Reklama

Dane klientów WK Dzik w rękach hakerów. Spółka „bije się w pierś”, a Polska bije niechlubne rekordy cyberataków

haker
Firma znana z produkcji batonów DZIK została zaatakowana przez hakerów / Fot. shutterstock / Aleksandar Grozdanovski
W nocy z 7 na 8 grudnia doszło do poważnego naruszenia bezpieczeństwa w spółce WK (Warszawski Koks), właściciela popularnej marki Dzik. Firma przyznała się do błędu w komunikacji i potwierdziła wyciek szerokiego katalogu danych klientów. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej – rok 2025 kończymy jako jeden z najczęściej atakowanych cyfrowo krajów w Europie.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Reklama

Wiadomości o cyberatakach stały się w ostatnich miesiącach niepokojącą codziennością dla polskich przedsiębiorców. Tym razem ofiarą padła spółka WK z siedzibą w Jankach, znana z produkcji odzieży sportowej i napojów energetycznych. Nasza czytelniczka zwróciła się do nas z prośbą o nagłośnienie sprawy. Przekazała nam także treść maila, którego firma rozesłała do swoich klientów.

„Pospieszyliśmy się”. Kulisy ataku na WK

Z informacji przekazanych klientom wynika, że incydent miał miejsce w nocy z 7 na 8 grudnia 2025 roku. Administrator systemów stwierdził włamanie i uzyskanie dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną. Co istotne, firma w swoim oświadczeniu przyznaje się do początkowego zbagatelizowania problemu.

„Jednocześnie bijemy się w pierś i przepraszamy za błędny sygnał i wiadomości z naszej strony o tym, że wszystko w porządku. Pospieszyliśmy się” – czytamy w korespondencji wysłanej przez spółkę WK.

Zakres wykradzionych danych jest szeroki i może rodzić poważne konsekwencje dla klientów. W ręce cyberprzestępców trafiły:

  • imiona i nazwiska,
  • adresy e-mail i numery telefonów,
  • adresy zamieszkania/dostawy,
  • szczegółowe informacje o złożonych zamówieniach.

Firma poinformowała o zgłoszeniu incydentu do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) oraz zespołu CERT Polska. Zadeklarowano również, że numery telefonów i adresy e-mail ofiar trafią do rządowego serwisu bezpiecznedane.gov.pl, co pozwoli użytkownikom na samodzielną weryfikację, czy ich dane zostały przejęte.

Polska na cyfrowym celowniku – rekordowy rok 2025

Przypadek WK wpisuje się w czarną serię, z jaką polski biznes mierzy się w 2025 roku. Eksperci nie mają złudzeń: Polska stała się poligonem doświadczalnym dla cyberprzestępców, a skala zagrożeń rośnie lawinowo.

Według najnowszych danych CSIRT NASK, tylko we wrześniu 2025 roku zarejestrowano w Polsce aż 26,4 tys. incydentów bezpieczeństwa. To wzrost o zatrważające 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej - wskazuje Raport miesięczny CERT Polska wrzesień 2025.

Rok 2025 przyniósł już kilka spektakularnych naruszeń, które wstrząsnęły rynkiem:

  • Sky-shop.pl (październik 2025): Atak na platformę e-commerce dotknął około 9 tysięcy sklepów internetowych, narażając dane tysięcy klientów końcowych - przypomina Money.pl,
  • Supergrosz / AIQLABS (listopad 2025): Wyciek danych użytkowników serwisu finansowego, który wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski określił mianem „bardzo poważnej sytuacji” - informował PAP,
  • EuroCert (styczeń 2025): Na początku roku doszło do incydentu u dostawcy kwalifikowanych podpisów elektronicznych, co poskutkowało wyciekiem numerów PESEL - zaznaczyła Joanna Wziątek-Ładosz, Ekspert Cyberbezpieczeństwa.

Dlaczego hakerzy atakują właśnie nas?

Eksperci wskazują, że Polska w 2025 roku stała się jednym z globalnych liderów w niechlubnych rankingach ofiar ransomware (oprogramowania wymuszającego okup). Raporty firmy ESET plasują nas w czołówce krajów atakowanych tym typem wirusów - podaje ESET.

Przyczyn tego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze – geopolityka. Polska, jako kraj przyfrontowy i hub logistyczny dla Ukrainy, jest naturalnym celem wojny hybrydowej prowadzonej przez grupy powiązane z Rosją.

„Polska znajduje się na wysokim, trzecim miejscu w Europie pod względem liczby cyberataków. Głównym sprawcą jest Rosja, dla której są one elementem wojny hybrydowej” – wskazują analizy przytaczane przez Business Insider.

Po drugie – dług technologiczny i brak edukacji. Mimo rosnących nakładów na IT, czynnik ludzki pozostaje najsłabszym ogniwem. Z badań wynika, że ponad połowa polskich pracowników nie przeszła żadnego szkolenia z cyberbezpieczeństwa w ciągu ostatnich 5 lat - czytamy w SecurityBsides.

Co mogą zrobić klienci WK (i nie tylko)?

W obliczu wycieku z WK, ale także rosnącego zagrożenia systemowego, zalecenia dla użytkowników wykraczają poza standardową zmianę hasła. Firma w swoim komunikacie słusznie rekomenduje włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA) wszędzie tam, gdzie to możliwe.

Należy pamiętać, że samo posiadanie numeru konta bankowego (który mógł wyciec w historii zamówień) nie daje złodziejowi dostępu do pieniędzy, ale w połączeniu z imieniem, nazwiskiem i numerem telefonu stanowi potężne narzędzie do tzw. vishingu – czyli telefonicznego podszywania się pod pracowników banku.

Co dalej? Jeśli otrzymałeś maila od WK Sp. z o.o., zachowaj szczególną czujność przy odbieraniu telefonów od nieznanych numerów i wszelkich transakcji, które wykonujesz podczas rozmów z dostawcą usług bankowych. Szczególną czułość zachowaj podczas internetowych zakupów - upewnij się, że strony na które wchodzisz są sprawdzone i zweryfikowane. Unikaj podawania danych, płatności kartą z wpisywaniem informacji znajdujących się na niej. W miarę możliwości dokonuj zakupów przez sprawdzone aplikacje na telefonie.

Firmę WK poprosiliśmy o o doprecyzowanie kilku kwestii, których nie poruszono w mailu do użytkowników:

  1. Jaka jest szacowana liczba klientów, których dane zostały objęte wyciekiem?
  2. Czy w przejętej bazie znajdowały się również hasła (lub ich skróty) do kont klientów?
  3. Z czego wynikał pierwotny błąd w komunikacji, w którym zapewniali Państwo, że dane są bezpieczne? Jak długo trwała ta dezinformacja?
  4. Czy rozważają Państwo zaoferowanie poszkodowanym klientom darmowych usług monitoringu tożsamości (np. Alerty BIK)?
  5. Jak oceniacie państwo swoje zabezpieczenia przed cyberatakami? Czy, w państwa ocenie, infrastruktura ochronna była zapewniona na dobrym poziomie, ale np. hakerzy dysponowali bardziej zaawansowaną technologią?

Po otrzymaniu odpowiedzi wrócimy do sprawy.

Reklama

ZOBACZ RÓWNIEŻ

Reklama
Reklama