Przyjemność dla każdego

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe 35
Spa przestało już być luksusem zarezerwowanym dla najbogatszych. W ciągu ostatnich kilkunastu lat powstało wiele różnorodnych obiektów, na każdą kieszeń. Można wybierać spośród day spa, medical spa, resort spa czy holistic spa. Pozostaje jednak pytanie, co kryje się pod tymi dziwnie brzmiącymi nazwami?
ARTYKUŁ BEZPŁATNY

z miesięcznika „My Company Polska”, wydanie 11/2016 (14)

Zyskaj dostęp do bazy artykułów z „My Company Polska” Zamów teraz!

Skąd tak wielka, rosnąca z roku na rok, popularność ośrodków spa? Odpowiedzi należałoby poszukać m.in. w naszej codzienności, zabieganym życiu, ciągłym stresie i fizycznym zmęczeniu. Odpoczynek i relaks, związany z wizytą w spa, może mieć dobroczynne skutki, porównywalne z kontaktem z przyrodą czy aktywnością fizyczną. Można w ten sposób nie tylko zadbać o urodę i zdrowie, ale też naładować baterie na kolejne dni i tygodnie zmagań z rzeczywistością. Tylko jaką opcję wybrać dla siebie?

Wybór nie jest łatwy, bowiem w ostatnich kilkunastu latach powstało mnóstwo ośrodków. W parze z ilością szła również różnorodność, poszczególne spa zaczęły się znacząco różnić i dzielić ze względu na rodzaj świadczonych usług. Stąd już tylko krok do wprowadzenia pewnej – umownej, oczywiście – klasyfikacji obejmującej różne typy spa. Charakteryzująca je, inna dla każdego, filozofia znajduje odbicie w architekturze obiektów, dizajnie, zastosowanych technologiach, zabiegach czy odpowiednich liniach kosmetyków.

Na zabieg po pracy

Najłatwiejsze w identyfikacji są day spa lub miejskie spa, czyli obiekty, które oferują profesjonalne usługi spa w trybie dziennym, bez oferty noclegowej. Można je znaleźć głównie w dużych miastach. Ich klientami są osoby zapracowane, które nie mają czasu na dłuższe wyjazdy, a zależy im na dbaniu o wygląd oraz szybkim i efektywnym relaksie. Często też hotele spa znajdujące się w mieście oferują specjalne, dzienne pakiety (bez konieczności rezerwowania noclegu). W ostatnich latach wiele day spa, na fali zachłyśnięcia się panującą modą, przerodziło się również w kliniki medycyny estetycznej. W stolicy najsłynniejszym day spa jest Sharley – Instytut Zdrowia i Urody Medical Spa, a w całej Polsce z roku na rok przybywa klinik z sieci La Perla Spa (są już m.in. w Warszawie, Zakopanem czy Krakowie).

Spa all inclusive

Najpopularniejszym typem spa na świecie (i w Polsce też) są resorty spa. To duże obiekty, w których wypoczynek mogą zaplanować całe rodziny, nie brakuje w nich bowiem atrakcji zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Do dyspozycji gości są boiska, korty tenisowe, baseny rekreacyjne, place i sale zabaw, kluby nocne oraz, oczywiście, zabiegi spa. Równie bogate jest zaplecze gastronomiczne – zwykle kilka restauracji i kawiarni, często ze szwedzkim stołem i ogromnym wyborem dań podczas głównych posiłków, by każdy z gości znalazł coś dla siebie – najczęściej bez obostrzeń dietetycznych. Najlepszymi przykładami tego typu obiektów są Grand Lubicz – Uzdrowisko Ustka, Dolina Charlotty w Strzelinku koło Słupska czy Cottonina w Świeradowie-Zdroju (wszystkie nastawione na rodziny z dziećmi) oraz Hotel Mikołajki Resort & Spa (skierowany raczej do dorosłych klientów).

Kierunek – zdrowie

Destination spa pozwalają głębiej wejść w świat spa i wellness. Proponują uczestnikom pełne programy pobytu (tygodniowe lub dłuższe) zachęcające do całkowitego przestawienia się na zdrowy tryb życia i obejmujące zabiegi spa, zajęcia fitness, edukację wellness, kursy zdrowego żywienia (czasem nawet gotowania) oraz inne programy dostosowane do poszczególnych grup klientów, np. nastawione na odchudzanie, rzucenie palenia, detoksykację organizmu czy regenerację po porodzie. Takie podejście sprawia, że osiągnięcie wyznaczonych celów i pozostanie na nowej (czytaj: zdrowszej) drodze życia jest zdecydowanie łatwiejsze. Z oferty tego typu najlepiej skorzystać w hotelach mocno wyspecjalizowanych, jak Herbarium w Chomiąży Szlacheckiej (bazuje na terapiach ziołowych), Natura Residence w Siewierzu (stawia na naturę), Głęboczek Vine Resort & Spa (oferuje winoterapię) czy Afrodyta Spa w Ośnie Lubuskim (proponuje turnusy bazujące na wyśmienitej diecie i serii rytuałów spa – od klasycznych do orientalnych).

Holistycznie i medycznie

Holistic spa to modna ostatnio propozycja. Oznacza całościowe, kompleksowe spojrzenie na człowieka oraz dbanie o jego dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. Tego typu ośrodki często czerpią z uduchowionych tradycji Dalekiego Wschodu, proponując całą gamę zabiegów i zajęć ukierunkowanych na dążenie do równowagi między ciałem, duchem a umysłem za pośrednictwem wszystkich zmysłów. W ofercie mają jogę, medytację, muzykoterapię czy pilates. Niezwykle ważne dla tych obiektów są lokalizacja i malownicze otoczenie. Najlepsze przykłady to: bazujący na terapiach manualnych Manor House Spa – Pałac Odrowążów, Hotel Spa Dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie czy Bryza Resort & Spa w Juracie.

Medical spa z kolei to takie sanatoria XXI w. Powstają zresztą najczęściej w miejscowościach uzdrowiskowych, bazujących na zdrowym klimacie, wodach mineralnych czy leczniczych borowinach. International Spa Association określa medical spa jako instytucję, której głównym zadaniem jest dostarczenie kompleksowej opieki medycznej, połączonej z ofertą z zakresu wellness i spa, a wszystko to w jednym miejscu. Światowe trendy w branży medical spa zakładają zapewnienie pełnej opieki nad gościem, łączącej komfortowy wypoczynek, relaks, leczenie dolegliwości, ale także edukację w zakresie profilaktyki zdrowotnej. W Polsce takimi ośrodkami są m.in.: Hotele Malinowe (Malinowy Zdrój i Malinowy Raj w Solcu-Zdroju oraz Malinowy Dwór w Świeradowie-Zdroju), Słoneczny Zdrój w Busku-Zdroju, Villa Park Med & Spa w Ciechocinku czy Kormoran Wellness Medical Spa w Rowach.

Cel przede wszystkim

Rozmaite kategorie ośrodków spa można by długo opisywać, bo przecież są jeszcze np. kluby spa, czyli obiekty elitarne, dostępne tylko dla posiadaczy kart klubowych, zwykle połączone z klubami fitness lub golfowymi, czy też tzw. mobilne spa, czyli usługi terapeuty oferującego masaże i inne zabiegi w domu klienta. Pamiętajmy jednak, że przedstawiony powyżej podział, jak już wspomniałam, jest umowny i dość sztuczny, gdyż wiele obiektów oferuje więcej niż jeden rodzaj usług, a granica między nimi jest płynna i trudna do uchwycenia. Aby podjąć więc decyzję, które spa jest najlepsze dla nas, same kategorie nie wystarczą, trzeba odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie, na czym nam najbardziej zależy.

Podstawą jest cel wyjazdu (biznesowy czy prywatny – w tym pierwszym przypadku niezbędne są np. sale konferencyjne). Jeśli jedziemy prywatnie, musimy wiedzieć, jak chcemy spędzić czas poza spa: na błogim nicnierobieniu, aktywnie i sportowo (np. Bania w Białce Tatrzańskiej), na spacerach pośród natury czy może na zwiedzaniu miasta i okolicznych atrakcji turystycznych (Mera w Sopocie) – wtedy warto przyjrzeć się bardziej dokładnie położeniu i wybrać ulubioną lokalizację czy region. Klienci często zwracają też uwagę na ofertę gastronomiczną. Jednym zależy na tradycyjnej polskiej kuchni, innym na zdrowym odżywianiu (czy wręcz kuchni wegetariańskiej lub wegańskiej), jeszcze innym na wyjazdowym pofolgowaniu sobie i skosztowaniu potraw z całego świata. Warto też podjąć decyzję, jakie zabiegi i rytuały spa najbardziej nas interesują: klasyczne czy egzotyczne, manualne czy high-tech, tradycyjne czy medyczno-rehabilitacyjne. Jeśli ktoś lubi obiekty nowoczesne i dizajnerskie, wybierze Hotel Narvil pod Warszawą, a jeśli klimaty historyczne – Uroczysko Siedmiu Stawów mieszczące się w zamku na Dolnym Śląsku, Dwór Oliwski w Gdańsku czy Pałac Żelechów niedaleko Warszawy. Spośród ok. 500 obiektów spa w Polsce każdy z pewnością znajdzie coś dla siebie.

Jeśli mogę na koniec doradzić coś od siebie, to proponuję eksperymentować i słuchać podpowiedzi tych, którzy byli w danym miejscu i wrócili zadowoleni. Często przyzwyczajamy się do obiektu, w którym raz spędziliśmy miły weekend czy urlop, i jesteśmy mu wierni latami. Tymczasem teraz wybór mamy ogromny, a nowe wcale nie musi być gorsze. Może jedynie wzbogacić nasze doświadczenia i doznania.

baner 970x200
My Company Polska wydanie 11/2016 (14)

Więcej możesz przeczytać w 11/2016 (14) wydaniu miesięcznika „My Company Polska”.


Zamów w prenumeracie

ZOBACZ RÓWNIEŻ