Tu dzieje się magia
Zarządzanie różnorodnością / Fot. Shutterstock1. Magia różnorodności
Współpracujący ze sobą i zaangażowany zespół to marzenie każdego pracodawcy. Niestety jego zbudowanie nie jest wcale proste, zwłaszcza gdy ma się na pokładzie mieszankę wiekową, światopoglądową, „zdrowotną” i kulturową. Różnorodność w polskich firmach to już codzienność, a ten trend ze względu na zmiany demograficzne, ruchy migracyjne i rozwój technologii umożliwiający pracę z najdalszych zakątków świata będzie się tylko rozwijał. I dobrze, bo liczne badania pokazują, że zróżnicowane zespoły są bardziej innowacyjne i kreatywne. Pod warunkiem jednak, że ich członkowie się dogadują i szanują. A z tym, jak wiadomo, bywa różnie. I tu kłania się strategia DEI (czyli różnorodność - diversity, równość - equity i integracja - inclusion).
Zakłada ona zbudowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska pracy, w którym wszyscy zatrudnieni mają równe szanse, są akceptowani i doceniani, niezależnie od pochodzenia, koloru skóry, religii, wieku i niepełnosprawności. Sposoby na to są bardzo różne: od nauki języka począwszy przez programy mentoringowe, szkolenia na temat nieświadomych uprzedzeń np. w stosunku do pewnych grup wiekowych czy narodowości, spotkania, gry i warsztaty integracyjne, grupy wsparcia dla mniejszości, pokoje ciszy dla osób neuroróżnorodnych po dopasowanie przestrzeni biurowej dla tych, którzy poruszają się na wózkach. Wszystko zależy od potrzeb, które trzeba zrozumieć i uszanować. Ważne jest także analizowanie sposobu zarządzania przez menedżerów - sprawdzania, czy w grupie nie dochodzi do dyskryminacji, czy lider nie wyklucza żadnego z zatrudnionych, czy każdy pracownik otrzymuje pomoc i wsparcie. Aby ocena ta była jak najbardziej obiektywna i rzetelna, można stworzyć w firmie nowe stanowisko: specjalisty ds. projektów DEI. Będzie on nadzorował wszelkie działania związane z budowaniem kultury różnorodności, zbierał uwagi i opinie pracowników, a także reagował, gdy zasady zostaną złamane lub pojawią się nowe potrzeby. Gra jest warta świeczki, bo z badań Deloitte wynika, że...
2. Magia wellbeingu
Dbałość o dobrostan pracowników to już nie miły gest ze strony przedsiębiorców, ale konieczność. Z badania Pracuj.pl wynika, że pod koniec tej dekady wellbeing będzie dla 80 proc. pracowników najważniejszym kryterium przy wyborze pracodawcy. I nie ma się czemu dziwić, bo jak wynika z badania Wellbeing@Work Index praca znalazła się w pierwszej trójce czynników o największym wpływie na samopoczucie Polaków, zaraz po życiu prywatnym i zdrowiu. A w wielu firmach ciągle nie dzieje się, delikatnie mówiąc, najlepiej. W przeszło połowie z nich pracownicy mają wrażenie, że pracodawcom zależy tylko na zysku, a nie na ich dobru i rozwoju, a dwie trzecie zaobserwowało u siebie oznaki wypalenia zawodowego. Dlatego współczesny wellbeing to nie tylko koszyk dopasowanych do potrzeb dodatków pozapłacowych takich jak pakiet medyczny, karta na siłownię, dopłaty do wczasów, benzyny, przedszkola dla dziecka itd, ale także polityka wspierająca work-life balance (a nawet work-life fit), a także szeroko rozumiany rozwój pracowników. Elastyczne modele i godziny pracy, dodatkowe dni wolne,...
Artykuł dostępny tylko dla prenumeratorów
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Kup prenumeratę cyfrową, aby mieć dostęp
do wszystkich tekstów MyCompanyPolska.pl
Co otrzymasz w ramach prenumeraty cyfrowej?
- Nielimitowany dostęp do wszystkich treści serwisu MyCompanyPolska.pl
- Dostęp do treści miesięcznika My Company Polska
- Dostęp do cyfrowych wydań miesięcznika w aplikacji mobilnej (iOs, Android)
- Dostęp do archiwalnych treści My Company Polska
Więcej możesz przeczytać w 1/2025 (112) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.