CSR, MSP i PARP

CSR, MSP i PARP
61
Małe i średnie firmy, które chcą być odpowiedzialne społecznie, mogą ubiegać się o dofinansowanie rozwiązań z zakresu CSR, szczególnie szkoleń i doradztwa. Szukając oferty publicznego wsparcia, powinny przede wszystkim zajrzeć na strony PARP.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Wsparcie rządowe dotyczy takich rozwiązań, jak standardy etyczne w biznesie, kodeks wewnętrzny firmy czy zachowania proekologiczne. Poprzez urzędy marszałkowskie lub urzędy pracy można też pozyskać środki na dofinansowanie takich usług, jak audyt czy doradztwo związane z tzw. odpowiedzialną produkcją lub np. budową marki firmy zaangażowanej społecznie.

– Ministerstwo Gospodarki uruchomiło w 2014 r. grupę roboczą „CSR dla MSP” w ramach projektu „Wizja zrównoważonego rozwoju dla polskiego biznesu 2050”. Od tego czasu grupa spotkała się siedem razy – informuje Jacqueline Kacprzak, sekretarz resortowego Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw. Podczas spotkań dyskutowano o tym, jak promować tę inicjatywę wśród firm z sektora MSP, np. poprzez szkolenia i wymianę dobrych praktyk, szczególnie w zakresie łańcucha dostaw.

Skądinąd ministerstwo nie dysponuje bezpośrednio środkami na dofinansowanie tego rodzaju działań i odsyła zainteresowanych do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Ta zaś dystrybuuje je poprzez dwa programy: „Zwiększenie konkurencyjności regionów poprzez społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR)” oraz „Społeczna odpowiedzialność biznesu”. Koncentrują się one na promowaniu świadomości i wiedzy oraz pożądanych postaw wśród przedstawicieli urzędów obsługujących środki unijne i wśród pracowników firm.

W szkoleniach z zakresu CSR dominuje wiedza ogólna, dotycząca choćby kodeksów etycznych, ale można też skorzystać z kursów o odpowiedzialnej produkcji czy budowaniu wizerunku marki.

W praktyce oznacza to głównie konferencje i spotkania dla urzędników (wymiana doświadczeń i praktyk) oraz dofinansowanie projektów zgłoszonych przez małe i średnie przedsiębiorstwa (dotyczących np. doradztwa, audytu, certyfikacji, komunikacji). Resort chwali się, że w ramach dwóch pierwszych naborów udzielił wsparcia wartego 11,7 mln zł, z którego skorzystało 155 projektów. Trzeci nabór planowany jest na przełomie 2015 i 2016 r.

Jest też oferta Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. W tym przypadku firma wybiera którąś z usług rozwojowych (doradczych, szkoleniowych) dostępnych na rynku i może ubiegać się o środki na jej pełne lub częściowe dofinansowanie poprzez system bonów szkoleniowych lub w postaci refundacji kosztów – zależnie od regionu.

Informator o usługach

Dodatkowo do końca roku powinien zostać uruchomiony na poziomie krajowym Rejestr Usług Rozwojowych (RUR), który jest w fazie testów. Przedsiębiorca, który planuje przeszkolić swoich pracowników, znajdzie w nim informacje o odpowiednich usługodawcach działających w jego regionie, jak też o samych szkoleniach i doradztwie. RUR jest dziełem PARP, która zarządza także protoplastą tego systemu, czyli uruchomioną w lutym 2010 r. stroną Inwestycjawkadry.pl, która pomaga przedsiębiorstwom wyszukać oferty szkoleniowe. Jak zapewnia agencja, RUR zostanie rozbudowany o funkcjonalności mające zwiększyć jego atrakcyjność i przydatność: pojawi się możliwość ocenienia danej usługi i zamówienia szkolenia szytego na miarę.

Szkolenia otwarte

Na razie jednak zainteresowani, którzy chcą śledzić oferty szkoleniowo-doradcze w zakresie CSR, mają do dyspozycji jedynie wspomnianą stronę Inwestycjawkadry.pl. Pod koniec września można tam było znaleźć 11 propozycji szkoleń otwartych organizowanych na terenie całego kraju jeszcze w tym roku (tylko jedno z nich w całości finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego – EFS). Dominuje w nich wiedza ogólna, dotycząca choćby kodeksów etycznych, ale można też np. skorzystać z kursów na temat tego, na co zwracać uwagę, chcąc produkować w sposób odpowiedzialny czy też jak budować wizerunek marki lub firmy zaangażowanej społecznie. Szkolenia powtarzane są co kilka miesięcy w zależności od zapotrzebowania rynku.

Do wyboru są kursy jednodniowe i dłuższe, nawet sześciodniowe, a ich ceny wahają się od 250 zł za jednego uczestnika do 2 tys. zł. Czy wybierając dłuższe szkolenie, możemy liczyć na uwzględnienie tematyki któregoś z krótszych? Niekoniecznie. Wojciech Michałek, partner zarządzający WIK Consulting, firmy organizującej kursy proponowane poprzez wspomnianą stronę, wyjaśnia: – Jednodniowe szkolenie „Kodeksy etyczne” ma za zadanie przekazać uczestnikom wiedzę na temat tego, jakie kwestie powinny znaleźć się w kodeksach etycznych oraz na co zwracać uwagę. Natomiast dwudniowa „Etyka w biznesie” odnosi się do wszelkich przejawów zachowań etycznych i nieetycznych oraz czym się w danych sytuacjach kierować. Ale to nie jest to samo, choć, siłą rzeczy, pewne elementy ze szkolenia jednodniowego pojawiają się w dwudniowym, bo tematyka się zazębia.

Więcej godzin oznacza więcej ćwiczeń i warsztatów. – Związana z nimi dyskusja zwykle zajmuje sporo czasu. Podczas zajęć nieraz okazuje się też, że trzeba solidnie się zastanowić, co wchodzi w zakres zachowania etycznego, a co nie – dodaje Michałek.

Szkolenia szyte na miarę

W przypadku kursów przygotowanych stosownie do specyficznych potrzeb i oczekiwań danej firmy trudno z góry podać ich koszt oraz czas trwania. – Zależy to od konkretnego zakresu merytorycznego oraz od liczby uczestników. Jedno jest jednak pewne: przy podobnej tematyce szkolenia zamknięte są zazwyczaj tańsze w przeliczeniu na uczestnika – mówi Wojciech Michałek.

Firmy szkoleniowe otwarte są na propozycje współpracy w całej Polsce, a nawet poza jej granicami. Trzeba jednak pamiętać, że ściągnięcie trenerów wiąże się z poniesieniem dodatkowych kosztów obejmujących ich przejazd i zakwaterowanie.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podkreśla, że przyznanie refundacji, jeśli chodzi o projekty współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego lub Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, nie jest i nie będzie uzależnione od tego, czy firma wprowadziła wcześniej u siebie kodeks etyczny albo podjęła działania z zakresu CSR. Najważniejsze jest i pozostanie przede wszystkim to, czy przedsiębiorstwo z sektora MSP chce stać się odpowiedzialne społecznie.

Przydatne linki

 

ZOBACZ RÓWNIEŻ