Żabka ciągle rośnie. W ubiegłym roku osiągnęła 714 mln zł zysku

żabka
Przychody Grupy Żabka w 2024 r. wyniosły 23 797 mln zł. / fot. mat. pras.
Rok 2024 pod znakiem ekspansji sieci sklepów Żabka, solidnego wzrostu sprzedaży oraz poprawy wskaźników rentowności.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Grupa Żabka w 2024 r. kontynuowała wzrost sprzedaży, wspierany zarówno przez wyższą o 8,3% sprzedaż porównywalną (LFL), jak i dalszą ekspansję sieci sklepów. W minionym roku Grupa otworzyła 1166 nowych placówek i jednocześnie dynamicznie rozwijała ofertę cyfrową. W efekcie sprzedaż do klientów końcowych osiągnęła poziom 27,3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 20% rok do roku.

Skorygowany wynik EBITDA Grupy w 2024 r. wyniósł 3,5 mld zł, co oznacza wzrost o 23,7% w porównaniu do roku poprzedniego. Był on efektem zwiększenia skali działalności oraz poprawy marż. Dzięki poprawie efektywności kosztowej oraz spadkowi cen energii w 2024 roku marża skorygowanego wyniku EBITDA osiągnęła poziom 12,8%, rosnąc rok do roku o 0,4 p.p. Skorygowany zysk netto wzrósł o 66% rok do roku, osiągając poziom 714 mln zł. Grupa w 2024 r. wygenerowała 1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych, a jej wskaźnik zadłużenia dług netto/ skorygowanej EBITDA poprawił się z 2,3x do 1,5x. Grupa zrealizowała również kluczowe cele w obszarze ESG.

Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka, komentuje:

– W 2024 roku Grupa Żabka osiągnęła dynamiczny wzrost przychodów we wszystkich kluczowych segmentach działalności, co potwierdza skuteczną realizację strategii przedstawionej inwestorom podczas IPO. Kontynuowana ekspansja sieci przełożyła się na ponad 1 100 nowych otwarć, co pozwoliło zakończyć rok z liczbą ponad 11 000 placówek. Tym samym umacniamy naszą pozycję jednej z największych sieci modern convenience w tym regionie Europy, zwiększając skalę i efektywność operacyjną. W minionym roku nasza firma z powodzeniem zrealizowała dwa kluczowe etapy rozwoju: wejście na rynek rumuński oraz debiut giełdowy. Zrealizowaliśmy również nasze kluczowe cele niefinansowe w obszarze ESG. W 2025 roku priorytetem pozostaje dalszy wzrost wartości dla akcjonariuszy poprzez umacnianie pozycji rynkowej Grupy. Zamierzamy konsekwentnie rozwijać sieć sprzedaży, wzmacniać naszą obecność w kanałach cyfrowych oraz optymalizować ofertę ekosystemu convenience, by w pełni wykorzystać potencjał wzrostowy Grupy.

Tomasz Blicharski, Group Chief Strategy & Development Officer, powiedział:

– Wykorzystanie megatrendów konsumenckich oraz silne przewagi konkurencyjne pozwalają nam kontynuować rozwój ekosystemu convenience, którego celem jest upraszczanie życia konsumentów. Ważnym krokiem milowym w 2024 roku było wejście na rynek rumuński, poprzez przejęcie spółki DRIM Daniel Distributie, i otwarcie w ciągu kilku miesięcy kilkudziesięciu sklepów pod marką Froo. Naszym średnioterminowym celem jest podwojenie wartości sprzedaży do klienta końcowego pomiędzy 2023 a 2028 rokiem, realizowane poprzez dalsze otwieranie ponad 1000 sklepów rocznie oraz wzrost sprzedaży w istniejących lokalizacjach (LFL) i kanałach cyfrowych. W obszarze Digital Consumer Offering (DCO) stawiamy sobie za cel 5-krotny wzrost sprzedaży do klienta końcowego do 2028 roku.

Marta Wrochna-Łastowska, CFO Grupy Żabka, dodaje:

– W 2024 roku Grupa Żabka uzyskała bardzo dobre wyniki finansowe i operacyjne, osiągając wszystkie cele deklarowane podczas IPO. Skorygowana marża EBITDA zwiększyła się do 12,8%, zbliżając się do górnej granicy zakładanego przedziału 12-13%. Wzrost ten był efektem dynamicznego wzrostu sprzedaży na sklep oszczędności kosztowych, optymalizacji procesów (m.in. logistycznych) oraz wzrostu skali i rentowności biznesów cyfrowych Grupy (DCO), które w 2024 roku osiągnęły próg rentowności na poziomie EBITDA. Bardzo dobre wyniki operacyjne przyczyniły się do silnego generowania wolnych przepływów pieniężnych oraz dalszej redukcji zadłużenia. Nasza rentowność opiera się na doskonałości operacyjnej, którą stale rozwijamy. Dzięki nowym technologiom i dostępowi do precyzyjnych danych skróciliśmy okres zwrotu z nowo otwieranych sklepów z 20 miesięcy, w przypadku sklepów otwieranych w 2017 roku, do 12 miesięcy w przypadku tych otwartych w 2023 roku. Zgodnie z oczekiwaniami sprecyzowanymi podczas IPO, planujemy osiągnąć stabilną skorygowaną marżę EBITDA na poziomie zbliżonym do górnej granicy przedziału 12-13% w krótkim i średnim terminie oraz wzrost sprzedaży LfL w 2025 roku na poziomie od średnich do wysokich jednocyfrowych wartości procentowych. Oczekujemy również dalszego wzrostu zysku netto.

Kluczowe informacje nt. wyników Grupy Żabka po 2024 roku:

  • Skorygowany wynik EBITDA wzrósł o 23,7% rok do roku, osiągając poziom 3 505 mln zł, dzięki zwiększeniu skali działalności, wyższej sprzedaży LfL, efektywnemu zarządzaniu kosztami oraz osiągnięciu rentowności EBITDA w biznesach cyfrowych (DCO). W samym 4. kwartale 2024 r. skorygowany wynik EBITDA wyniósł 987 mln zł (+18% rdr).
  • Sprzedaż do klientów końcowych w 2024 r. wyniosła 27 277 mln zł, co oznacza wzrost o 19,8% w porównaniu do roku poprzedniego. W ostatnich trzech miesiącach minionego roku sprzedaż do klientów końcowych sięgnęła 6 885 mln zł, rosnąc rok do roku o 18%.
  • Przychody w 2024 r. wyniosły 23 797 mln zł (+20,2% rdr). Tylko w 4. kwartale 2024 r. zwiększyły się o 20,8% do 6,1 mld zł.
  • Wzrost wyników sprzedażowych był efektem zarówno wzrostu sprzedaży porównywalnej (LfL), jak i ekspansji sieci sklepów.
  • Na koniec 2024 r. sieć sklepów Grupy Żabka – będąca największą siecią convenience w Europie – liczyła 11 069 lokalizacji, dzięki otwarciu 1166 nowych placówek. W 2024 r. Grupa weszła na rynek rumuński, otwierając tam do końca ubiegłego roku 60 placówek. W 2025 r. Grupa rozwija sieć pod dedykowaną rynkowi rumuńskiemu marką Froo, dostosowując format znany z Żabki do potrzeb klientów rumuńskich. Zgodnie z prognozami z IPO, Grupa ocenia potencjał rynku na około 19 500 sklepów w Polsce oraz ok. 4 000 sklepów w Rumunii, co oznacza znaczną przestrzeń do wzrostu na obu rynkach.
  • W 2024 r. sprzedaż LFL wzrosła o 8,3%, co było efektem zarówno wyższego wolumenu sprzedaży na sklep, jak i korzystnego wpływu inflacji. Istotnym czynnikiem wspierającym ten wzrost była także rosnąca oferta street food, dostępna na koniec grudnia 2024 r. w ponad 75% sklepów sieci w Polsce.
  • Szybki organiczny wzrost wspierany transformacją aplikacji Żappka przyczynił się do zwiększenia przychodów w kanale online (DCO) o 32% w 2024 r. Grupa zbliżyła się znacznie do realizacji założeń z IPO o pięciokrotnym zwiększeniu przychodów w segmencie DCO do 2028 r.
  • W porównaniu do 2023 r. skorygowana marża EBITDA zwiększyła się o 0,4 p.p. do 12,8% dzięki efektywności kosztowej i spadkowi cen energii. W 4. kwartale, tak jak przed rokiem, skorygowana marża EBITDA była na poziomie 14,3%.
  • Skorygowany zysk netto wyniósł 714 mln zł, wobec 433 mln zł rok wcześniej, co oznacza wzrost o blisko 65%. W samym 4. kwartale skorygowany zysk netto wyniósł 294 mln zł (wobec 229 mln zł rok wcześniej, wzrost o 28,4%). Raportowany zysk netto za 2024 r. zamknął się na poziomie 593 mln zł, rosnąc rok do roku o 66,4%. Tylko w 4. kwartale zysk netto wyniósł 216 mln zł (+4% rdr). Wzrost wyniku netto był rezultatem dźwigni operacyjnej, niższych kosztów finansowych i spadku stawki podatkowej, częściowo zniwelowanych przez jednorazowe koszty IPO.
  • Marża skorygowanego zysku netto w 2024 roku wzrosła do 2,6% z 1,9% rok wcześniej. W samym 4. kwartale zwiększyła się ona do 4,3%, z 3,9% w 4. kwartale 2023 r.
  • Wolne przepływy pieniężne (FCF) osiągnęły poziom 1 531 mln zł w 2024 r., w porównaniu do 460,8 mln zł rok wcześniej. Było to możliwe dzięki wysokiej rentowności EBITDA po uwzględnieniu kosztów najmu oraz efektywnemu zarządzaniu kapitałem obrotowym.
  • Silne przepływy pieniężne pozwoliły sfinansować nakłady inwestycyjne (CAPEX) na poziomie 1 675 mln zł w 2024 r. (+24% rdr), z czego 623 mln zł wydanych zostało w 4. kwartale (+35% rdr). Znaczna część nakładów inwestycyjnych została przeznaczona na otwarcie nowych sklepów, modernizację istniejących placówek oraz rozwój konceptu Żabka Café 2.0.
  • Dzięki wysokiemu poziomowi generowanej gotówki Grupa skutecznie realizowała strategię redukcji zadłużenia, zmniejszając wskaźnik długu do skorygowanego wyniku EBITDA do 1,5x z poziomu 2,3x w 2023 r.

ZOBACZ RÓWNIEŻ