21 mln złotych dla uPacjenta. Polski startup zamyka rundę seed
Twórcy uPacjenta, fot. mat. prasoweIdea platformy, dzięki której Polacy mogą dbać o zdrowie, wykonując regularne badania krwi w domu i pracy, przyciągnęła zagranicznych inwestorów.
Inovo postawi na polski projekt
Liderem jest Inovo Venture Partners, który przewodził również m.in. pierwszej rundzie Booksy. Finansowanie pochodzi też od Innovation Nest i zagranicznych funduszy YZR oraz grupy inwestorów 10X Founders, którzy stoją za inwestycjami m.in. w Revolut i Tier. Rundę wsparli też prywatni inwestorzy, związani m.in. z Uber, Pracuj.pl, Softbank, Packhelp. Środki zostaną przeznaczone na wzmocnienie przewagi technologicznej i ekspansję w Europie oraz ugruntowanie pozycji lidera home testing w Polsce.
uPacjenta to platforma stworzona przez Dominika Swadźbę i Konrada Kargola, która łączy pacjentów i specjalistów medycznych, umożliwiając zamawianie badań krwi do domu. Pacjent wybiera interesujące go badania, ustala datę, godzinę i adres oraz specjalistę, który przeprowadzi pobranie. System przypomina o terminie wizyty, a wyniki badań dostępne online można skonsultować ze specjalistą. W ofercie znajduje się ponad 700 badań laboratoryjnych, w tym również testy na COVID-19.
Obecnie uPacjenta jest pierwszym wyborem dla rosnącej liczby Polaków. Tylko w 2021 roku za pośrednictwem platformy zamówiono blisko pół miliona badań krwi. To ponad 2 razy więcej niż w roku poprzednim i aż 11 razy więcej niż 2 lata temu.
uPacjenta szykuje kolejne projekty
- Product-Market Fit w Polsce to dopiero początek. Dążymy do tego, aby każdy człowiek na świecie mógł skorzystać z badań profilaktycznych, siedząc we własnym fotelu. Wierzymy, że dzięki temu ludzie będą częściej się badać, co przełoży się na wcześniejsze wykrywanie poważnych chorób. Naszą misją jest wydłużanie życia, dlatego stworzyliśmy system, dzięki któremu monitorowanie zdrowia jest tak łatwe, jak zamawianie pizzy do domu - podkreśla Dominik Swadźba, CEO uPacjenta.
Potencjał sukcesu uPacjenta na rynku europejskim określają m.in. popularyzacja trendu convenience, rosnąca popularność usług telemedycznych oraz ograniczony dostęp do ochrony zdrowia w związku z pandemią. Jednocześnie wciąż brakuje rozwiązań podobnych do uPacjenta. Za dalsze dynamiczne wzrosty spółki odpowiadać będzie międzynarodowy zespół, który dotąd pracował m.in. na sukces Ubera, TripAdvisora czy TravelPerk’a oraz rosnący zespół czołowych programistów. Pozycję lidera na rodzimym rynku dodatkowo umacniają liczne partnerstwa, m.in. z gigantem rynku - siecią laboratoriów Diagnostyka, dzięki czemu do dyspozycji użytkowników platformy jest ponad 1200 stacjonarnych punktów pobrań w Polsce. uPacjenta obecna jest też na rynku usług B2B. W 2021 r. przebadała pracowników w ponad 700 firmach, współpracując m.in. z PGE, Wedel, Cargotec czy Bridgestone.
- Founderzy przyszłego unicorna muszą być jak dobrzy surferzy, którzy kiedy przyjdzie odpowiednia fala potrafią ją wykorzystać. Dominik i Konrad udowodnili to, w ciągu roku zwiększając 10-krotnie przychody firmy i liczbę wykonywanych badań, kiedy popyt na realizowane przez nich usługi rósł w związku z pandemią. W kolejnych miesiącach również generowali wzrost, pokazując, że to nie tylko chwilowe wykorzystanie okazji, ale umiejętność zbudowania bardzo ciekawej propozycji wartości dla klientów. Według naszych analiz ten model ma ogromny potencjał do powtórzenia sukcesu z Polski na wielu innych rynkach. W rundzie seed founderzy zebrali komplementarną grupę inwestorów z całego świata, dzięki czemu spółka ma wszelkie kompetencje potrzebne do zbudowania co najmniej europejskiego lidera - mówi Michał Rokosz, Partner, Inovo Venture Partners.
W Polsce, gdzie wartość rynku diagnostyki laboratoryjnej szacowana jest na blisko 7 mld zł*, publiczne punkty pobrań stanowią aż 61%. Aby wykonać badania wciąż niezbędne jest tam skierowanie i wizyta osobista.