Elastyczność i skalowalność są niezbędne dla firm obsługujących klientów e-commerce, aby móc skutecznie reagować na zmieniające się warunki rynkowe, dostosowywać się do potrzeb klientów oraz rozwijać swoją działalność w sposób zrównoważony i efektywny. Dlatego też, firmy logistyczne powinny stale dążyć do doskonalenia tych właściwości.
Adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych i wykorzystanie dynamicznych zmian w usługach e-fulfillment są kluczowe dla przyszłego sukcesu firm logistycznych obsługujących e-commerce. Firmy te stają przed coraz to większymi wyzwaniami, ale i ogromnymi szansami.
Więcej możesz przeczytać w 6/2024 (105) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.