Większość z nas korzysta z AI w pracy, ale niechętnie się do tego przyznajemy

AI
sztuczna inteligencja w pracy / Fot. Pixabay/StockSnap
Nowy raport KPMG rzuca światło na to, jak Polacy wykorzystują sztuczną inteligencję – często wbrew zasadom obowiązującym w miejscu pracy i bez wiedzy przełożonych. Z opracowania wynika, że technologia ta coraz mocniej wnika w codzienne obowiązki zawodowe, ale jednocześnie wywołuje sporo niepokoju i niepewności.

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Sztuczna inteligencja- cicha pomoc w pracy

Ponad pracowników w Polsce, którzy korzystają z narzędzi AI, nie ujawnia faktu ich stosowania – 55 proc. respondentów przyznało, że prezentuje efekty pracy wykonanej przy wsparciu sztucznej inteligencji jako własne. Jednocześnie niemal 70 proc. badanych deklaruje regularne korzystanie z tego typu technologii, przy czym 54 proc. robi to celowo i przynajmniej raz na kilka miesięcy.

Aż 90 proc. użytkowników sięga po ogólnodostępne rozwiązania, w tym 77 proc. – po bezpłatne wersje popularnych narzędzi, co wskazuje na dużą popularność np. darmowych chatbotów czy generatorów tekstu.

AI podnosi efektywność, ale zwiększa presję

Dla większości użytkowników w Polsce (64 proc.) sztuczna inteligencja oznacza poprawę wydajności pracy. Jednak nie zawsze jest to jednoznacznie pozytywne – w co trzecim przypadku pracownicy zauważają, że przez AI mają więcej obowiązków, np. dlatego że oczekuje się od nich szybszego działania lub wykonywania większej liczby zadań.

Stosunek Polaków do sztucznej inteligencji

Poziom zaufania Polaków do sztucznej inteligencji wynosi 41 proc. – poniżej światowej średniej (46 proc.). Mimo tego aż 77 proc. osób akceptuje obecność AI w swoim miejscu pracy, co stanowi jeden z najwyższych wyników na świecie.

Polacy są przekonani o swoich kompetencjach: 60 proc. deklaruje, że umie efektywnie posługiwać się sztuczną inteligencją, a 70 proc. twierdzi, że potrafi rozpoznać treści wygenerowane przez algorytmy. Z drugiej strony tylko 29 proc. badanych odbyło jakiekolwiek szkolenie w tym zakresie – o 10 punktów procentowych mniej niż średnia globalna.

Technologia ta budzi również coraz więcej obaw – 89 proc. ankietowanych obawia się cyberzagrożeń związanych z AI, a 44 proc. deklaruje, że już doświadczyło ich skutków. Ponad połowa (54 proc.) spotkała się z dezinformacją wygenerowaną przez sztuczną inteligencję, a 48 proc. zwróciło uwagę na negatywne skutki automatyzacji, w tym spadek liczby zadań dla ludzi.

Czy AI zabierze nam pracę? Polacy podchodzą z dystansem

Połowa respondentów nie widzi w sztucznej inteligencji realnego zagrożenia dla własnej pracy czy funkcjonowania całej branży. Mimo to 34 proc. badanych uważa, że AI może przejąć istotne zadania, a podobny odsetek liczy się z możliwością redukcji zatrudnienia. Co ciekawe Polacy są mniej zaniepokojeni niż pracownicy z innych krajów – tylko 31 proc. boi się całkowitego zastąpienia przez sztuczną inteligencję, podczas gdy średnia światowa wynosi 40 proc.

Brak świadomości przepisów

Raport pokazuje także wyraźną lukę w wiedzy na temat regulacji prawnych. Choć temat uregulowania sztucznej inteligencji jest obecny w debacie publicznej, aż 90 proc. Polaków nie wie, że jakiekolwiek przepisy już istnieją. Co gorsza, co trzecia osoba przyznała się do działań niezgodnych z polityką firmy podczas korzystania z AI – czasem nieświadomie, a czasem z pełną premedytacją.

Analizę przeprowadzili naukowcy z University of Melbourne we współpracy z KPMG. W badaniu udział wzięło ponad 48 tysięcy osób z 47 państw, w tym 1082 uczestników z Polski. Ankiety prowadzono online od listopada 2024 do połowy stycznia 2025 roku na próbie reprezentatywnej dla każdego kraju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ