Wpływ pokolenia Z na gospodarkę - wnioski z raportu Visa Global Economic Insight

Gen Z ma coraz więcej do powiedzenia na rynku / Fo
Gen Z ma coraz więcej do powiedzenia na rynku / Fot. Andrey Suslov, Shutterstock.com
Wraz z dojrzewaniem pokolenia Z, jego rosnące znaczenie na rynku konsumenckim staje się coraz bardziej widoczne. Młodzi przedstawiciele tego pokolenia wkraczają na rynek pracy, zaczynają budować kariery zawodowe, zwiększają dochody i stają się nie tylko konsumentami, ale także istotnymi influencerami.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Dane VisaNet z amerykańskiego rynku pokazują, że przedstawiciele pokolenia Z wydawali w 2021 roku średnio 1500 dol. miesięcznie za pomocą karty kredytowej, stopniowo niwelując różnicę między nimi a wcześniejszymi pokoleniami. Zgodnie z prognozami, ich wydatki będą rosły w miarę wzrostu udziału w dochodach, który nastąpi wraz z rozwojem kariery zawodowej. 

Szacunki wskazują, że do czasu, gdy wszyscy członkowie pokolenia Z osiągną wiek produkcyjny (15 lat i więcej), ich liczba sięgnie ok. 1,7 miliarda, co umieści ich za millenialsami, ale na równi z pokoleniem X pod względem liczebności. Co więcej, pokolenie Z wprowadza istotne zmiany w globalnej demografii, ponieważ jest uważane za jedyne pokolenie cyfrowo natywne. Internet był obecny w ich życiu od zawsze, a smartfony stały się powszechnym narzędziem komunikacji, pracy, rozrywki, zakupów i płatności.

Zetki są biegłe w korzystaniu z aplikacji, technologii 4G i żyją według zasady "always connected" (zawsze połączeni). Przewiduje się, że do 2026 r., gdy wszyscy przedstawiciele pokolenia Z osiągną wiek dojrzałości (15 lat i więcej), blisko 60% globalnej populacji osób w tym wieku i starszych będzie można określić jako urodzone w świecie, w którym internet stanowił nieodłączny i stały element codziennego życia. 

Zmiany wprowadzone przez pokolenie Z będą z pewnością miały długotrwały wpływ na gospodarkę i kształtowanie przyszłych trendów konsumenckich.

Metawersum: kolejna ewolucja w świecie technologii i społeczeństwa

Internet, smartfony i media społecznościowe zrewolucjonizowały sposób, w jaki żyjemy i utrzymujemy kontakty towarzyskie oraz zawodowe. 

Teraz, w dobie e-commerce, zakupy również doświadczają fundamentalnych zmian. W przeszłości konsumenci musieli udać się do sklepu, aby zobaczyć, dotknąć i przymierzyć produkt przed zakupem. Dziś jednak możemy zamawiać produkty online i zwracać je bez wychodzenia z domu.

Sprawdź: Bon turystyczny - lista sklepów

Kolejną ewolucją na horyzoncie jest metawersum - połączenie świata mediów społecznościowych z grami komputerowymi, które dodaje trójwymiarowy element do naszego doświadczenia. Metawersum nie ma fizycznych ograniczeń, a dla pokolenia Z spędzanie czasu online i uczestnictwo w wirtualnych wydarzeniach staje się równie emocjonujące, jak życie w rzeczywistości. Przykładem może być koncert na platformie gamingowej, który zgromadził 50 000 fanów i przyniósł 1,7 mln dol. zysku.

Kluczowe technologie wspierające metawersum to rzeczywistość rozszerzona (AR) i rzeczywistość wirtualna (VR). Chociaż zestawy słuchawkowe AR i VR nie są jeszcze powszechne w gospodarstwach domowych, ich popularność rośnie. Szacuje się, że sprzedaż tych urządzeń na całym świecie wzrośnie z 9 milionów w 2021 r. do 40 milionów w 2025 r.

Rozwój metawersum będzie miał wpływ na sposób, w jaki utrzymujemy kontakty towarzyskie, robimy zakupy, bawimy się, handlujemy czy płacimy. Wszystko to, dzięki zastosowaniu technologii AR i VR, może zmienić nasze społeczeństwo jeszcze bardziej niż dotychczas. Jak pokolenie Z będzie kształtować i adaptować się do tej nowej rzeczywistości, pozostaje jednym z najbardziej fascynujących pytań na przyszłość.

Wpływ metawersum na płatności cyfrowe i adopcję kryptowalut

Konsumenci związani z wirtualnym światem, takim jak metawersum, wykazują większe zaufanie do płatności cyfrowych i korzystają z nich intensywnie, zarówno online, jak i w rzeczywistym świecie. Na przykład posiadacze kart płatniczych aktywni na platformach gamingowych wydają średnio o 300 dolarów więcej miesięcznie niż przeciętny konsument.

Zobacz: Najniższa krajowa 2023

W ciągu ostatniej dekady liczba płatności cyfrowych dynamicznie wzrastała, a pandemia Covid=19 jeszcze bardziej przyspieszyła ten trend, prowadząc do eksplozji e-commerce na całym świecie. Rozwój metawersum może również stać się katalizatorem dla większej adopcji kryptowalut. Wraz z dalszą ewolucją cyfrowych przestrzeni, w dużej mierze napędzaną przez cyfrowo natywną populację, portfele kryptowalutowe mogą stać się kluczowym mechanizmem transakcyjnym w metawersum.

W miarę jak metawersum zyskuje na znaczeniu, konsumenci mogą coraz częściej korzystać z kryptowalut jako środka płatności. To może prowadzić do dalszej integracji kryptowalut z gospodarką, zarówno w wirtualnym, jak i rzeczywistym świecie, zmieniając sposób, w jaki dokonujemy transakcji i zarządzamy naszymi finansami.

Jedno jest pewne - metawersum ma potencjał stać się istotnym czynnikiem wpływającym na dalsze ulepszanie systemów płatności cyfrowych oraz na adopcję kryptowalut w szerokim zakresie. Należy śledzić, jak te zmiany będą wpływać na przyszłe zachowania konsumentów i rozwój globalnej gospodarki.

Komentarz Visa

Komentarz Adriana Kurowskiego, dyrektora generalnego Visa w Polsce: 

Osoby z pokolenia Z są aktywne w świecie cyfrowym, spędzają sporo czasu w sieci i często wybierają płatności cyfrowe, np.  za pomocą urządzeń mobilnych, takie jak Visa Mobile. Co więcej, smartfony, tablety i inne urządzenia z dostępem do internetu umożliwiają im także robienie zakupów i płacenie w jeszcze inny sposób, czyli w aplikacji. Dla przykładu – z naszego badania wynika, że aż 67% Polek i Polaków w wieku od 18 do 24 lat dodało kartę płatniczą do przynajmniej jednej aplikacji mobilnej. Chętnie zapisują w nich swoje karty płatnicze, na przykład w tych związanych z transportem, podróżowaniem, zamawianiem jedzenia oraz na platformach streamingowych . Te zjawiska jasno pokazują, że powinniśmy stale wprowadzać innowacje, by nowe metody płatności były jeszcze lepsze, ale co dla nas istotne, także bardziej dostępne dla wszystkich – nie tylko dla pokolenia Z.