Efektywna logistyka nie musi być kosztowna

Anna Galas, Business Development Director, DHL Supply Chain.
Anna Galas, Business Development Director, DHL Supply Chain. / fot. mat. pras.
Klientom sprzedajemy cały pakiet usług, dzięki czemu jesteśmy w stanie na konkurencyjnych warunkach obsłużyć nawet niewielkie podmioty – mówi Anna Galas, Business Development Director, DHL Supply Chain.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Jak ocenia pani obecny stan polskiej branży e-commerce?

Na pewno nigdy nie osiągniemy takich wzrostów, jakie miały miejsce w okresie pandemii, niemniej rodzimy sektor zakupów online będzie nieustannie rósł, co ma związek ze zmieniającymi się nawykami zakupowymi. Młodsze pokolenia niechętnie chodzą do stacjonarnych sklepów, w internecie sprzedaje się coraz więcej produktów z najróżniejszych segmentów.

Czy te wzrosty w jakiś sposób może zahamować ekspansja chińskich marketplace’ów? Branża od dłuższego czasu postuluje konieczność zmian prawnych, które promowałyby lokalne podmioty.

Pomysły takiej zmiany prawa, by produkty sprowadzane z Chin były droższe, rzeczywiście pojawiają się od dawna, co jest o tyle uzasadnione, że wyjątkowo silna, liderska pozycja Allegro stała się zagrożona – Temu coraz mocniej rozpycha się również na polskim rynku i myślę, że to kwestia kilku miesięcy, kiedy przegoni dotychczasowego hegemona.

Ekspansja chińskich marketplace’ów jest ciekawa również z logistycznego punktu widzenia, ponieważ to firmy przenoszące do Europy także swoje operacje. Jesteśmy firmą logistyczną, więc dla nas ten rozwój oznacza, że będziemy mieli większe wolumeny do obsługi, natomiast w pełni rozumiem obawy rodzimych przedsiębiorstw.

Sposobem na walkę z azjatycką konkurencją może być jeszcze odważniejsze wychodzenie lokalnych podmiotów za granicę?

Do pewnego stopnia tak, w czym wspiera przedsiębiorców także DHL Supply Chain poprzez szereg rozwiązań – pomagamy chociażby w zaistnieniu z portfolio na takich marketplace’ach jak Ebay czy Amazon, co nie jest proste, gdyż wymaga podłączenia się do całej sieci logistycznej.

Czasy, kiedy wdrożenie efektywnej logistyki obejmującej inne rynki było koszmarnie drogie, minęły. Sprzedawca, zanim rozpocznie rozmowy z firmą taka jak nasza, musi dobrze zdefiniować własny potencjał sprzedażowy oraz sposób, w jaki chce osiągnąć zamierzone cele – to bardzo ważne, ponieważ usługa logistyczna, na którą się decyduje, powinna pokrywać możliwe wzrosty i nie powodować kolejnych dużych inwestycji.

Dobre rozwiązanie logistyczne to takie, które rośnie wraz z rozwojem klienta?

Zdecydowanie tak! Nasza firma oferuje rozwiązanie DFN (DHL Fulfillment Network), czyli produkt skierowany do startupów oraz małych sklepów internetowych. Klientowi sprzedajemy cały pakiet usług – gotowe systemy (m.in. do zarządzania magazynem), sprzęty i rozwiązania – dzięki czemu jesteśmy w stanie na konkurencyjnych warunkach obsłużyć nawet niewielkie podmioty, a w razie wzrostów możemy zaimplementować kolejne narzędzia.

Oprócz tego proponujemy również rozwiązania szyte na miarę – obejmujące zbudowanie magazynów oraz całej infrastruktury – na nie jednak, z wiadomych względów, decydują się przede wszystkim najwięksi gracze.

W jakim miejscu widzi pani polski e-commerce pod koniec 2025 r.?

Oprócz stałego, stabilnego wzrostu jeszcze istotniejsze staną się kwestie ekologiczne – już teraz wiadomo np., że wkrótce pojawią się kolejne unijne rozporządzenia związane z takim sposobem pakowania przesyłek, by było przyjaźniej dla środowiska. DHL wyprzedza fakty i jako jedni z pierwszych zaoferowaliśmy chociażby rozwiązania, dzięki którym paczki „nie wożą” powietrza, nie trzeba także wkładać wypełniaczy.

Ponadto mamy magazyny neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla oraz ekologiczne samochody. E-commerce z zasady nie jest zielony, ale same dostawy już mogą takie być. Deklaratywnie każdy przedsiębiorca chce być eko, jednak kiedy pojawia się np. konieczność kosztowej inwestycji, rzeczywistość przestaje być aż tak różowa – my chętnie wspieramy właścicieli e-sklepów w zielonej transformacji.

My Company Polska wydanie 4/2025 (115)

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ