Pieniądze na ekspansję

Aby móc wyjść ze swoją firmą do innych krajów przedsiębiorca musi dysponować solidnymi zasobami finansowymi.
Aby móc wyjść ze swoją firmą do innych krajów przedsiębiorca musi dysponować solidnymi zasobami finansowymi. / fot. Shutterstock
Fundusze unijne z programów krajowych, regionalnych, a może pożyczka? Sprawdzamy, z jakich możliwości finansowania mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy myślą o ekspansji zagranicznej.
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 4/2025 (115)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Aby móc wyjść ze swoją firmą do innych krajów przedsiębiorca musi dysponować solidnymi zasobami finansowymi. Na szczęście jest wiele możliwości pozyskania finansowania na ten cel. Wielu przedsiębiorców nie jest ich świadoma, a tym bardziej nie orientuje się, jakie wymagania będą musieli spełnić.

Jednym z istotnych wymogów przy ubieganiu się o dofinansowanie jest wykazanie zdolności technologicznej, kadrowej i finansowej do realizacji projektu. Nawet w przypadku programów obejmujących refundację części kosztów, przedsiębiorca musi być świadomy, że musi mieć wkład własny oraz odpowiednie zabezpieczenie inwestycji, aby zapewnić ciągłość finansową projektu. – Ekspansja zagraniczna wiąże się bowiem nie tylko z kosztami bieżącymi, ale także z koniecznością ponoszenia wydatków na działania promocyjne, udział w targach czy budowę sieci dystrybucji, co wymaga płynności finansowej na każdym etapie realizacji projektu – mówi Alicja Mańkowska zajmująca się dotacjami dla firm, właścicielka Prosperity Group we Wrocławiu. Programy wspierające rozwój eksportu mają jasno określone zasady. Precyzyjnie wskazują kwalifikowane koszty, cele finansowania oraz konkretne warunki udziału.

Konkursy regionalne

W każdym województwie organizowane są konkursy wspierające rozwój na rynkach zagranicznych, choć terminy ich przeprowadzania bywają różne. Alicja Mańkowska podpowiada: już tej jesieni, od września do listopada 2025 r., małopolscy przedsiębiorcy będą mieli szansę na wsparcie w ekspansji zagranicznej dzięki konkursowi „Internacjonalizacja MŚP – Małopolska”. Natomiast dofinansowanie dostępne dla małych i średnich firm z Wielkopolski Wschodniej do 6 czerwca 2025 r. obejmuje inwestycje w rozwój, cyfryzację i modernizację. Z kolei konkurs „Wdrożenie wyników prac B+R oraz innowacji przez MŚP” to szansa dla firm z Lubelszczyzny na rozwój i wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Dotacja wspiera inwestycje w nowe technologie, modernizację procesów oraz usprawnienia organizacyjne i marketingowe. – Ekspansja zagraniczna? Jest możliwa w tych konkursach, ale tylko jako dodatek. Wsparcie eksportu dotyczy innowacyjnych produktów – tłumaczy Alicja Mańkowska.

Konkursy krajowe

Program „Promocja marki innowacyjnych MSP” wspiera ekspansję zagraniczną firm z wybranych sektorów, takich jak medyczny, budowlany, IT, motoryzacyjny czy spożywczy. Konkurs ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marek oraz potencjału eksportowego firm przez dofinansowanie udziału w targach i misjach gospodarczych. W 2025 r. PARP, korzystając z Funduszy Europejskich dla Nowoczesnej Gospodarki, przeprowadzi dwa nabory o budżecie 50 mln zł każdy – pierwszy od 13 maja do 24 czerwca, drugi od 5 listopada do 16 grudnia.

Według Alicji Mańkowskiej warto zwrócić uwagę także na Ścieżkę SMART – program, który na pierwszy rzut oka kojarzy się głównie z działalnością badawczo-rozwojową, ale w rzeczywistości może być skutecznym narzędziem do wspierania ekspansji międzynarodowej firm. – Oczywiście ekspansja nie może być samodzielnym celem projektu. Przedsiębiorca musi najpierw realizować działania badawczo-rozwojowe nad nowymi rozwiązaniami lub technologiami – wyjaśnia Mańkowska.

Wsparcie PAIH

Polskie małe i średnie przedsiębiorstwa mogą korzystać z szerokiego wsparcia finansowego i merytorycznego również Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. – PAIH realizuje projekty, takie jak Polskie Mosty Technologiczne czy BrandHub wspierające ekspansję poza Europę. Oprócz finansowania agencja oferuje bezpłatne doradztwo od przygotowania strategii eksportu po nawiązywanie międzynarodowych kontaktów.PAIH umożliwia też przedsiębiorcom udział w wydarzeniach w ramach organizowanych stoisk narodowych bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach – dodaje Andrzej Juchniewicz, kierownik Zagranicznego Biura Handlowego PAIH w Szanghaju.

Pożyczki

Nie każda firma może liczyć na wsparcie dotacyjne, wtedy warto korzystać z alternatywnych form finansowania. – Firmy planujące ekspansję zagraniczną mają do dyspozycji szeroki wachlarz instrumentów finansowych od pożyczek inwestycyjnych i obrotowych przez kredyty eksportowe aż po gwarancje płatnicze. Wsparcie można znaleźć m.in. w Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP), Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE), bankach komercyjnych oraz instytucjach finansowania przedsiębiorstw – wymienia Alicja Mańkowska.

Dobrze również zapytać w ambasadach krajów, o których myślimy jako kierunku rozwoju naszej firmy, o możliwości finansowania lub kontakty do lokalnych banków. – Można też poprosić o kontakty w bankach, które nas obecnie obsługują, a mogą mieć również oddziały w krajach, które nas interesują, a także udać się do odpowiednich oddziałów banków zagranicznych w Polsce – dodaje Maciej Ptak, dyrektor Działu Doradztwa Finansowego, Forvis Mazars w Polsce.

Więcej możesz przeczytać w 4/2025 (115) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ