Kobieca twarz logistyki

Monika Duda
Monika Duda, fot. materiały prasowe
Gdy prawie dwa lata temu Monika Duda obejmowała funkcję dyrektor zarządzającej, była pierwszą kobietą w strukturze DHL Supply Chain w Polsce, która objęła tak wysokie stanowisko kierownicze. Media branżowe pisały wtedy, że to „nowy rozdział dla całego sektora logistycznego, który pokazuje potencjał roli kobiet jako nowoczesnych liderek w branży TSL”.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 7/2022 (82)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Logistyka uchodzi bowiem za dziedzinę typowo męską. Uznano więc, że awans to swoiste przebicie szklanego sufitu.

Monika Duda podkreśla, że obejmując kierownicze stanowisko, trzeba przyjąć reguły biznesowe bez względu na to, czy jest się mężczyzną czy kobietą. Co nie oznacza, że płeć nie ma znaczenia. – Kobiety mają inny niż mężczyźni styl podejmowania decyzji i komunikowania się, ale potrafią być bardzo dobrymi liderami i przywódcami – zaznacza. Na szczęście kobieta na wysokim stanowisku zarządczym nie budzi już dziś sensacji. – Wystarczy spojrzeć na szefowe rządów Finlandii czy Szwecji. W tym ostatnim kraju premierem po raz pierwszy została kobieta. Ich przykład m.in. powoduje, że coraz mniej zdziwienia budzą panie w rolach tradycyjnie przypisywanych mężczyznom – podkreśla.

Dlaczego w zarządzaniu tak ważna jest różnorodność? – Bo jest wzbogacająca, zespoły są bardziej zrównoważone. Dynamika w zróżnicowanym zespole jest lepsza, sprzyja współpracy, mniej jest niezdrowej rywalizacji. Zespoły pracują bardziej efektywnie, jest lepsza atmosfera i zwiększa się satysfakcja z pracy – podkreśla.

Ile prawdy jest w stereotypie, że logistyka to męska branża? Zdaniem Moniki Dudy, coraz mniej. – Coraz ważniejsza jest innowacyjność i technologie, a coraz mniejsze znaczenie ma siła fizyczna. Owszem, są jeszcze magazyny, np. meblowe, gdzie wymagana jest siła fizyczna. Ale tam, gdzie procesy są zmechanizowane, czy wręcz zautomatyzowane, kobiety stanowią coraz większy udział w zespołach pracowników – zaznacza.

Najlepszym przykładem jest właśnie DHL, który jest firmą bardzo różnorodną, i to nie tylko dotyczy płci. To zresztą organizacja międzynarodowa i globalna, a więc siłą rzeczy pracują w niej przedstawiciele różnych narodowości czy kultur. – Uczy nas to dystansu do różnych stereotypów kulturowych. Liczy się przede wszystkim to, kim jesteś, co osiągasz, czy umiesz współpracować, czy jesteś efektywny, cierpliwy i wytrwały – stwierdza Monika Duda.

My Company Polska wydanie 7/2022 (82)

Więcej możesz przeczytać w 7/2022 (82) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ